Тема. Зображення художніх образів та їх розкриття в подіях твору. Мета: визначити головну думку твору, закріпити вміння учнів характеризувати образи літературних героїв за їх вчинками, розвивати пізнавальну діяльність учнів ; виховувати доброту, повагу до почуттів людей і тварин. Обладнання: портрет Е. Сетона -Томпсона , папка “ Світ природи ” ілюстрації і малюнки до твору, музика Чайковського “ Пори року ” Тип уроків: бінарний Він створив книги , зі сторінок яких природа , здається, промовляє сама за себе, закликаючи до людини, як до співучасника і друга Д. Урнов
Хід уроків
I .Оголошення теми , мети , завдань уроку. 1.Вступне слово вчителя. Діти! Уявіть собі , що ви отримали лист , в якому були написані такі слова : “ Люди і звірі ; ми діти однієї матері — природи ” , і замість підпису слід Вовка. Щоб це могло означати ? Чи міг це міг написати Чорний Вовк? Ні ? Чому ви так вважаєте ? Тому що Вовки не вміють писати ? ІІ. Робота над темою уроку Дійсно , звичайні вовки не вміють, а Чорний Вовк вміє. Він написав багато оповідань про звірів. Ці твори читають в усіх країнах світу. Відкрию вам, друзі, таємницю, що Чорний Вовк — людина. Таке ім'я дали канадські індійці своєму другові — письменнику , художнику і натуралісту Ернесту Сетону -Томпсону. Ви вже чимало фактів дізналися про життя автора ,мені ще хочеться повідомити про любов хлопчика до птахів та звірів ще з дитинства . Юний натураліст купляв на зароблені своєю працею гроші книги про своїх улюбленців , вів власний щоденник спостережень . Одного разу , як згадував Ернест , він побачив в книжковому магазині чудовий довідник “ Птахи Канади “ , який коштував 1 долар . Батько не дав грошей на книгу, їх треба було заробити самому. Цілий місяць хлопчик рубав і складав дрова в багатого фермера , але зароблених грошей не вистачало. Тоді він став ловити комахи для колекції одній англічанці. І ось бажана книга була придбана. З її сторінок на хлопчика дивилися здивованні і стурбовані пернаті; “ Я був на сьомому небі від щастя ”, - згадував цей день автор. “ Я впевнений , - каже Сетон — Топмсон, що кожна з цих тварин дорогоцінна спадщина , котру ми не маємо права знищувати без потреби “ . Посібниками для юних дослідників стали такі його твори , як “ Згорток березової кори “, “ Малі дикуни “ (1903) і “ Рольф у лісах “ ( 1911 ) . Розвиваючи почуття поваги до тварин , ці книги одночасно збагачують юного читача різноманітними відомостями та практичними навичками . “ Я пізнав муки спраги і вирішив викопати колодязь ,щоб з ньому черпали інші” , - зауважував у передмові до однієї з повістей письменник. Упродовж усього життя Сетон — Томпсон невтомно нагадував людям, що мила любов до навколишнього світу може стати джерелом розуміння цінності життя. Сам він не мислив власного буття без спілкування з природою. В 30 -і роки побудував дім на дикому, незатишному місці , поблизу індіанського селища , щоб дожити віку серед незайманої природи.
