Ставлення автора до своїх героїв

Тема. Ставлення автора до своїх героїв

Мета: продовжити роботу над характеристикою образів Тома Сойєра та Гека Фінна, зясувати авторське ставлення до них; розвивати вміння самостійно творчо мислити, аргументовано висловлю­вати власні думки з приводу прочитаного; розвивати навички творчого переказу художнього тексту; вихову­вати найкращі людські якості.

Обладнання: фотографія скульптури Хіббарда «Том Сойєр та Гек Фінн»

 у місті Ганнібал.

Тип уроку: комбінований

Розбійник долею він був

 І лицар —у душі.

З балади про Робіна Гуда

 

Хід уроку

 

І. Актуалізація опорних знань

1. Письмова робота (літературний диктант).

1. Що було «втіхою душі» тітки Поллі і призначало­ся лише для «вигляду»? (Окуляри)

2. Якою ниткою тітка Поллі зашила комір Тому? (Білою)

3. «Хто попускає дитині, той псує її» — звідки тітка Поллі взяла цей вислів? (Біблія)

4. Хто не зміг встояти перед спокусою побачити болячку на нозі Тома? (Джім)

5. За що тітка Поллі побила Тома даремно? (За цу­корницю)

6. За допомогою чого «листувався» Том з Беккі Тетчер? (Грифельна дошка)

7. «Я, коли виросту, буду ...»,(?) — говорить Том Беккі. Згадайте слово. (Клоуном)

8. Після сварки з дівчинкою Том вирішив: «Ні, він піде в ...(?) й повернеться через багато років, укритий ранами й славою». Згадайте слово. (Солдати)

9. Наступне слово — чергова мрія Тома. Його мож­на відгадати, склавши окремі літери вже відгаданих слів. Ключ; 6;4;1;3;6;1;4;4(Робін Гуд)

ІІ. Превірка домашнього завдання.

(Зачитування кількох листів, адресованих Тому Сойєру)

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Бесіда.
  • Хто такий Робін Гуд? Які історії про нього ви знаєте?
  • Знайти в тексті повісті і зачитати уривки, де зга­дується ім'я розбійника Шервудського лісу.
  • Поміркуйте, чому саме на цього героя хотів бути схожим Том Сойєр.
  • Прокоментуйте останню фразу VIII розділу: «во­ни скоріше згодилися б бути один рік розбійниками в Шервудському лісі, ніж президентами Сполучених Штатів ціле життя».

ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

  1. Робота з епіграфом уроку.
  2. Робота за IX розділом повісті.
  3. Виразне читання учнями розділу.

Коментар учителя. «Нічна прогулянка» Тома з Геком на цвинтар суттєво змінила поведінку і настрій головного героя. Дитячі пустощі і витівки відступають на другий план перед побаченим. Том і Гек стають свідками найстрашнішого злочину — вбивства людини людиною. Їхньої, здавалося б, безмежної дитячої фантазії не вистачає на те, щоб затамувати побачене тієї моторошної ночі.

«Після сніданку тітка відвела Тома вбік, і він повеселішав, сподіваючись, що його тільки відшмагають. Але сталося не так. Тітка почала плакати й скаржитись ... Це було гірше за тисячу різок, і серце бідного Тома боліло тепер дужче, ніж тіло ...»

«Він вийшов з дому, почуваючи себе таким нещасним, що навіть не думав про помсту Сідові».

«Похмурий і сумний прийшов Том до школи і разом з Джо Гарпером підставив спину під різки за те, що вчора не з'явився до школи. Кару він приймав з виглядом людини, душа якої пригнічена більшим горем, тому вона байдужа до таких дрібниць».

«... дивився в стіну кам'яним поглядом, в якому світилося страждання, щодосягло крайньої межі».

  1. Робота за розділами XX - XVIII.

Завдання: простежити по тексту, як змінився настрій та поведінка Тома і Гека після небезпечної пригоди на цвинтарі.

