Літературна казка. Мійоко Мацутані «Песик Сіро». Узагальнення знань за розділом «Літературна казка»

Урок 12

Тема. Літературна казка. Мійоко Мацутані «Песик Сіро». Узагальнення знань за розділом «Літературна казка»

Мета: ознайомити учнів з літературною казкою японської письменниці; показати на основі прочитаної казки, що добро, людська праця, чесність, вдячність, вірність завжди у людей в пошані, а такі риси, як зажерливість, бажання легкої наживи, зневажають; узагальнити та систематизувати знання, здобуті під час вивчення теми «Літературна казка»; заохочувати учнів до читання європейських літературних казок; розвивати навички усного мовлення, кмітливість, винахідливість, логічне мислення та уяву; формувати в учнів моральні цінності, які утверджують у казках.

Обладнання: мапа Європи; підручник; робочий зошит; картки для розчитування; сигнальні картки.

Хід уроку

І.  Емоційне налаштування на урок

Ми мандруємо у казку У цю радісну мить,

Щоб зрозуміти, як прекрасно У цьому світі жить.

Хай минає дитинство в перебігу літ —

Не забути дітям казки лагідний світ!

II. Мотивація навчальної діяльності

— Прочитайте сходинки споріднених слів.

ДоброДруг

добротадружний

добродушнийдружелюбний

добрийдрузі

добродійдружити

— Прочитайте таблиці складів, об’єднайте їх у слова.

земкра ра ття чи  бут

дість роз лю са  доб ДИ 

стал  по  ва ро  бов ля 

— Сьогодні ми поговоримо про добро, вірність, чемність, вдячність. Отже, ознайомимося з темою нашого уроку:

РАЗДОБРОМНАЛИТЕСЕРЦЕВІКНЕПРОХОЛОНЕ.

Учні розшифровують тему уроку.

III. Робота над темою уроку

 1 Ознайомлення з біографією письменниці

— Мійоко Мацутані — японська письменниця, автор багатьох творів (оповідань, повістей і літературних казок) для дітей різного віку.

На особливу увагу заслуговують твори Мацунаті у перекладі, опубліковані в Китаї, Сполучених Штатах Америки, Великобританії, Німеччині, Чехії, Росії, Україні тощо. До найпопулярніших творів письменниці належать такі: «Пригоди Тарбо в країні гір», «Кінтабр» (ім’я героя японських народних казок, кругловидого, рум’яного хлопця), «Рибалка на дні моря», «Вдячний журавель», «Як розквітли всохлі дерева», «Лисяче весілля», «Карлик і його баран», «Чарівне відьомське вбрання», «Песик Сіро» та багато інших.

 2 Ознайомлення з казкою «Песик Сіро»

 1) Читання казки вчителем.

— Назвіть головних героїв казки.

 2) Словникова робота.

Лантух — торбина.

Дукати, срібняки — стародавні монети.

Цурпалок — палиця.

Ступка — дерев’яна міцна посудина, яку використовували, щоб зерно товкти на крупу.

Почастувати березовою кашею — бити прутами з берези.

  3) Самостійне читання учнями та аналіз прочитаного.

— Кому ви симпатизували, читаючи твір?

— А хто вам не сподобався? Чому?

— Як ви вважаєте, які риси характеру висміяно в казці?

  4) Вибіркове читання. Читання за особами.

— Прочитайте розмову песика з дідусем від слів «Якось каже він дідові».

— Прочитайте абзац, де йдеться про те, як виростав Сіро.

— Прочитайте ті частини твору, у яких описано чарівні перетворення.

  5) Гра «Співавтори».

— Доповніть казку своїми епізодами.

IV. Узагальнення й систематизація знань

  1 Підготовка до проведення конкурсу

— А зараз ми проведемо конкурс за темою «Літературна казка». Ми повторимо все, що вивчили на попередніх заняттях. Кожен із вас стане учасником конкуру. Ви будете відповідати на різні запитання. У кожного з вас є сигнальна картка. Якщо ви будете готові до відповіді, то маєте підняти її. Чи готові ви до участі у змаганнях на кращого знавця європейської літературної казки? Тоді починаємо наш конкурс.

