Марк Твен (1835-1910). «Пригоди Тома Сойєра». Світ дорослих і світ дітей у повісті

Тема. Марк Твен (1835-1910). «Пригоди Тома Сойєра». Світ дорослих і світ дітей у повісті.

Мета: презентувати учням основні відомос­ті життя та творчості американського письменника Марка Твена; розвива­ти теоретико-літературні знання учнів, уміння виразно читати за особами; роз­крити історію створення повісті; роз­вивати вміння слухати та висловлюва­ти своє ставлення до почутого, навички виразного читання; формувати інте­рес до творів Марка Твена; виховувати в учнів цілеспрямованість і наполегли­вість у досягненні мети (на прикладі біо­графії Марка Твена).

Обладнання: фотопортрет письменника, виставка творів Марка Твена, ілюстра­цій до його книжок, криптограма

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

...і кожен хлопець, і кожна доросла людина завжди прагнутимуть і домагатимуться тільки того, чого важко досягти.

МаркТвен

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку

  1. Слово вчителя
  2.  Розвиток асоціативного мислення

Учитель. Зараз я поставлю вам, можли­во, трішки дивне запитання: «Якого кольо­ру дитинство?» Подумайте, якого кольору воно може бути, від чого це залежить?

(Варіанти: кольорів веселки. Залежно від на­строю кольори змінюються: червоний вини­кає через роздратованість, рожевий чи бла­китнийкольори мрій, а чорнийнепри­ємностей чи невдач.)

ІІІ. Робота за темою уроку

  1. Повідомлення про письменника

Книги в красном переплете

Из рая детского житья,

Вы мне привет прощальный шлете,

Неизменившие друзья

В потертом красном переплете.

Чуть легкий выучен урок,

Бегу тотчас же к вам, бывало.

«Уж поздно!» — «Мама, десять строк!..

Но, к счастью, мама забывала.

Дрожат на люстрах огоньки...

Как хорошо за книгой дома!

Под Грома, Шумана, Кюи

Я узнавала судьбы Тома…

Темнеет... В воздухе свежо...

Том в счастье с Бекки полон веры.

Вот с факелом индеец Джо

Блуждает в сумраках пещеры...

Кладбище... Вещий крик совы...

(Мне страшно!) Вот летит чрез кочки

Приемыш чопорной вдовы.

Как Диоген, живущий в бочке.

Светлее солнца тронный зал,

Над стройным мальчиком — корона...

Вдруг — нищий! Боже! Он сказал:

«Позвольте, я наследник трона!»

Ушел во тьму, кто в ней возник.

Британии печальны судьбы...

О, почему средь красных книг

Опять за лампой не уснуть бы?

О золотые времена,

Где взор смелей и сердце чище!

О золотые имена:

Гек Финн, Том Сойер, Принц и Нищий!

Так писала про свої враження від творів американського письменника Марка Тве­на відома російська поетеса Марина Цве­таева. Хто ж він, Марк Твен?

(Презентація портрета письменника.)

Видатний російський письменник Лев Толстой говорив так про письменників-гумористів: «Існують три сорти оповіда­чів смішного: найнижчий сорт — це ті, що під час своєї розповіді самі сміються, слу­хачі не сміються; середній сорт — це ті, які самі сміються, і слухачі теж сміються; най­вищий сорт — це ті, що самі не сміються, а сміються тільки слухачі».

«Здатність говорити про смішне поважним тоном, не даючи зрозуміти, що тебе самого смішить те, про що ти розповідаєш»,— так визначив найважливішу рису письменника-гумориста МаркТвен. «Гімном дитинства, перекладеним прозою» назвав письменник свою повість «Пригоди Тома Сойєра».

І сьогодні ми знову пригадаємо витівки бешкетника й фантазера Тома

  1. Бесіда за запитаннями
  • Чи бачили ви раніше портрет цієї лю­дини?
  • Про що вам говорить ім’я Марк Твен?
  • 3 якими творами письменника ви знайомі?
  • Як відбулося це знайомство — завдяки книгам чи екранізаціям?
  1. Усна подорож книжковою виставкою, на якій представлені різні видання творів Марка Твена
  2. Повідомлення біографії Марка Твена

Перед тим як познайомитися із життям і творчістю письменника, пропоную вам розв’язати криптограму. Ключ до неї – український алфавіт.