  1. Бесіда
  • Чому Тома мучила совість і як він «заспокоював» її?
  • Поміркуйте над причинами втечі хлопців на острів.
  • Розкажіть про піратське життя хлопців на острові.
  • Як ви гадаєте, що саме зближує Тома з Геком Фінном? Чи тільки те, що вони обоє стають свідками злочину?
  1. Робота над порівняльною характеристикою голов­них героїв повісті (по варіантах)

 

 

І варіант II варіант

Том Гек

  1. Сімейний стан
  2. Матеріальний достаток
  3. Ставлення до освіти та виховання
  4. Риси характеру (спільні та відмінні)
  5.  Ставлення до них інших персонажів (дорослих та дітей)
  6. Ставлення один до одного
  7. Ставлення автора
  8. Роль дружби у їхньому житті
  1. Бесіда за матеріалом порівняльної характеристики

Чи можна вважати, що Том і Гек протиставлені один одному? Доведіть або спростуйте цю думку.

 Слово вчителя. Незважаючи на різницю в умовах життя, Том і Гек дуже схожі між собою, їх єднають не тільки весела вдача, небезпечні пригоди, спільні випробування, а й їхнє сприйняття світу дорослих, негативне ставлення до несправедливості, прагнення стати на захист невинної людини, вміння сміливо і рішуче діяти в будь-яких ситуаціях.

V. Закріплення знань, умінь та навичок.

1 . «Літературна естафета» — творчий переказ XIX - XXXII розділів повісті.

Згадайте основні події повісті і вчинки Тома та Гека, які свідчать про благородство та лицарство героїв.

(Учні по черзі переказують наступні епізоди:

«Том бере провину Беккі на себе»;

«Виступ Тома на суді»;

«Гек рятує вдову Дуглас»;

«Пригоди Тома і Беккі в печері».)

  1.  Виразне читання учнями розділу XXXIII.
  2. Бесіда за прочитаним
  • Згадайте, яким був шлях героїв до скарбу.
  • Які риси характеру допомогли Томові та Геку знайти скарб?
  • Поміркуйте, що стало для друзів найголовнішим: знайдені гроші чи сам процес пошуку?
  • Чи випадково Марк Твен вводить у повість мотив пошуку скарбів?

Коментар вчителя.

  • Поясніть слова Гека: «... бути багатим — не така вже радість, як ми гадали».
  • Чому, згадуючи минуле Гека, Марк Твен пише: «... коли він був вільний і щасливий»?
  • Згадайте, як розпоряджався багатством кумир Тома та Гека Робін Гуд.

Заключне слово вчителя. Пошуки скарбу героями повісті надають їм можливість не тільки зазнати дивовижних, ризикованих пригод, а й проявити найкращі риси свого характеру: мужність, співчуття, благородство. Тому справжнім скарбом для Тома і Гека стають не гроші, а відкриття ними простої і одвічної істини: нема нічого ціннішого за хлоп'ячу дружбу, щирість, романтику світу дитячих мрій. І символ цієї істини — пам'ятник в центрі рідного містечка М. Твена Ганнібалі. Два босих хлопчики, в подертих штанцях, обличчям повернуті до ріки Міссісіпі. То нерозлучні друзі, «розбійники Шервудського лісу», Том і Гек, герої творів Марка Твена ...

V. Підсумки уроку.

VІ. Домашнє завдання.

Повторити основні епізоди твору, вміти переказувати від імені героїв

Категорія: Зарубіжна література | Додав: SYLER (27.03.2017)
Переглядів: 5189 | Рейтинг: 5.0/1
Запитання до природи. Чим снідає їжачок?
Екскурсія до краєзнавчого музею, шкільного «живого куточка», зоопарку (на виб...
А. Коваль «Слова розповідають». Л. Компанієць «Ковалівна». Олена Пчілка «Жура...
Свійські тварини рідного краю
Тематичне ліплення за малюнком і власним задумом. Створення композиції за мот...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]