Український вінок – наш оберіг
ТЕМА ЗАХОДУ: Український вінок – наш оберіг

МЕТА ЗАХОДУ: Поглибити знання дітей про Україну, український народ, рідну мову. Ознайомити з віночком – оберегом, розкрити значення кожної квітки в ньому. Виховувати почуття національної гордості, інтерес до національних оберегів.

ОБЛАДНАННЯ І ОФОРМЛЕННЯ: квіти-обереги, різнокольорові стрічки,
український віночок, вишитий рушник, Державні символи України,
презентація «Український віночок – наш оберіг»; аудіозапис пісні
«Віночок»; для учнів: клей та заготовки для виготовлення віночку.
ДАТА ПРОВЕДЕННЯ: 29 жовтня 2015р. , 11.55 год.
МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ: класна кімната
ФОРМА ВИХОВНОГО ЗАХОДУ: виховна година
ВІКОВА КАТЕГОРІЯ УЧАСНИКІВ: 2 клас

ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ ЗАХОДУ:
І. Організаційний етап
1.1 Створення позитивного емоційного настрою
1.2 Вступне слово вчителя
ІІ. Основний етап
2.1Оголошення теми і завдань заходу
2.2 Розповідь вчителя
2.3 Виготовлення віночку
ІІІ. Підбиття підсумків заходу

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ:
1. Красоткіна Надія Григорівна. Виховні заходи. 1-4 клас. – Тернопіль: Мандрівець, 2008р. – 256с.
2. http://firtka.if.ua/?action=show&id=83155 УКРАЇНСЬКИЙ ВІНОЧОК: СИМВОЛИ ТА ЗНАЧЕННЯ КВІТІВ ТА СТРІЧОК
3. http://shola-ditsad.ucoz.com

ХІД ЗАХОДУ
І. Організаційний етап
1.1 Створення позитивного емоційного настрою
Різні в світі є країни, різні люди є у світі,
Різні гори й полонини, різні трави, різні квіти.
Є з усіх одна країна, найрідніша нам усім.
То є наша Батьківщина.
1.2 Вступне слово вчителя
- А чи знаєте ви, що таке Батьківщина?
(Відповіді учнів)
- Так, Батьківщина-це місце, де людина народилась і живе, де народились і живуть її батьки. Вона така ж рідна для людини, як її батьки, тому й називається Батьківщина. Як називається наша Батьківщина?
(Україна)
- Ми з вами живемо на Україні, а як ми називаємось?
(Українці)
ІІ. Основний етап
2.1Оголошення теми і завдань заходу (Слайд №1)
- Кожен народ має свої звичаї, обряди, що складалися протягом багатьох років. У кожного народу є свої символи і обереги. Обереги- від слова «оберігати». Оберегами від злих сил в народі вважалися рослини, які мали чудодійні властивості. Квіти-постійні супутники нашого життя. Вони всюди: на клумбах, у вазонах, на вишитих рушниках. З них робили цілющі лікарські напої, відвар. Ними лікували хворих.
- А що буде, коли сплести квітку до квітки? (Віночок)
- Сьогодні ви дізнаєтесь з яких квітів плетуть традиційний український вінок та що означає кожна квітка в цьому віночку. А також зробите свій власний віночок-оберіг.
2.2 Розповідь вчителя
- У народі про віночок говорять:
«Гарний віночок-окраса дівчини.»
«У віночку калина-дівчина.»
«Який віночок-такий голосочок.»
«Віночок вити-життя любити.»
(Слайд №2)
Існує декілька варіантів традиційного українського віночка. Це зумовлено тим, що в різних місцевостях використовували іноді свої квіти, в язали стрічки іншого кольору, мали на увазі свої варіанти символіки, стрічки. Вінок належить до українських національних символів-оберегів. Українські дівчата влітку ходили з непокритою головою, обвиваючи її стрічкою, а на свята надягали вінки. Вінок у багатьох народів - це дівоча прикраса з живих або штучних квітів, колосків тощо. Вінки досить різноманітні. В Україні їх налічують 77 видів. (Слайд №3)
Кожна дівчина знала властивості квітів і трав, які з любов'ю вплітала до вінка, бо вони символізували різні моральні якості, оберігали її від хвороб, зла, всіляких негараздів.
Починали носити віночок дівчата з трьох років. Перший для трирічної дівчинки плела мама, змочувала у росах, коли на небі сонце зійде. І купала його в росах 7 днів, а тоді до скрині клала.У віночок вплітала чорнобривці, незабудки, барвінок, ромашки. Кожна квітка лікувала дитину: чорнобривці допомагали позбутися болю голови, незабудки та барвінок розвивали зір, а ромашка серце заспокоювала.
У 4 роки плівся інший віночок. Усі кінчики пелюсток були вже розсічені, доплітався безсмертник, листочки яблуні.
А для 6-тирічної доньки у вінок вплітали мак, що давав сон та беріг думку, крім того вплітали й волошку.
Для 7-річної дівчини плели вінок із 7 квіточок і вперше вплітали квіт яблуні.

