Абетка ліплення: плакетка. Творче завдання. серед урочища грибного

Урок 8. Абетка ліплення: плакетка. Творче завдання. серед урочища грибного

Мета: розкривати поняття: «ліплення», «об’ємне зображення»; ознайомлювати учнів із поняттями «рельєф», «плакетка»; надавати початкові навички роботи з пластиліном (глиною); формувати в дітей уміння сприймати, розрізняти й аналізувати характерні риси об’ємної форми; надавати первинні навички основних видів ліплення; розвивати дрібну моторику руки; стимулювати розвиток допитливості; виховувати естетичне сприйняття учнями навколишнього світу.

Оснащення: Зоровий ряд: навчальні плакати; об’ємні зображення.

Обладнання: альбом для малювання; дошка для ліплення; пластилін (глина); стеки; цупкий картон; простий олівець.Тип уроку: урок формування нових знань і вмінь.

Хід Уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

Бесіда

Учитель. Ми вже ознайомилися з матеріалами та інструментами для аплікації. Згадаймо їх!

 ♦ Яких правил слід дотримуватися під час виконання аплікації?

 ♦ Які матеріали та інструменти допоможуть нам зробити об’ємне зображення?

III. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Для того щоб дізнатися, як люди здогадалися, що зображення може бути об’ємним, нам потрібно знову повернутися в ті далекі часи, коли людина була ще зовсім дикою і тільки починала пізнавати навколишній світ. Отже, ви готові? рушаймо!

IV. Викладення нового навчального матеріалу

робота над формуванням умінь і навичок. розповідь учителя

Дуже давно, коли люди ще не вміли ані говорити, ані малювати, вони жили у великих печерах, що захищали їх від негоди й від хижаків. Одного разу людина випадково торкнулася смужки вологої глини на стіні печери, і на ній з’явився відбиток її долоні. Людина зацікавилася і почала водити по глині пальцем — на стіні з’являлися лінії, яких раніше не було. Але минуло дуже багато часу, перш ніж людина здогадалася зіскребти зі стіни жменю глини і зробити з неї об’ємне зображення.

На вулиці й удома ви, напевно, бачили великі та маленькі об’ємні фігури людей і тварин. Їх називають скульптурними зображеннями або скульптурою.

(Учитель пропонує згадати, де та які скульптури бачили учні, пропонує розглянути ілюстрації в робочому зошиті.)

Отже, ми з вами вже знаємо, що об’ємні зображення називають скульптурами. Художників, які створюють скульптури з глини, каменю, металу або деревини, називають скульпторами.

Перші скульптори могли навчатися тільки на власному досвіді, і грудки глини в їх руках поступово набували подібності до фігурок людей і тварин. Після дощу вода легко всмоктувалася в землю, але там, де були ділянки

 глини, калюжі залишалися надовго. Людина зрозуміла, що глина не пропускає воду, а отже, з неї можна робити горщики і глечики. Люди почали виготовляти з глини посуд. А коли навчилися плести кошики, обмазували їх глиною зсередини, і ягоди та зерно більше не висипалися з них.

 Можливо, одного разу, пустуючи під час гри, діти випадково зіштовхнули такий кошик у багаття, що завжди горіло посередині печери. Суха лозина спалахнула і швидко згоріла, але обпалена глина стала твердою, як камінь, і зберегла малюнок лозин. Так з’явилося гончарне мистецтво: глина, вода, вогонь та людські руки і сьогодні створюють найрізноманітніший посуд.

 Після того, як перша глиняна фігурка випадково потрапила у вогонь, люди відкрили спосіб тривалий час зберігати побачене в об’ємному зображенні.

 Розглядаючи виступи та западини на кам’яних стінах печер, люди помітили, що вони нагадують обриси тварин, і почали прибирати шматочки каменю, збільшуючи помічену подібність. Потім людина зрозуміла, що можна розфарбувати камінь, і обриси стануть ще більш схожими на звірів (бізонів, оленів, мамонтів).

 Мистецтво барельєфа (напівоб’ємне зображення, зазвичай зроблене на пласкому фоні) збереглося до наших часів. Ви маєте справу з ним дуже часто. (Учитель показує учням барельєфне карбування на монетах.)

 Для того щоб зробити барельєфне зображення, оберемо щось добре нам знайоме. Сьогодні ми зробимо маленький барельєф для оздоблення кімнати. Художники називають такий барельєф плакеткою.

 Щоб створити об’ємне зображення, ми скористаємося пластиліном. Цей матеріал значно молодший ніж глина і працювати з ним простіше. До пластиліну не потрібно додавати води: щоб стати м’яким, йому достатньо тепла людських рук. За кімнатної температури пластилін застигає, а в холодному приміщенні — стає дуже твердим.

 Для роботи з пластиліном нам знадобляться спеціальна дошка для ліплення та інструменти, які художники називають стеками. (Учитель демонструє класу пластилін, дошку для ліплення та інструменти для роботи.)

 Стеки дуже схожі на ножі, але виготовляють їх із пластику або кістки.

 У стеків різні краї: зубчасті, хвилясті, з борозенками, рівні, загострені. Стеки допомагають виконати найдрібніші деталі роботи.

