Гаряча іскра маленького життя
Тема: Гаряча іскра маленького життя
(Олександр Жовна, «Маленьке життя»)
Мета: ознайомити восьмикласників із оповіданням сучасного українського письменника О.Жовни «Маленьке життя»;
розвивати мовленнєві здібності учнів, критичне мислення;
виховувати кращі людські риси: милосердя, гуманність, готовність прийти на допомогу іншим.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Обладнання: дидактичні мультимедійні матеріали, портрет письменника.
Міжпредметні з’язки: зарубіжна література (О’Генрі «Останній листок»), музичне мистецтво (Л.Копилова «Последний лист»)
Х І Д У Р О К У
І. Мотиваційний етап.
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку (обмін побажаннями).
2. Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань (асоціювання: ключове поняття – людяність).
Слово вчителя:
У житті кожної людини трапляються ситуації крайнього напруження духовних і фізичних сил, коли випробовується сила людського характеру, коли дуже легко зробити хибний крок або нічого не зробити і в результаті втратити свою неповторну особистість. Це ситуації, які неможливо заздалегідь спланувати і до яких неможливо заздалегідь підготуватися. У скрутну хвилину виявляється глибинна людська суть, справжня культура. Саме тоді у взаєминах із собою, зі світом, з іншими людьми доросла чи мала ЛЮДИНА відриває красу людяності і по-справжньому радіє життю.
ІІ. Цілевизначення і планування.
1. Оголошення учителем теми і мети уроку. Критична оцінка понять, винесених у назву уроку – «Гаряча іскра маленького життя».
2. Визначення учнями цілей, яких вони мають досягти на уроці.
ІІІ. Освоєння теми уроку.
1. Прослуховування пісні Л.Копилової «Последний лист». (Під час звучання пісні на мультимедійному екрані образи, пов’язані з опадаючим листям)
Учитель: Саме до ідеї самопожертви заради іншої людини, людяності та турботи про ближніх звертається і сучасний український письменник О.Жовна в оповіданні «Маленьке життя». Ця ідея і ріднить новелу О’Генрі, пісню Л.Копилової і твір О.Жовни.
Знайомство із біографією О.Ю.Жовни.
Ідея створення оповідання «Маленьке життя»
Учитель: Олександра Жовну часто називають загадковим письменником, навіть
містичним. І він не заперечує цього. За ним завжди слідують дивні і незвичайні, а інколи навіть страхітливі історії. Навіть із прізвищем письменника не все так просто. «Жовна» ( з наголосом на останньому складі) – саме так в народі називають чорного дятла, який є найбільшим серед цих птахів і любить літати на кладовищах. Олександр Юрійович також любить ці місця.
Цікавим чином виникла і ідея створення оповідання «Маленьке життя». У Жовни дома багато ікон. Він збирає їх для себе і вже давно. Одна з його ікон намальована якось не зовсім професійно. І, як він сам розповідає, одного разу сидів, подивився на неї, і йому прийшла в голову думка, що ця ікона написана дитячою рукою. Потім народився сюжет, що ліг в основу оповідання.
2. Поепізодний аналіз оповідання «Маленьке життя»
- Коротко перекажіть сюжет оповідання «Маленьке життя».
- З’ясування емоційного настрою після читання оповідання.
- Якою розповіддю починається і закінчується оповідання? Як називається цей прийом (обрамлення)? З якою метою його використав автор?
- Поділіть оповідання на епізоди. Дайте заголовок кожному з них.
1. У Пилипка померла мама.
- Чому померла мама Пилипка? Чи розуміє хлопчик, що мами уже нема?
2. Пилипок у родині дядька Селантія.
- Чим харчувалися діти у родині дядька?
- Чому Пилипок відчував спочатку навіть певне задоволення від того, що мама померла?
Як переживав смерть рідної людини Пилипок у наступні дні? До чого це його спонукало?
3. Пригоди хлопчика у лісі.
- Чому Пилипок вирушив саме в ліс шукати маму?
- Що йому довелося пережити у зимовому лісі?
4. Дивовижний порятунок Пилипка.
- Хто знайшов Пилипка у лісі? Чому ці дядьки видалися йому страшними? Чи були вони такими насправді?
- Що пообіцяли монахи Пилипкові?
5. Пилипок у Лебединському монастирі.
- Де оселився хлопчик, потрапивши в монастир?
- Чи сподобалася йому обстановка у келії? Що йому і тут нагадало про маму?
- Як ставилися монахи Афанасій і Михайло до сироти?
- З якими словами ігумен монастиря прийняв Пилипка у братство?
- Що доручено було робити Пилипкові у монастирі? Чи подобалося це йому?
- Чи виходило у Пилипка малювати? Які слова Афанасія вразили і дійсно пробудили талант у хлопчика?
6. У монастир привезли хвору дівчинку.
- Чим вразила дівчинка Пилипка?).
- Які зміни відбулися в душі хлопчика з приїздом дівчинки?
- До кого із святих слід молитися про одужання?
3. Повідомлення учня про святого великомученика Пантелеймона ( на мультимедійній дошці – зображення святого).
4. Пилипок створює ікону святого великомученика Пантелеймона.
- Яким був душевний стан хлопчика під час створення образу?
- Чи хотів Пилипок показати власноруч створену ікону братам-ченцям? Чи зробив він це? Чому?
5. Нічні пригоди Пилипка.
- Тож з якою метою хлопчик створив ікону?
- Чи допомагали його молитви дівчинці?
6. «Все в руках Господніх».
- Що сталося із самим Пилипком?
- Чи думав хлопчик, що рятуючи дівчинку в мороз і сніг, сам може захворіти? Про що це говорить?
- Що його спонукало так вчинити Як ви вважаєте, чи одужала б дівчинка без Пилипкової молитви?
7. «Відтоді минуло багато років».
- Що свідчить про вдячність дівчинки хлопчикові за дивовижне врятування?
- Як потрапила ікона, написана Пилипком до квартири оповідача?
7. Чому ікону так берегли і цінували у родині? Розв’язання проблемних запитань
1. Чи міг би Пилипок вчинити по-іншому? Чому?
2. Які визначальні риси характеру хлопчикаЧи потрібне у нашому житті людяне, турботливе ставлення до інших?
3. Чи обов’язково бути значною людиною, щоб турбуватися про інших?
4. Чому ж оповідання має назву «Маленьке життя»?
8. Підсумки уроку
Пилипок прожив коротке, таке непросте життя і був звичайною «маленькою людиною». Але це не завадило йому мати велике серце і здійснити справді великий вчинок – ціною власного життя порятувати іншу, зовсім чужу людину, і це підносить його до рівня справжнього героя. І не обов’язково чекати виняткових ситуацій, щоб виявити людяність і небайдужість, тому що ці якості слід виявляти навіть щодня, навіть у дрібницях. Бо найстрашніше у людських відносинах – це байдужість.
.
Дозвольте й мені сподіватися, що наша розмова про велике серце маленького хлопчика Пилипка розбудить у ваших душах бажання бути у цьому складному світі Людьми.
Категорія: Позакласне читання | Додав: mihailyarishov (21.04.2016)
Переглядів: 2469 | Рейтинг: 2.0/1
Колір як засіб створення образу. Практична робота «В гостях у казкового персо...
«Україно, ясен мій цвіте...» Урок позакласного читання
Дорога від дому до школи
Текстильні матеріали. Плетіння «косичка»
Дослідницький практикум. З чого це виготовлено?
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]