Відповідь: Семюель Ленхорн Клеменс.

Саме так звучить справжнє ім’я американського письменника. А Марк Твен – це лише його літературний псевдонім (від грецьк. той, хто носить вигадане прізвище; ними користуються письменники, актори, художники та інші замість власного).

30 листопада 1835 р. у селищі Флорида (штат Міссурі) у родині Джейн Лептон та Джо­на Маршалла Клеменса народилася п’ята дитина — син Семюель, якому за велінням долі випало стати «справжнім Майстром Сміху» — відомим письменником Марком Твеном. Сам письменник набагато пізніше згадував, що своїм народженням він збіль­шив населення свого селища аж на відсо­ток, адже на той час у Флориді було лише 100 мешканців. «Не кожен історичний діяч може похвалитися, що зробив більше для свого міста», — жартував письменник.

Родина майбутнього автора популярних книжок ніколи не була багатою. Батько завжди мріяв про якесь ілюзорне золото, а мати ледве зводила кінці з кінцями. Коли Семюелю виповнилося 12 років, помер батько. Турботи про сім'ю лягли на його плечі та старшого брата. Семюель почав працювати: був розсильним у газеті, лоцманом на Міссісіпі, шукачем срібла в копальнях Невади, журналістом...

Працюючи понад 4 роки лоцманом, Семюель часто чув: «марк твен», що в перекладі з англійської означало — «відмітка два», тобто «шлях вільний». Для спеціалістів судноплавства цей вислів свідчив про достатню глибину русла, щоб пливти далі. Вона становила 2 сажні (близько 4 метрів). Саме цей вислів і взяв Семюель Ленгхорн Клеменс для псевдоніма. З 1863 року всі твори, що виходили з-під його пера, він підписував «Марк Твен». Ось така історія. Але не тільки спогади, пов’язані з колишньою професією, увіковічив письменник. Так, містечко Ганнібал, де минули дитячі роки Марка Твена, він змалював у всесвітньо відомих повістях про Тома та Гека. У творі воно має назву Сент-Пітерсберг. Назву письменник пояснив так: «Американці люблять давати своїм маленьким містечкам гучні назви столиць. У них, наприклад, є кілька Парижів, три чи чотири Константинополі та ін. Містечко, про яке йдеться тут, вони назвали ім’ям тодішньої російської столиці». Тому і не дивно, що тепер у центрі рідного міста Марка Твена — пам’ятник двом хлопчикам. Вони босі, у подертих штанцях, один тримає за хвіст кота. Двоє бешкетників — то нерозлучні друзі Том і Гек, герої книжок Марка Твена.

ІV. Закріплення матеріалу

  1. Виразне читання за ролями розділу І повісті.
  2. Словникова робота.

Біографія — 1) опис чийогось життя; життєпис; 2) чиєсь життя, життєвий шлях.

Автобіографія опис власного життя. Літера­турні твори, написані на основі особистого досвіду із життя письменника, називаються автобіографічними.

  1. Робота з цитатою: «Я розповів у “Томі Сойєрі” про власні витівки» (Марк Твен)
  2. Розповідь вчителя про автобіографічні мотиви повісті “Пригоди Тома Сойєра”.

У пригодах Гека і Тома — історія ранніх років самого Твена, тут збігаються навіть подробиці. Неподалік від Ганнібала на Міссісіпі — пустельний острів Глескока, який у книзі “При­годи Тома Сойєра” називається Джексоновим островом. Юний Клеменс ще застав часи, коли там було багато чере­пах, а риба ловилася не лише на вудку, а й просто сорочкою.

І печера, в якій заблукають Том і Беккі та знайде свій кінець індіанець Джо, теж не вигадана письменником. Це печера Макдоуела, розташована за кілька миль від Ганнібала. Вже за часів дитинства письменника вона була відома на весь штат. Сем з друзями обстежив у ній десятки коридорів. Якось він занадто захопився і загубив у галереях дорогу. З ним була його однокласниця. Їхні свічки вже дотлівали, коли до­рослі, які кинулися на допомогу, помітили слабкий вогник.