Ніби сонечка малі посідали на землі,
Квіточки чудові, різнокольорові.
Я б нарвала тих квіток та сплела собі вінок.
Щоб і я була в вінку, наче квітка у лужку.
Тільки квіти вранці всі умиваються в росі.
Росяна травичка-змокнуть черевички.

Є дуже багато різновидів віночків: різдвяні, вінок відданості, чернечий, вінок надії, вінок розлуки…
Серед розмаїтті вінків особливе місце належить вінку кохання. Право виплітати його мали дівчата віком від 13 років і до заміжжя.
Основу такого вінка складають: ромашки-символ юності, доброти і ніжності. Поміж ромашками вплітають цвіт яблуні і вишні. Над чолом-квітуче гроно калини. Поміж квітами вплітають вусики хмелю-символ гнучкості та розуму.
Вважалося. Що вінок з живих квітів захищає дівчину від напасників і лихого ока. Народ вірив, що дівчина, маючи на своїй голові вінок, володіє чарами. А ще вінок на голові і для здоровя. Тому є квіти, які обов язково потрібно вплести.
До українського віночка вплітали різноманітні квіти, а всього в українському вінку могло бути до 12 різних квіток. Кожна квітка у віночку щось символізувала. Отже, зараз ми квіточки чудові візьмемо і барвистий віночок сплетемо.
2.3 Виготовлення віночку
- Деревій-красива квітка, схожа на квітуче деревце. Де б вона не зявилась, обов’язково порадує всіх своїм квітом. Діти називають цю квіточку рибкою, бо форма листячка в неї має форму рибки. Як символ нескореності деревій посідає центральне місце у віночку.
(слайд №4; вчитель прикріплює квітку на дошку, діти приклеюють до основи віночка)
Барвінок – символ життя, він має довгі пагінці-безконечники, які стеляться по садочку, горнуться до оселі людської. Листячко цупке. Не боїться суховію, з нього. Нанизуючи одне на одне, дівчата виготовляли стрічки-віночки, сколювали ним волосся, щоб не заважало у буденній роботі. А квіти барвінку-яскраво-сині. З жовтою серединкою, надзвичайно скромні, нагадують зірочки на вечірньому небі. Використовували барвінок у лікуванні застудних захворювань, для поліпшення зору; ним хліб святковий прикрашали.
(слайд №5; вчитель прикріплює квітку на дошку, діти приклеюють до основи віночка)
Калина – символ України, символ краси та дівочої вроди. Це дерево нашого українського роду.
(слайд №6; вчитель прикріплює квітку на дошку, діти приклеюють до основи віночка)
Безсмертник у віночку дарує здоров’я, загоює найтяжчі рани. І назва символічна: без смерті прожити.
(слайд №7; вчитель прикріплює квітку на дошку, діти приклеюють до основи віночка)
У народі існує легенда, що любисток і волошка були колись птахами і вчили людей любити одне одного, бути щирими і відвертими. А коли померли ці птахи, то проросли квітами: любистком та волошкою.
(слайд №8,9; вчитель прикріплює квітку на дошку, діти приклеюють до основи віночка)
Ромашку у вінок не вплітали дуже довго, поки не дізнались, що вона не лише красива, а й сильна своїми лікувальними властивостями.