  2 Конкурс «Бюро знахідок» (робота в зошиті)

— Визначте, кому належать ці речі і з яких вони казок: ступка, фрак, рубіни, перо. (Ступка — належить дідові з казки «Песик Сіро», фрак — належить герою казки «Пінгвінятко без фрака», рубіни — належать Принцу з казки «Щасливий Принц», перо — Жар-птиці з «Казки про Івана-царевича та сірого вовка»)

  3 Літературна вікторина «Чиї це слова» (робота в зошиті)

  • «А тепер, коли я вже неживий, мене поставлять ось тут, так високо, що я бачу всі болячки і все убозтво мого міста. І хоч серце в мене із свинцю, я все ж не можу стримати сліз».

  • «Того, хто добре вихований, ніхто не образить. Як підійде хто старший, я йому поступлюся місцем, коли ж зустріну моржа чи ведмедя, поможу їм перейти дорогу. І житиму в злагоді з усіма...».

  • «Я знав, що коли не зароблю шести диргемів, моя сім’я голодуватиме. З цих шести диргемів один я відкладаю на посаг для дочки, один іде на сплату боргів, ще два диргеми — на рис та городину. А ще мені доводитиметься платити вчителеві, що навчає мого сина, бо я хочу, щоб він умів грамоти, й останній диргем віддам лікареві, який лікує мого хворого батька».

 4 «Казковий» словничок

— Поясніть значення слів: лантух, дукати, фрак, сапфір.

 5 Літературний диктант

— Дайте відповідь на запитання.

  • Хто може розповісти нам про життя в полі під покровом ночі? (іОпудало)

  • У кого замість очей сяяли два сапфіри, а на рукав’ї шпаги пломенів великий рубін? (У Щасливого Принца)

  • Як звали третього сина царя Дем’яна Даниловича? (Іван-царевич)

  • Хто сім літ служив у старої відьми? (Якоб або Карлик Ніс)

 6 Гра «Вгадай казку»

— З яких казок ці герої?

Якоб («Карлик Ніс»), Клим-царевич, Петро-царевич, Іван-царевич («Казка про Івана-царевича та сірого вовка»), Ластівка («Щасливий Принц»), Лімпо («Пінгвінятко без фрака»), песик («Песик Сіро»).

 7 Конкурс«Знайди помилку»

— Послухайте речення. Знайдіть і виправте помилки.

  • Мійоко Мацунаті — видатна китайська (японська) письменниця.

  • Але цього літа хліба виросли буйні й обіцяли багатий урожай. Тому й сумувало (раділо) Опудало, думаючи про свою хазяйку.

  • — Ач який! Ще й брехати наважився! — закричав вельможа й наказав слугам нагородити старого медаллю (почастувати старого березовою кашею).

  • Подумавши, звернув Іван-царевич У правий бік; недовго їхав він,

як вискочить із лісу сірий пес (вовк)

І кинувся шалено на коня.

 8 Гра «Третій зайвий»

— У кожному рядку позначте зайве слово.

  • Лімпо, фрак, буквар.

  • Принц, Ластівка, пам’ятник.

  • Вовк, жар-птиця, лисиця.

  • Морські свинки, білочки, кенгуру.

  • Дід, баба, Курочка Ряба.

 9 Творчий конкурс «Пофантазуй!»

— Із героєм якої літературної казки ти б подружився і чому?

V.  Підсумок уроку

— Наше заняття добігає кінця, але казка ніколи не закінчується. Бо навіть дорослі хочуть вірити в диво, у те, що добро неодмінно переможе зло і все буде гаразд.

Завдання для тих, хто любить читати

— Прочитайте літературні казки Мітра Панча «Султан і коваль», «Чарівна скринька».

Категорія: Зарубіжна література | Додав: SYLER (08.05.2014)
Переглядів: 1793 | Рейтинг: 0.0/0
Про що можна дізнатися спостерігаючи за Сонцем
Елементи графічної грамоти. Виготовлення геометричних фігур
Підсумковий урок за рік. Як ми навчилися берегти своє здоров'я (тестуванн...
Т. Коломієць «На роботу». О. Буцень «Помічниці». Б. Вовк «З кого песик прикла...
Зустріч із дитячими журналами. Урок позакласного читання
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]