Та і сам індіанець Джо — точніше не індіанець, а метис - людина добре відома у Ганнібалі. Він був зовсім не такий жорстокий, як у книзі, але й справді долучався до якихось темних справ. Він заблукав у печері, провів там кілька днів, харчувався кажанами, але зміг вибратися.

Проживав у Ганнібалі міський п’яниця Джиммі Фінн. Він мав сина, якого звали Том Бленкеншип. Син ворогував із батьком і вів самостійне життя, ночуючи в діжках, ніде не навчаючись, постійно голодуючи, але насолоджуючись повною незалежністю. Том був добрий, справедливий, вигад­ливий в іграх. У книгах Марка Твена цього маленького бун­тівника зображено під іменем Гека Фінна.

  1. Опрацювання елементів теорії літератури.
  • Що вам відомо про повість із уроків українсь­кої літератури ?
  • Наведіть приклади прочитаних вами повістей.
  1. Робота з літературознавчим словничком.

Повість — це твір, у якому йдеться про історію людського життя, яка обов’язково перетинається з до­лями інших людей (персонажів). Розповідь у повісті ве­деться від імені автора чи одного з героїв.

  1. Робота з епіграфом.

 Міні-диспут «Що краще : світ дорослих чи світ дітей?»

Диспут - широке обговорення якогось спірного питання для з’ясування різних поглядів. Те саме, що дискусія.

Ознайомлення із загальними правилами проведення диспуту. (Після ознайомлення з правилами учні вкладають “Пам’ятку” до робочих зошитів).

 

Пам’ятка учасника диспуту

  • Поважай думку кожного учасника диспуту.
  • Умій вислухати своїх співрозмовників.
  • Під час дискусії контролюй свої емоції, дбай про куль­туру мовлення.

 

 

 

 

 

 

 
  • Чому ви поспішаєте стати дорослими ?
  • Чи завжди “дорослість ’’ залежить від віку людини?
  • Назвіть хлопчаків — героїв повісті, які забули, що вони діти. Які їхні вчинки дають вам підстави для такого висновку?
  • Тітка Поллі постійно намагається виховува­ти Тома ідеальним (на її погляд) хлопчиком. Чи зав­жди сама тітка Поллі була такою? Уявіть, якою вона була в дитинстві.
  • Які епізоди твору примушують задуматись над тим, що в дитинстві у неї було багато спільно­го з Томом? (Тітчин гнів на витівки Тома швидко минає. Розділ І — „Тітка Поллі з хвилинку стояла розгублена, потім тихенько засміялася...”).
  • Чи можна стверджувати, що абсолютно все, що є в дитинстві, необхідне і в дорослому житті?
  • У передмові до повісті Марк Твен зазначав, що він хотів описати забобони, які трапляються се­ред дітей, а також негрів... Які згадані в повісті дитячі забобони видаються безглуздими в дорос­лому житті?
  • Що об’єднує світ дорослих і дітей?
  • Який “закон”, що керує всіма людськими вчин­ками, спільний як для дітей, так і для дорослих, відкрив Том Сойєр, фарбуючи паркан?

V. Підбиття підсумків уроку

1. Прийом «Мікрофон»

Продовжте речення: «Марк Твен допоміг мені зрозуміти, що…»

VІ. Оцінювання діяльності учнів

VІ. Домашнє завдання.

Продовжити читати повість, підготувати цитатний матеріал для характеристики головних героїв повісті – Тома Сойєра і Гекльберрі Фінна.

Категорія: Зарубіжна література | Додав: SYLER (27.03.2017)
Переглядів: 2861 | Рейтинг: 5.0/1
Зустріч із дитячими журналами. Урок позакласного читання
Столи бувають різні
Т. Шевченко «Тече вода з-під явора...» І. Франко «Дрімають села...» П. Тичина...
П. Воронько «Липка». В. Сухомлинський «Покинуте кошеня». Г. Могильницька «Баб...
Спостереження та досліди. Практична робота. Дослідження дрібних деталей предм...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]