Авторитет і честь колективу. Колектив. Норми поведінки в колективі. Один за всіх і всі за одного. Взаємодопомога. Великодушність. Конфлікти

УРОК 8

Тема. Авторитет і честь колективу. Колектив. Норми поведінки в колективі. Один за всіх і всі за одного. Взаємодопомога. Великодушність. Конфлікти в колективі

Мета: уточнити уявлення дітей про життя і працю в колективі; ознайомити з правилами чесності для хлопчиків та дівчаток; розвивати вміння оцінювати свої вчинки, визначати свою роль в колективі, авторитет колективу; виховувати почуття колективізму, дружби, товаришування.

Обладнання: роздатковий матеріал для роботи в парах, плакати.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу

II. Актуалізація опорних знань

 1. Слухання азербайджанської народної казки «Сім лозин». (Див. додаток)

 2. Бесіда.

— Чому сини не змогли виконати першого батьківського побажання, але так легко впоралися із другим?

— Чого навчає ця казка?

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні ми поговоримо про нас. Дізнаємося, хто ми є, чи добре нам живеться разом.

IV. Вивчення нового матеріалу

 1. Бесіда.

— У нашому класі навчаються 24 учнІ. Ми — 4-й клас. Давайте замінимо слово клас словами, що є близькими за значенням (група, учні, друзі, колектив).

Сьогодні на уроці у нас буде працювати довідкове бюро. Пропоную послухати, які повідомлення вони мають.

Довідкове бюро

Колектив — це слово стародавнє, прийшло до нас із латинської мови.

Колектив — це група людей, об’єднаних спільною роботою, спільними інтересами.

 2. Гра «Вибери потрібне слово».

— Із переліку слів виберіть ті, які позитивно впливають на життя і працю в колективі.

 Зневага,Щирість,

 Недовіра,Чесність,

 Дружба,Одностайність,

 Взаємодопомога,Ворожнеча,

 Заздрість,Великодушність.

 3. Звичайно, добре жити в такому колективі, в якому цінують дружбу, щирість, чесність, великодушність, взаємодопомогу. Ми не перші, хто хоче стати справжніми друзями, справжнім колективом. Про це мріяли ваші дідусі, бабусі, мами і тата. Колись вони створили правила, які згуртували їх у колектив.

Правила чемності для хлопчиків і дівчаток, що згуртовують колектив

• Успіху можна досягти тільки разом, у колективі.

• Вмієш добре щось робити, то навчи іншого.

• Будь терплячим.

• Ти не кращий за всіх, але й не гірший.

• Ні до кого не чіпляйся, грай чесно, не дражнись.

• Ніколи нікого не обманюй, не ображай.

• Поважай тих, з ким дружиш.

• Дружба — це правда, доброта і чесність кожного.

• Що вимагаєш від друга, насамперед вимагай від себе

4. Робота в групах.

Кожна група отримує завдання на аркуші: «Колектив починається з мене, бо...»

Після виконання завдання кожна група передає свій варіант відповіді іншим групам, які доповнюють його своїми думками, підкреслюють ті, з якими не погоджуються. Опрацьований таким чином аркуш повертається до вчителя.

5. Часто чуємо фразу «Він користується авторитетом в колективі».

— Як ви розумієте цей вислів?

— Що означає слово авторитеті Довідкове бюро

Авторитет — загальне визначення, вплив, довіра, набуті завдяки знанням та праці.

6. Слухання вірша Марії Пригари.

ТИХЕНЬКА ДІВЧИНКА

Чого це так на мене сердяться в школі?

Тож не чіпаю нікого ніколи.

Ні з ким не сварюся, сиджу собі тихо,

А з цього виходить одне тільки лихо!

Оце я сказала — така в мене звичка —

Що в Галі, як мишачий хвостик, косичка.

Що в Каті спідничка — неначе з рогожі,

Та ще й черевики на човники схожі.

Що в Тані волосся нечесане досі,

Що очі Мар’янки маленькі та косі,

Що в зошиті Лесі самі тільки плями:

Напевне, бруднющими пише руками.

Я ж правду кажу їм. І що тут такого?

Та я ж не чіпаю ніколи нікого.

Сиджу собі тихо і в школі, і вдома,

І чом вони сердяться всі, невідомо?

— Чому усі в класі сердяться на дівчинку?

— Чи буде ця дівчинка мати авторитет? Чому?

7. Життєві ситуації.

Ти стоїш на перерві та розмовляєш із друзями. Аж раптом хтось боляче наступає на ногу. Ти розсердився, готовий полізти в бійку, та раптом чуєш:

— Вибач, будь ласка. Мені дуже прикро, я не хотів зробити тобі боляче.

Злість одразу пройшла, і ти несподівано для себе відповідаєш:

— Та нічого, буває.

— А чи могло бути інакше?

— Як не дати розгорітися конфлікту?

— Що таке конфлікт?

— Причиною конфлікту в колективі можуть бути дитячі пустощі, зло, заздрість, зухвалість. Якщо вам доводилося бути свідком конфлікту дорослих, то знаєте, що це — річ неприємна. Можна виявити доброзичливість і цим зупинити конфлікт. На допомогу прийдуть слова ввічливості: «Дозвольте пройти», «Дякую», «Перепрошую».

Будь-який конфлікт не потрібно підтримувати. Головний девіз — не реагувати!

8. Практичні поради психолога.

Як подолати гнів

• Відчувши наближення злості, заплющіть очі і полічіть до 10.

• Відчуваючи наближення гніву, подивіться на годинник та відкладіть спалах гніву на 15 хвилин. Так можна навчити контролювати себе.