Вчитель біології : Переконаний що твори канадського письменника можуть бути справжнім посібником для юних натуралістів, вони справжня енциклопедія лісного життя для тих , хто любить і готовий захищати природу та їх мешканців Я хочу відмітити такі його твори: “ Біографія гризлі “ ( 1900 ) “ Звірі — герої “ ( 1906) “ Біографія сріблястої лисиці “ (1909) “ Повість про те , як два хлопчика вели в лісі життя індійців і чому вони навчилися “. Правдиво і детально описував вчений — натураліст повадки і поведінку птахів і тварин. За свої дослідження в галузі зоології він отримав в Канаді посаду “ державного натураліста “ А за наукові праці був удостоєний високої нагороди Америки — золотої медалі “ Елліот” Вчитель малювання : З дитячих років у Сетона — Томпсона було захоплення живописом . Світ знає його як талановитого художника- анімаліста , Батько , переконавшись в здібностях сина до малювання , віддав його на навчання до художниці , бо був впевнений , що писати картини І продавати їх — це справа ,яка заслуговує уваги . Юний Ернест поєднав талант художника і інтерес до світу тварин і птахів . Перша його картина , написана маслом , зображала портрет яструба , якого він малював з натури.Художню освіту він отримав в Торонтському коледжі мистецтв і в Лондонській школі живопису і скульптури при Королевській академії . Улюбленим місцем його прогулянок став зоосад , звіринці Лондону , Парижу , де малював улюблених птахів і звірів. Напевно, тоді і виникла в нього ідея ілюструвати свої оповідання малюнками , які були виконані з любов ' ю , теплом і гумором. Бажання митця було передати мешканцям лісу настрої і почуття , якими , на його думку , вони володіють . І багато світових натуралістів підтвердили його спостереження. Вчитель літератури : Оповідання автора про звірів повні драматичних подій і часто мають трагічний кінець. Письменник захоплюється “ характерами “ своїх героїв , відмічаючи в них те , що властиве тільки людям. Наприклад , ризикуючи життям , рятує від собак срібну подругу лис Доміно (повість “ Доміно “) . Захищаючи господаря , кидається на величезного медведя — гризлі крихітна собачка ( “ Нерозумний Біллі “) . Сміливо веде себе , заплутуючи лисицю , яка прийшла розорити її гніздо з пташенятами куропатка («Червоношийка “) Одним з найкращих творів митця є оповідання “ Лобо “ , яке було також улюбленим твором Томпсона . Вчитель малювання : Автор твору намалював Лобо на картині , яку назвав “ Лобо — король вовків» . Картина мала великий успіх , і я впевнений , що вона вам теж сподобається . Вчитель зоології: Діти, до ваших знань про вовків хочу доповнити наступне . Зоологи вважають цих тварин розумними істотами. Вовки приносять багато втрат мисливцям і фермерським господарствам. А тому люди регулюють їх чисельність на певній території , не забуваючи , що в природі повинна бути певна кількість хижаків. Вчитель літератури : Діти , перекажіть коротко сюжет оповідання , доповнюючи цитатами з тексту. 1. Переказ учнів тексту 2. Бесіда :
Так, вовк був переможний людиною. Фермери Курумпо були безмежно раді цій звістці , мисливець отримав обіцяну премію . Але простота сюжету тільки посилали психологізм твору , його драматизм. Справа в тому , що такий кінець твору викликав у читачів почуття жалю до тварин. Сетон — Томпсон згадував : “ Мене засипали гіркими докорами за те , що я вбив Лобо , а головне за те , що я детально розповів про це “, Вовк не вступає лисиці, а навпаки - багато в чому її перевершує В більшості випадків він завжди обдумує свої вчинки , вміє знайти вихід з важких ситуацій , намагається обманути зграю собак , при цьому показує велику обережність і хитрість , не втрачаючи пильності . Його зір , слух , нюх чудово розвинені , він все відчуває навіть на великій відстані. Вчитель літератури : Фінал оповідання трагічний . Давайте прослідкуємо , чому так сталося ? В чому вовк виявився вразливим ? Хто заволодів його серцем ?
ІІІ. Підсумок уроку Дійсно, Лобо загинув через свої почуття до Бланки. Почуття, яке вважалося довгий час може бути властиве тільки людині, — є і в звірів : щось середнє між любов'ю і взаємністю ,між піклуванням і відданістю. Спостерігаючи за трагедією старого Лобо ,читачі відчувають до нього співчуття. Автор теж хоче передати цей настрій людям , викликати в їх серцях сумнів: чи завжди права людини, яка посягає на життя звіря , навіть такого хижого, як вовк. Гроза Куррумно, Лобо , став безпомічним і беззахисним після смерті Бланки . Він відмовляється від їжі , не пробує вирватися з полону , життя його втратило сенс. Подорож по казковій країні природи продовжується, і ми будемо пізнавати її таємниці . В цьому велика допомога чудових книг Сетона –Томпсона. Ми повинні берегти природу , дбати про братів наших менших, якщо ми бажаємо , щоб наші нащадки бачили світ таким, яким бачимо його ми , подбаємо разом про збереження довкілля . Користуйтеся багатствами природи розумно і дбайливо. ІV. Домашнє завдання Написати оповідання про будь-яку тварину, супроводжуючи розповідь власними ілюстраціями. | |
| |
Переглядів: 1164 | |
Осінь. Рослини восени. Охорона здоров'я восени |
Згинання та складання паперу. Виготовлення іграшки складанням. Декоративна кв... |
Композиції за мотивами казок. Правила безпечного користування інструментами т... |
«А вже весна, а вже красна». Урок позакласного читання |
Чеська народна казка «Собака, коти та миші». Творчий переказ за кадром фільму |
Всього коментарів: 0 | |