Загальне поняття про дієслово як частину мови. (Вправи 77—80.)

Тема: Загальне поняття про дієслово як частину мови. (Вправи 77—80.)

Мета: Повторити і поглибити знання учнів про дієслово як частину мови, його граматичні ознаки. Виробляти вміння розрізняти дієслова серед інших частин мови. Розвивати зв'язне мовлення учнів.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу до уроку.

II. Фронтальне опитування.

— З чого складається наше мовлення? (З речень.)

— Наведіть приклади.

— З чого складаються речення? (Зі слів.)

— На скільки частин мови поділяються всі слова української мови? (10 частин мови.)

— Пригадайте, які частини мови ви вивчили вже у 4 класі. (Іменник, прикметник, числівник, займенник, прийменник, сполучник.)

— Сьогодні ми розпочинаємо вивчення великої теми «Дієслово».

— Пригадайте, що ви знаєте про дієслово. Наведіть свої приклади.

• Цікаво знати.

За частотою вживання дієслово займає друге місце після іменника і має вдвічі менше, ніж іменник, слів.

III. Повторення і закріплення вивченого про дієслово.

1. Колективне виконання вправи 77 (усно).

а) Розпізнавання споріднених слів у поданих словосполученнях.

б) Визначення, якими частинами мови виражені споріднені слова. Виділення серед них дієслів.

2. Каліграфічна хвилинка.

Си си иг игн гна ал сигнал сигнал

— Відшукайте у вправі 77 словосполучення зі словом сигнал, складіть речення з цим словосполученням і запам'ятайте правопис слова сигнал.

3. Розвиток зв'язного мовлення. (За вправою 78.)

а) Усний опис малюнка, с. 42.

Грізне небо, сильний вітер, разюча блискавка, неспокійне море.

б) Зіставлення малюнка зі змістом вірша Тараса Шевченка.

в) Виписування з вірша словосполучень дієслово + іменник за зразком у підручнику.

Криє (що?) небо. Криє (що?) сонце. Стогне (що?) море. Виє (що?) море.

Фізкультхвилинка.

4. Письмо з пам'яті. (За вправою 79.)

а) Читання вірша, словникова робота.

Серенада — 1. Музичний твір типу сюїти для інструментального ансамблю або оркестру, яку співають просто неба. 2. В поезії середньовіччя — вечірня вітальна пісня трубадурів, що виконувалася під відкритим небом; вечірня пісня на честь коханої.

б) Виконання завдань вправи.

— Скільки речень у вірші? (1 речення.)

— Скільки основ у реченні?

— Назвати головні члени речення.

— Якою частиною мови виражені присудки?

— Яке дієслово вжито у переносному значенні?

в) Заучування вірша напам'ять.

г) Письмо з пам'яті.

5. Вивчення правила про дієслово і його роль у реченні, с. 43.

6. Вправа-конкурс «Хто більше».

— Хто запише більше дієслів протягом 1-ї хвилини, той — переможець конкурсу.

Конкурсанти, які зголосились зачитати свої приклади, повинні довести, що записали саме дієслова.

7. Творча робота (за вправою 80) — виконується усно.

— Доберіть відповідно до змісту пропущені дієслова. Придумайте заголовок.

8. Вибірковий диктант.

— Випишіть дієслова з вірша Тараса Шевченка. Доведіть свій вибір.

Сонце заходить, гори чорніють, пташечка тихне, поле німіє. Радіють люди, що одпочинуть, а я дивлюся .... І серцем лину в темний садочок на Україну. Лину я, лину, думу гадаю, і ніби серце одпочиває. Чорніє поле, і гай, і гори, на синє небо виходить зоря.

(Т. Шевченко)

IV. Підсумок уроку.

— Яку частину мови почали вивчати?

— Яка частина мови називається дієсловом?

— Впізнайте і назвіть дієслова у тексті, які я вам зачитаю.

«Ява — це мій найкращий друзяка і напарник. Ява Рень.

Мабуть, вам дивно, що то за ім'я таке — Ява? То він сам себе так назвав, коли йому лише років півтора було. Чи то воно, пискля мале, хотіло сказати: «Я — Ваня», а вийшло «Ява», чи то «Іван» у нього так прозвучало (бо насправді його Іваном звати), але причепилось оте «Ява» до нього, як реп'ях до собачого хвоста. Навіть міліціонер товариш Валігура, що живе у нашому селі, так його зве.

У них взагалі вся сім'я інтересна.

Батько на скрипці грає. Корова — Контрибуція називається».

(В. Нестайко «Тореадори з Васюківки «.)

— Назвіть дієслова, які ви впізнали у тексті.

— Якщо сподобався вам цей уривок, то ви ще не раз на уроках української мови зустрінетесь з пригодами двох друзів Яви і Павлуші з мальовничого села Васюківки.

V. Домашнє завдання з інструктажем.

С. 43, правило. Вправа 80 (2-е завдання).

Категорія: Рідна мова | Додав: SYLER (02.09.2015)
Переглядів: 3786 | Рейтинг: 0.0/0
Твоя родина, рідня, рід. Свята моєї родини
Прикраси для ялинки. Підбір матеріалів для виготовлення прикрас з паперу. Пос...
Ліна Костенко «Баба Віхола» і «Пряля»
Формування художньо-конструктивних навичок роботи в техніці паперопластики. П...
Ура! Канікули!
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]