• Придумайте фрази, які могли б послабити ваш гнів. Наприклад: «Не треба кричати, мене і так всі добре чують»; «Йому теж боляче. Не варто підсилювати чужий біль.»

V. Закріплення вивченого матеріалу

Робота з прислів’ями.

Утворіть прислів’я (робота в парах).

Дружба — ... друзі.

Всі за одного, один за всіх — ... будь яка справа має успіх.

Де гурт — ... велика сила.

Окраса людини — ... того люди не люблять.

Одиноке дерево — ... там і сила.

Хто любить лише себе, ... й вітер вириває.

VI. Підсумок уроку Школа самовдосконалення.

Перевірте свою здатність до товаришування і дружби за допомогою тесту «Я і колектив».

 1. Ваш товариш захворів і не прийшов до школи. Ви:

 а) зателефонуєте йому і поцікавитися здоров’ям — 5;

 б) ніяк не відреагуєте — 1;

 в) відвідаєте його, якщо хвороба неінфекційна, — 10.

 2. Товариш не впорався із домашнім завданням. Ви:

 а) дасте йому списати — 5;

 б) допоможете розібратися — 10;

 в) вдасте, що вас це не стосується — 1.

 3. Вам дуже хочеться морозива, і ви маєте гроші, та поряд із вами товариш, у якого немає грошей. Ви:

 а) купуєте морозиво тільки собі — 1;

 б) позичите товаришеві гроші — 5;

 в) купите два морозива, сподіваючись, що і для вас товариш нічого не пожаліє — 10.

 4. Однокласник запросив вас на День народження, а товариша — нІ. Ви:

 а) нічого не скажете йому і підете самі — 1;

 б) попросите однокласника запросити товариша — 10;

 в) підете самі, попередньо пояснивши товаришеві ситуацію, що склалася — 5.

 5. товариш отримав не дуже приємне доручення — прибрати клас або вимити вікна. Ви:

 а) залишитесь після уроків і допоможете йому — 10;

 б) поспівчуваєте йому і підете додому — 5;

 в) порадієте тихцем, що таке доручення отримав він, а не ви — 1.

 6. ваш товариш виграв приз у складному конкурсІ. Ви:

 а) будете намагатися взяти участь у такому ж конкурсі — 5;

 б) порадієте за свого товариша — 10;

 в) у душі позаздрите йому — 1.

Якщо ви набрали:

50— 60балів. Ваші товариші можуть пишатися дружбою з вами. Ви —дуже надійна людина, з вами — хоч у вогонь, хоч у воду. У вас із другом — повне порозуміння.

20—49 балів. Ви — непоганий товариш. Та тільки й того. Ви — обережний, нерішучий, все заздалегідь розраховуєте. Але часом дуже важливе в житті проходить повз вас. Поміркуйте над цим.

Менше 15 балів. Навряд чи поруч з вами є справжній друг. І винні в цьому ви самІ. Бо вам і самому не хотілося б мати такого друга. Намагайтеся змінити свої стосунки з товаришами, якщо не хочете залишитися самотнім.

Завершуючи роботу, порадьтеся зі своїми однокласниками: чи збіглися ваші думки про себе з результатами тесту? Що вам хотілося б у собі змінити?

Додаток

СІМ ЛОЗИН

(Азербайджанська народна казка)

Було це чи не було, жив колись один чоловік, і мав він семеро синів. Брати були нерозлийвода: разом їли-пили, разом сумували й раділи, разом на полювання ходили. Не те що серед інших людей, а навіть серед звірів не було сили, здатної подолати їх.

Спливали місяці, роки, всі брати оженилися, у них народилися діти. Кожен звив своє гніздо, й не зоглянулися вони, як відцуралися один від одного.

Батько постарів і жив сам. Часом діти приходили до батька, та вже не було між ними ні колишньої злагоди, ні дружби. Бачить батько, що коли й далі так буде, то стануть вони зовсім чужими між собою.

Покликав він якось всіх синів до себе та й каже:

— Сини мої, завтра кожен принесіть мені по гранатовій лозині товщиною з палець.

— Гаразд, тату, — відповіли сини та й пішли.

Уранці кожен із них приніс по лозинІ. Батько взяв ті лозини докупи й посередині міцно зв’язав мотузом.

— А тепер, сини мої, — звелів батько, — я хочу побачити, чи подужає хто з вас переламати цей пучок лози.

Кожен син брав той пучок і, хоч як старався, не міг виконати батькового побажання.

Тоді батько розв’язав пучок і роздав кожному сину по лозині.

— Ану побачу, чи хоч одну лозину ви подужаєте переламати?

Сини виконали батьків наказ та й питають:

— То що з того, що ми переламали ці лозини?

— Ці сім лозин, — відповів батько, — це ви, сім братів. Якщо ви тримаєтесь купи, ніхто вас зламати не зможе, як і оці сім лозин. А ви роз’єдналися, кожен себе гладить, через те у вас немає того ладу, що був раніше.

Послухали сини батькової поради й з того дня почали жити в мирі й злагоді.

Категорія: Етика | Додав: SYLER (08.05.2014)
Переглядів: 2660 | Рейтинг: 0.0/0
Узагальнюючий урок із теми «Пластика форм». Виготовлення подарунка до зимових...
Рослинний і геометричний орнамент. Практична робота «Гарний будинок»
Охорона тварин
В. Сухомлинський «Як же все це було без мене?», «По волосинці»
«Україно, ясен мій цвіте...» Урок позакласного читання
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]