(слайд №10; вчитель прикріплює квітку на дошку, діти приклеюють до основи віночка)
Ніжна пелюстка маку несе в собі пам'ять роду. Дівчата, в сім’ї яких був загиблий, з любов’ю і сумом покладали на голову віночки із семи маків, присягаючи цим продовжити і зберегти рід.
(слайд №11; вчитель прикріплює квітку на дошку, діти приклеюють до основи віночка)
У найперший віночок дівчатам вплітали чорнобривці, щоб гарними на вроду були.
(слайд №12; вчитель прикріплює квітку на дошку, діти приклеюють до основи віночка)
Вінок – це не тільки сплетені у коло квіти та гілочки. Для завершення його прикрашання використовували стрічки. Кожна дівчина знала послідовність вплітання стрічок у вінок. (Слайд №13)
Учень 1: Про це, юний друже, повинен ти знати:
Коричнева стрічка – земля, наша мати.
Вона в нас єдина, вона найрідніша,
Коричнева стрічка – вона найміцніша.
(Прикріплюємо стрічку)
Учень 2: Ми хочем, аби ви усі зрозуміли:
Ці жовті стрічки – наше сонечко миле.
Воно дає світло, дарує тепло.
Без сонця життя на землі не було б.
(Прикріплюємо стрічку)
Учень 3: Дві стрічки: зелена і темно-зелена –
Це юність, краса. Це природи знамена.
Зелена трава і зелені листочки –
Дві стрічки зелені ми маєм в віночку.
(Прикріплюємо стрічку)
Учень 4: Дві стрічки: блакитна і синя темніша –
Це небо і води. Хай будуть чистіші.
Дай Боже, щоб ми вберегли їхню суть,
Нам небо і води здоров’я дають.
(Прикріплюємо стрічку)
Учень 5: Оранжева стрічка – м’яка паляниця.
Це й колос достиглого жита, пшениця.
Дивись, як оранжева стрічечка сяє,
Рум’яна, як хліб, й нам про хліб нагадає.
(Прикріплюємо стрічку)
Учень 1: А ця фіолетова те означає,
Що розум людський ще надій не втрачає.
На те, що послухаєм розум і Бога,
На те, що щасливі ми будемо з того.
(Прикріплюємо стрічку)
Учень 2: Малинова стрічка або малинова
Про щедрість сказати своє хоче слово,
Про те, що не можна усе тільки брати,
Що треба навчитись і щедро давати.
(Прикріплюємо стрічку)
Учень 3: Багатство й достаток – рожева ця стрічка.
Багатство пора вже нам мати за звичку.
Достаток з рожевої стрічки всміхатись
Нам буде, як праці не будем боятись.
(Прикріплюємо стрічку)
Учень 4: Якщо ви в вінок стрічки білі вплели,
То треба, щоб душу свою берегли.
Перлини душі ви збирайте в намисто,
Душа хай, як білі стрічки буде чиста.
(Прикріплюємо стрічку)
ІІІ. Підбиття підсумків заходу
Звучить пісня «Віночок»
Оформлення виставки робіт «Український віночок – наш оберіг»
Категорія: Виховна година | Додав: alenamoroz26 (02.05.2016)
Переглядів: 4355 | Рейтинг: 4.0/1
В. Сухомлинський «Як же все це було без мене?», «По волосинці»
Два уроки поспіль. У царстві рослин
Хай буде сад. Складання і записування підписів під серією малюнків, що можут...
Олена Пчілка «Безконечна пісенька». В. Лучук «Послухайте, люди». І Світличний...
Колір як засіб створення образу. Практична робота «В гостях у казкового персо...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]