Повторення вивченого в 3 класі

Заняття 2

Тема: Повторення вивченого в 3 класі

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про поняття, суттєві ознаки понять, прості й складні судження; вдосконалювати вміння давати визначення поняттям через найближчий рід і видову відмінність; з простих суджень утворювати складні зі сполучниками і, чи, визначати їх правильність; розв’язувати задачі за допомогою методів припущення й вилучення; зображувати за допомогою кругів Ейлера співвідношення між обсягами 3-4 понять, визначати вид відношень між поняттями; розвивати увагу учнів; дати можливість кожній дитині пропонувати свою думку.

Обладнання: підручник, зошит, циркуль, олівець.

Хід Заняття

I. Організація учнів до Заняття

 Хочу всіх вас привітати,

 Успіху вам побажати,—

 Всім, хто вміє задачі розв’язувати,

 Любить думати і міркувати,

 Правильно відповідь умить відшукати.

II. розумова розминка

1.

Визначити взаємозв’язок між числами й, використовуючи його, заповнити пропуски.

— На яку цифру закінчуються числа у першому стовпчику? У другому?

— Які з них називаються парними, а які — непарними?

— Пригадайте властивості парних і непарних чисел. (Сума двох парних чисел — парне число. Сума двох непарних чисел — парне число. Сума парного й непарного чисел — непарне число.)

 2. Чи можна заплатити за газету, яка коштує 20 копійок, сімома монетами вартістю 1 і 5 копійок? (Ні, бо сума семи непарних чисел не може бути парною.)

 3. Доведіть, що не можна підібрати 5 непарних чисел, сума яких дорівнює 100.

 4. Миколка вирішив купити у магазині 20 зошитів, 2 альбоми для малювання, авторучку за 1 грн 20 к., декілька олівців по 8 к. і декілька обгорток для підручників по 30 к. Йому сказали, що за покупку треба заплатити 4 грн 57 к., але Микола попросив перерахувати вартість покупки, й помилка була виправлена. Як він здогадався, що була допущена помилка?

 5. Знайди трицифрове число, у якого кожна наступна цифра на 1 більша від попередньої. Скільки може бути різних відповідей? (Усього є 7чисел: 123, 234, 345, 456, 567, 678, 789.)

 6. Запиши у порядку зростання трицифрові числа, у кожного з яких у розряді одиниць стоїть цифра 5, а в розряді сотень — цифра 2. На скільки найбільше число більше від найменшого?) (205, 215, 225, 235, 245, 255, 265, 275, 285, 295 — 10 чисел. Найбільше число на 90 більше від найменшого.)

III. Повторення вивченого матеріалу

Робота в малих групах Учні поділяються на групи 3—4 осіб. Кожна група виконує однакове завдання, а потім по колу перевіряють правильність виконання. Завдання 1 (С. 4)

Діти мають не тільки визначити вид відношення між поняттями, а й довести свою думку. Наприклад, поняття В і С — несумісні, бо обсяги цих понять не мають спільних предметів, тобто не існує чисел, які є одночасно парними і непарними. А і ^ — сумісні поняття, бо вони у своїх обсягах мають спільні предмети, тобто деякі числа є трицифровими.

На аркуші паперу кожна група за допомогою кругів Ейлера показує співвідношення між обсягами понять.

 Інтерактивна вправа «Обговорення»

Використовуємо метод дискусії для заохочення учнів до обговорення.

Учитель ставить запитання і керує дискусією таким чином, щоб учасники мали змогу детально обговорити ці питання.

— Яке судження ми називаємо істинним? А яке — хибним?

— Як перетворити хибне судження на істинне і навпаки?

Завдання 2 (С. 5)

Правильна відповідь: «Ведмідь є твариною» — істинне просте судження. Перетворити його на хибне можна за допомогою слова не.

— Скільки складних суджень можна утворити, використовуючи сполучник і?

Завдання 3

Можна скласти тільки одне істинне складне судження зі сполучником і:« Чотирикутник має чотири кути і 2 < 3». Це судження істинне тому, що дві частини його — істинні прості судження.

 Дидактична гра «Коло міркувань»

Колективна робота над задачами 4, 5(С. 5).

Завдання 4

Задача з множинами. Учні колективно обговорюють задачу. Розігрують умову задачі і прикладом доводять правильність розв’язання.

Розв’язання

1) 24 - 10 = 14 (д.) — ліпили слоненят і ведмедиків.

2) 9 + 8 = 17 (д.) — ліпили слоненят і ведмедиків.

3) 17 - 14 = 3 (уч.)

Відповідь. 3 учні ліпили і слоненят, і ведмедиків.

 Технологія «Ажурна пилка»

Учитель розділяє клас на групи. Завдання 5 опрацьовують самостійно за допомогою ілюстрацій і теоретичного матеріалу в підручнику.

На виконання завдання відводиться певний час.

Кожна група обирає експертну групу. Експерти пояснюють засвоєний матеріал іншим експертам і самі набираються нових знань.

Учасники експертних груп повертаються в групи й діляться знаннями, отриманими в експертних групах, з іншими учнями цієї групи.

Клас об’єднується в загальне коло для підбиття підсумків. Таким чином усі учні оволодівають вмінням розв’язувати задачу на метод припущення.

Учні міркують так:

— Робимо припущення. Припускаємо поступово істинність одного з тверджень і хибність інших двох (відповідно до умови задачі). Після кожного з припущень визначаємо, який саме подарунок отримав кожен з братів. Розв’язком задачі буде той варіант, який не суперечить умові.

Зверніть увагу!

Треба розглянути всі варіанти припущень (навіть якщо дитина вибрала одразу той варіант припущення, який призводить до правильного розв’язку). Це і буде розв’язанням задачі на припущення.

У зошиті учня має бути таке оформлення розв’язання цієї задачі.

рр. у/. х. Набір Не набірНе набір

Сашко --- набіролівців олівців олівців

різнокольорових олівців

Х пр. х. Набір Не набірНе набір

Василь --- не набіролівців олівців олівців

різнокольорових олівців.

Х X пр.Набір Набір Не набір

Антон --- не набір фломастерів фломастерів фломастерів

фломастерів

Відповідь. Василь отримав набір різнокольорових олівців, Антон — книжку, Сашко — набір фломастерів.

Перший і другий варіанти припущення суперечать умові задачі (у першому варіанті двоє дітей отримали набір різнокольорових олівців; у другому варіанті — ніхто не отримав набір різнокольорових олівців). Підходить третій варіант, бо за цим варіантом припущення всі хлопці отримали різні подарунки.

IV. розвиток уваги учнів

Самостійне виконання завдань 6, 7.

Завдання 6 (С. 5) — вийде 945.

Завдання 7(С. 6)

За даним малюнком можна скласти таке істинне судження: «Віник не може лежати на дивані». Для того щоб перетворити його на хибне, треба вилучити частку не.

V. Підсумок Заняття

— Як перетворити істинне судження на хибне і навпаки?

— Які числа називаємо парними, а які — непарними?

Категорія: Логіка | Додав: SYLER (13.02.2014)
Переглядів: 1943 | Рейтинг: 0.0/0
Як росте і розвивається людина. Практична робота «Визначення росту і маси тіл...
Про гномика Мудрунчика, дівчинку Ганнусю та інформацію
Властивості паперу. робота з папером
Предметна аплікація із рослинних форм. Зайчик
В. Осєєва «Сини». В. Сухомлинський «Сьома дочка»
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]