 Правила роботи і техніка безпеки

• Робоча поверхня повинна бути закрита клейонкою або газетою, тому що

 пластилін може забруднити її.

• Усі роботи необхідно виконувати тільки на дошці для ліплення.

• Після роботи необхідно обов’язково помити руки з милом (пластилін залишає жирні плями) і почистити нігті.

• Зі стеками необхідно поводитись дуже обережно, не пустувати і не розмахувати ними.

 V. Актуалізація вивченого матеріалу

 Творче завдання. Бесіда

 Учитель. Гуляючи лісом, ви, напевно, бачили яскраво-червоні шапинки з білими крапками. Красеня-мухомора завжди видно. Тільки люди до нього несправедливі. Люди його не споживають, тому оголосили шкідливим.

Для мешканців лісу (оленів, козуль, лосів) мухомор — домашня аптека. Якщо захворіють, то обов’язково в лісі мухомор відшукають і з’їдять. Та й ліс без яскраво-червоних шапинок мухомора не такий красивий.

(Учитель пропонує розглянути ілюстрації.)

Для того щоб створити пласке або об’ємне зображення предмета або живої істоти, його форму необхідно розділити на прості частини.

♦ З яких частин складається наш грибочок? (Шапинка, ніжка, спідничка)

Робота над формуванням умінь і навичок. Розповідь учителя

Для виконання кожної з частин ми застосуємо різні способи ліплення. Почнемо ми з вами з того, що намалюємо на шматочку картону овальної форми наші мухомори, билинки, гілочку з листочками. (На дошці намальований овал. Учитель показує, як скомпонувати загальну форму малюнка, щоб не залишалося порожнього простору. Діти виконують дії, запропоновані вчителем.)

Ви вже знаєте, що суміш синьої та білої фарб надасть нам блакитний колір. Але змішувати можна не тільки фарби. Візьміть шматочок синього і шматочок білого пластиліну і розімніть їх разом. Вони змішаються, і ми отримаємо блакитний пластилін. (Учитель показує послідовність дій.) Тепер відриваємо маленькі шматочки блакитного пластиліну і накладаємо їх на картон один поряд із одним, щоб заповнити всю площину навколо грибів. Примажемо шматочки пластиліну на площині один до одного, придавлюючи поверхню пальцем. У нас вийшла рівна поверхня, ми вже не бачимо, де закінчується один шматочок і починається інший.

 Цей прийом в ліпленні називають згладжуванням.

 Ніжки наших грибів схожі на циліндр. Щоб зробити їх, ми скористаємося розкочуванням. Візьмемо два шматки білого пластиліну, один більший — для ніжки великого мухомора, другий менший — для ніжки маленького. (Учитель демонструє послідовність дій і пропонує розглянути малюнки в робочому зошиті.) Один кінець ніжки має бути товщим, інший — тоншим. Візьмемо маленькі шматочки коричневого або чорного пластиліну і злегка обмажемо товсті кінці ніжок, начебто наші гриби забруднені землею.

 Щоб зробити спіднички на ніжках грибів, скористаємося здавлюванням і розплющенням. Зі шматочка білого пластиліну розкачаємо невеличку ковбаску, здавлюючи пальцями, надамо їй форми пласкої смужечки. Тепер один край розплющимо пальцями так, щоб вийшла оборочка. Обернемо смужечку навколо ніжки гриба і примажемо до неї пальцями, щоб згладити місце кріплення. (Учитель показує послідовність дій.) Прикріпимо ніжки мухоморів до плакетки, злегка притиснувши їх до поверхні.

 Із червоного і бордового пластиліну зліпимо шапинки мухоморів, до їх нижньої частини примажемо білу пластинку і накладемо тонкі білі ковбаски від вершини до країв. Прикріпимо шапочки до ніжок і скачаємо маленькі кульки з білого і жовтого пластиліну. Прикріпимо їх до шапинок у різних місцях. Скачаємо з темно- і світло-зеленого пластиліну тонкі ковбаски-билинки. Із зелених кульок методом розплющення зробимо листочки.

 (Учитель виконує роботу, демонструючи засоби ліплення і засоби компонування плакетки. Можна запропонувати учням покрити готову плакетку клеєм ПВА. Це надасть їй блиску і довговічності.)

 Індивідуальна робота за творчим завданням

 Учні виконують творчу роботу. Учитель надає індивідуальну допомогу.

 VI. Підбиття підсумків

 Учитель. Отже, сьогодні на уроці ми засвоїли поняття: «ліплення», «об’ємне зображення»; дізналися про нові поняття: «рельєф», «плакетка»; навчилися розрізняти й аналізувати характерні риси об’ємної форми; розпочали опановувати початкові навички роботи з пластиліном (глиною). (Відбувається обговорення учнівських робіт.)



Джерело: noindex
Категорія: Образотворче мистецтво | Додав: SYLER (01.01.2014)
Переглядів: 1454 | Рейтинг: 0.0/0
Щоденне піклування про своє здоров'я
А. Костецький «Батьківщина», М. Чернявський «Рідний край», В. Сухомлинський «...
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 22
Людина — частина живої природи
Ліплення з пластиліну (гриби)
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]