Контрольна робота. Диктант. «Золота купава»

Тема: Контрольна робота. Диктант. «Золота купава»

Мета: Перевірити вміння учнів правильно писати слова на вивчені орфограми, ставити розділові знаки відповідно до опрацьованих правил пунктуації.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу до уроку.

II. Диктант (на вибір учителя).

Золота купава

Погожого теплого ранку на луках враз спалахнули сотні яскравих ліхтариків. Це зацвіла всім відома кульбаба. її веселі, усміхнені квіти, немов яскраві згустки сонячних променів, розсипалися по зеленій траві.

Заховається сонце за обрій — стулять вони пелюстки і стануть непомітними у вечірній імлі. А як тільки мине ніч, зажевріє далекий небокрай, близнята-кульбаби розкриють квітки і повернуть їх на схід. Якщо вдень набіжить хмарина, закриє сонце, то й кульбаба поспішає згорнутися в зелений клубочок. Так і стоїть під дощем. Набіжить вітер, прожене хмару, і знову рослина засяє, мов ліхтарик.

(89 слів)

III. Збір зошитів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Перша і друга дієвідміни дієслів. (Вправи 115-118.)

Мета: Ознайомити з поняттями «дієвідміна». Сформувати в учнів уміння розрізняти дієслова І і II дієвідміни. Виховувати дбайливе ставлення до живої природи.

Обладнання: Прислів'я, записані на дошці або плакаті.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу до уроку.

II. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 114.)

— Як називається розмова двох або кількох осіб? (Діалог.)

— Прочитайте складений вами діалог.

— Слухайте уважно діалог, впізнавайте дієслова майбутнього часу.

— Як змінюються дієслова майбутнього часу? (За особами і числами.)

III. Підготовка до вивчення нового матеріалу.

1. Вибірковий диктант-пісня. (Перша строфа романсу «Чари ночі» на слова Олександра Олеся.)

Сміються, плачуть солов'ї

і б'ють піснями в груди,

цілуй, цілуй, цілуй її,

знов молодість не буде.

— Виписати дієслова (ті, що повторюються, записувати один раз).

— Назвіть дієслова-антоніми. (Сміються — плачуть.)

— Діти, розкажіть все, що ви знаєте про дієслово плачуть як частину мови.

Плачуть — поч. ф. — плакати, що роблять? Теперішній час, множина, 3-я особа.

— А яка дієвідміна?

2. Проблемна ситуація.

— Діти, дієслова мають особливості у змінюванні за особами та числами. Простежимо це за таблицею змінювання дієслів теперішнього і майбутнього часу в однині та множині. (Підручник «Рідна мова», вправа 116, с. 62).

— Порівняйте особові закінчення дієслів теперішнього і майбутнього часу. Що ви помітили? (Дієслова залежно від їх закінчень можна поділити на дві групи, їх називають дієвідміни — перша і друга.)

IV. Робота над вивченням нового матеріалу.

— А як визначити дієвідміну дієслова? У цьому нам допоможе правило на с. 62 у підручнику «Рідна мова».

1. Опрацювання правила з визначення дієвідміни дієслів (с. 62).

— То які закінчення можуть мати дієслова в 3-ій особі множини? (І дієвідміна--уть, -ють; ІІ дієвідміна —ать, -ять.)

2. Каліграфічна хвилинка.

К К К К к к кн кр инк ір

Кружляють, падають сніжинки,

вдягають все у білі шати,

летять легенькі, мов пір’їнки,

вкривають поле, ліс і хати.

(В. Сухомлинський)

— Які образні слова та вирази ви зустріли у вірші?

— Якою частиною мови починається кожна строфа?

— Визначте час і дієвідміну дієслів.

— Поясніть розділові знаки у вірші.

3. Робота з прислів'ями.

Кого поважають, того й величають.

Ноги носять, руки годують.

Як сіно косять, то дощів не просять.

Одні кажуть, що знають, а інші знають, шо кажуть.

Золото добувають із землі, а знання — з книг.

Лінощі не стомлюють, а тільки мучать.

Семеро одного не ждуть.

Радість і труд поряд ідуть.

а) — Прочитайте прислів'я, які прославляють знання і розум.

— Відшукайте прислів'я, які висміюють лінощі.

б) Гра «Хто більше?»

— Уважно прочитайте прислів'я.

— Зверніть увагу на закінчення дієслів. За закінченнями дієслів випишіть за 3 хвилини: І в. — якнайбільше дієслів І дієвідміни, II в. — якнайбільше дієслів II дієвідміни.

Фізкультхвилинка.

4. Робота з текстом. (За вправою 115.)

а) Читання тексту, з'ясування значень невідомих слів.

б) Визначення в тексті зачину, основної частини і кінцівки.

в) Висловлення почуттів від прочитаного тексту.

— Що у тексті є фантазією?

г) Вибіркове коментоване списування з граматичним завданням. (Завдання 3).

— Випишіть п'ять будь-яких дієслів з тексту (за зразком).

— Визначте їх час і дієвідміну.

5. Самостійна робота на закріплення визначення дієвідміни дієслів. (За вправою 117.)

— Випишіть дієслова. Визначте, до якої дієвідміни вони належать.

V. Підсумок уроку.

Гра-жарт.

Учні третього класу одержали дві посилки. Коли вони їх відкрили, то дуже здивувалися. Ось який вигляд мали посилки:

Учні не знали, що робити з цими дивними посилками. В листі, який був в одній із них, писалося, що все це дієслова. Але їх так багато, що вони не вмістилися в одну посилку, і довелося їх розділити. Основи дієслів поклали в один ящик, а закінчення — в другий. Щоб прочитати ці дієслова, їх треба знову з'єднати. В одному ящику учні знайшли: чита-, малю-, вел-, воркот-, дума-, їд-, вивча-, уч-, лет-, до-, біж-, ірж-, жив-, бач-, крич-. У другому ящику лежали: -ать, -ять, -уть, -ють.

Допоможіть третьокласникам прочитати дієслова.

VI. Домашнє завдання з інструктажем.

С. 62 — правило, вправа 118.

Категорія: Рідна мова | Додав: SYLER (06.09.2015)
Переглядів: 5610 | Рейтинг: 0.0/0
Що можна навчитись самому
Підсумковий урок за І семестр
Практична робота: оволодіння самомасажем вух, носа; гімнастика для очей
Я. Щоголів «Зимовий ранок». М. Рильський «Зима». Леся Українка «Сніг з морозо...
Лікарські рослини
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]