💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

О.С.Пушкін. «Казка про мертву царівну і сімох богатирів»

Тема. О.С.Пушкін. «Казка про мертву царівну і сімох богатирів»

Мета: дати учням поняття про літературну казку; розповісти про

 дитячі роки О.Пушкіна; зацікавити творчістю великого

 російського письменника; розвивати навички правильного,

 вдумливого виразного читання та розуміння прочитаного;

 виховувати в дітей любов до художнього слова.

Обладнання: альбом «О.С.Пушкін», виставка книжок «Казки О.С.Пушкіна»,

 ілюстрації до них.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

 

Хід уроку

 

І. Повідомлення теми і мети уроку.

ІІ. Сприймання і усвідомлення учнями навчального матеріалу.

  1. Розповідь вчителя про літературну казку.

Літературна казка з`явилася не як наслідок колективної творчості, її написав конкретний автор (Карло Колоді «Пригоди Піноккіо», Г.К.Андерсен «Снігова королева», Л.Керрол «Аліса в Країні Чудес»). Ми не тільки знаємо, хто написав ту чи іншу казку, ми відчуваємо присутність автора в ній. Автор не приховує свого ставлення до героїв, до того, що відбувається. Автор сміється, співчуває, жаліє, співпереживає. Літературна казка створюється в писемній формі. У казці наявні побутові подробиці, часто вказано час і місце, де відбуваються події (із казки Ш.Перро «Попелюшка» ми дізнаємося про тогочасну моду; про те, що Малюк і Карлсон мешкають у Стокгольмі, а Аліса – у Країні Чудес). Літературна казка може бути не тільки прозовою, а й віршованою («Казка про мертву царівну та сімох богатирів» О.Пушкіна).

Запис у зошитах.

Літературна казка – це казка,яка написана письменником.

  1. Робота над таблицею «Народна і літературна казка»

Народна казка

Літературна казка

 

1. Автор – народ

1. Автор - письменник

 

2. Форма створення – усна, передається з уст в уста.

2. Форма створення – писемна, записується.

 

3. Сюжет – мандрівний (у різних народів подібні казки).

 

3. Сюжет існує в єдиному варіанті.

4. Дія – не визначене місце, не вказаний час.

4. Дія – чітко визначені місце і час.

5. Своєрідність визначається літературним родом: мова казки – прозова.

5.Своєрідність визначається літературним стилем автора.

 

  1. Розповідь про дитячі роки життя О.Пушкіна

О.С.Пушкін – великий російський поет – народився у Москві 1799 року (помер 1837 р.). Ріс разом зі своєю старшою сестрою Ольгою і молодшим братом Льовушкою.

Мати, Надія Йосипівна Ганнібал, була онукою арапа Петра І, який пізніше став російським генералом.

Батько, Сергій Львович, походив із збіднілого старовинного дворянського роду.

У сім`ї Пушкіних захоплювались літературою, поезією. Зокрема, брат батька, Василь Львович, був відомим на той час поетом. Діти змалечку вчились складати вірші.

Олександр рано захопився книжками. В батьківському домі була багата бібліотека, і він частенько дні, а то й ночі проводив за читанням. В одинадцятирічному віці уже дивував дорослих своїми знаннями, поетичними здібностями. Від його віршів була у захваті Ольга – улюблений товариш і співбесідник брата.

Усе життя особливу любов Олександр Сергійович відчував до своєї няньки Орини Родіонівни, простої і доброї селянки. Колись вона була кріпачкою. Отримавши «вільну», відмовилася йти від господарів, навіки пов`язавши свою долю з сім`єю Пушкіних. Ця дивовижна жінка була неграмотна, але знала безліч російських пісень, казок, прислів`їв, повір`їв та билин, які майстерно оповідала.

Мастерица ведь была

И откуда что брала!

А куда разумны шутки,

Приговоры, прибаутки,

Небылицы, былины

Православной старины!

 О.С.Пушкін уже був відомим поетом, коли записав зі слів няні сім казок і поетично обробив їх як казки. Це були розповіді про царя Салтана, про попа та його робітника Балду, про мертву царівну та сімох богатирів, про рибака та рибку тощо.

Поет рано почав писати: «…на восьмом году возраста…-, згадував його брат Лев Сергійович, - он сочинял на французком языке маленькие комедии и эпиграммы на своих учителей». У дев`ять років писав байки, п`єси, навіть велику поему з казковим сюжетом. Ці твори не збереглися, але ми знаємо про них зі спогадів сестри поета.

  1. Вікторина «Чи знаєш ти цю казку?»
  • Жил был поп,

Толоконный лоб.

Пошел поп по базару

Посмотреть кой – какого товару.

Навстречу ему Балда

Идет, сам не зная куда.

 («Сказка о попе и работнике его Балде»)

  • В синем небе звезды блещут,

В синем море волны плещут;

Туча по небу идет,

Бочка по морю плывет.

 («Сказка о царе Салтане»)

 

  • Жил старик со своею старухой

Возле самого синего моря;

Они жили в ветхой землянке

Ровно тридцять лет и три года.

Старик ловил неводом рыбу,

Старуха пряла себе пряжу.

 («Сказка о рыбаке и рыбке»)

 

  • Посади ты эту птицу, -

Молвил он царю, - на спицу;

Петушок мой золотой

Будет верный сторож твой:

Коль кругом все будет мирно,

Так сидеть он будет смирно;

Но лишь чуть со стороны

Ожидать тебе войны,

Иль набега силы бранной,

Иль другой беды незванной,

Вмиг тогда мой петушок

Приподымет гребешок.

 («Сказка о золотом петушке»)

 

  • У лукоморья дуб зеленый;

 Златая цепь на дубе том:

 И днем и ночью кот ученый

Все ходит по цепи кругом;

Идет направо, пень заводит,

Налево – сказку говорит.

 («Руслан и Людмила»)

ІІІ. Осмислення знань, одержаних на уроці.

Робота над «Казкою про мертву царівну і сімох богатирів» О.С.Пушкіна.

1. Читання казки вчителем та учнями «ланцюжком» та пояснення значення невідомих слів.

Дівич – вечір – обрядова вечірка молодої напередодні весілля; прощання з дівуванням.

Боги – тут: образи, ікони.

Піл – лавка в селянській хаті між піччю і стіною.

Крижень – самець великої сірої качки.

Сарачин – супротивник у війні.

Рогатка – металевий обруч з довгими вістрями, який з метою покарання одягали на лице і замикали на шиї.

Докука – турбота, проблема.

ІV. Узагальнення й систематизація знань.

    1. Бесіда.
  • Яке враження справила на вас казка?
  • Хто з героїв вам більше сподобався?
  • Які епізоди найбільше сподобались?
  • Які картини виникають у вашій уяві на самому початку казки?
  • З якою метою автор вводить до розповіді картини зимового пейзажу?

 V. Підсумок уроку.

 VІ. Домашнє завдання.

 Переказувати зміст казки за складеним планом, намалювати ілюстрацію до казки.

Категорія: Зарубіжна література | Додав: SYLER (25.03.2017)
Переглядів: 1040 | Рейтинг: 0.0/0
Народні іграшки з глини
Правила користування громадським транспортом
Текстильні матеріали. Загальні поняття про прядиво, нитки, тканини та ткацтво
Криволінійне різання паперу. Виготовлення дидактичної гри «числове віяло»
Декларація прав дитини. Основний Закон держави. Обов'язки батьків та діте...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]