Сенс життя. Гармонія в собі. Що найважливіше в житті? Для чого ми живемо? Який слід залишає людина на Землі? Неповторність особистості

УРОК 5

Тема. Сенс життя. Гармонія в собі. Що найважливіше в житті? Для чого ми живемо? Який слід залишає людина на Землі? Неповторність особистості. Самооцінка. Гармонія в собі. Щастя — це відповідність бажань і можливостей

Мета: переконувати учнів у тому, що кожна людина неповторна; вчити самооцінці; сприяти розумінню того, що не всі бажання людини можуть виконуватися; спонукати дітей замислитись над етичними проблемами: що означає бути щасливим; відчувати гармонію в собі; виховувати бажання жити для людей, виконувати своє призначення на Землі.

Обладнання: портрети В. О. Сухомлинського, Езопа.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу

II. Актуалізація знань учнів

Бесіда.

— Людство, люди, а кожен із нас — людина. Хто така людина? (Людина — жива істота, наділена мисленням, мовленням, здатна створювати знаряддя праці і користуватися ними.)

— Кому в людському оточені неважко бути людиною? Що для цього потрібно робити?

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Людина у світІ. Що вона несе у навколишній світ? Яке її призначення? Яка мета людського життя? Часто ці питання постають перед

нами. Спробуємо відповісти на них разом, щоб допомогти собі і своїм товаришам у сьогоднішньому і майбутньому житті.

IV. Робота над темою уроку

1. Робота над висловлюваннями.

Кожна група вибирає вислів, що, на їхню думку, розкриває призначення людини. Обговорення в групах, під час якого учні виробляють аргументи на захист свого вислову.

Справжній скарб для людини — вміння працювати.

(Езоп)

Любов є сила життя.

(Л. М. ТолстоЇЇ)

Призначення людини — творити добро.

(В. І. Даль)

Без справжньої дружби життя — ніщо.

(Цицерон)

— В усі часи, ще від самого початку виникнення на Землі людини, вона замислювалась про своє призначення в житті, про своє значення для інших людей і всього світу.

Про це думають і зараз, і кожний знаходить для себе свою відповідь на ці питання. Але незмінною є у всіх думка, що людина — неповторна особистість, унікальна, несхожа на інших. Тому і досі важливими для всього людства є слова Василя Симоненка.

Ти знаєш, що ти — Людина?

Ти знаєш про це, чи ні?

Усмішка твоя — єдина,

Мука твоя — єдина,

Очі твої одні.

— Кого зі свого оточення ви можете зазвати Людиною з великої літери? Чому? Чи можете ви себе так назвати? Чому? Що ви хочете в собі змінити, щоб називатися так? Що для цього необхідно зробити?

2. Аналіз прислів’їв.

• Посієш вчинок — пожнеш звичку, посієш звичку — пожнеш характер,

посієш характер — пожнеш долю.

• Без здоров’я немає щастя.

• Грошей багато, а щастя немає.

• Із твоїм щастям тільки в ліс за грибами.

3. Творчі завдання.

— Запишіть найкращі риси характеру людини, найцікавіші уподобання людини. Підкресліть ті риси, якими ви володієте.

— Поспілкуйтесь зі своїм товаришем і з’ясуйте, які відмінності існують між вами у поведінці, рисах характеру або уподобаннях.

— Якими зі своїх якостей ви можете поділитися з іншими?

4. Робота в групах.

1 група. Навести приклади з життя, що сенс має та праця, яка виконується із добром.

2 група. Навести приклади із життя, що сенс має тільки та любов, яка сповнена добром.

3 група. Навести приклади із життя, що сенс має тільки та дружба, яка заснована на добрі.

Висновок. Слухання вірша «Людина починається з добра».

Сказав мудрець:

— Живи, добро звершай!

Та нагород за це не вимагай.

Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізняє від мавпи і від звіра.

Хай оживає істина стара:

Людина починається з добра!

(Л. Забашта)

— З чого починається людина?

— Оберіть з довідки значення стійких словосполучень (фразеологізмів).

Вважати за щастя — ...

Випало щастя — ...

Зазнавати щастя — ...

Приносити щастя — ...

Сподіватися на щастя — ...

Довідка. Робити щасливим когось; бути щасливим щось робити; бути, ставати щасливим, думати про щасливе; успішне завершення чого-небудь, надіятися на успіх; пощастило у якійсь справі, з’явилась можливість взяти участь у чомусь.

Висновок учителя. Щастя... Ми про нього мріємо, прагнемо зазнати його в житті, хочемо стати щасливими. Що ж таке щастя? Чи відчували ви коли-небудь безмежну радість? Може, саме тоді ви й почувалися щасливими?

Прокоментуйте прочитане.

З ІСТОРІЙ ЕТИКИ

Один з учнів Сократа Аристіп Кіренський вважав, що щастя — це насолода, втіха. Та вже його учні зрозуміли, що надмір насолод і втіх спустошує людину, породжує надмірне і суцільне страждання.

Аж у XIX столітті філософи спинилися на таких підходах до визначення цього поняття. Щастя — це:

• щось цілком об’єктивне: щаслива доля, успіх в якійсь життєвій справі,

життєвий талант;

• внутрішній психологічний стан радості, блаженство, захоплення;

• володіння вищими благами життя й особиста моральна реакція на володіння ними.

Запишіть у словничок!

Щастя — це стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення й безмежної радості, яких зазнає хто-небудь; фортуна, доля.

Синоніми до слова щастя — благодать, блаженство, розкіш, рай, солодощі, доля, успіх.

Запам’ятайте!

• Щастя неповторне. Кожна людина його відчуває по-своєму Рецепт щастя не може бути єдиним для всіх.

• Кожна людина — неповторна особистість, і щастя для неї — її, особливе. Що є щастям для одного, може бути нещастям для іншого. Вчить народний досвід.

З’єднайте початок прислів’я з його закінченням.

 Не родись багатий, ...а нещастя летить.

 Щастя біжить, а ...не буде долі.

 Як не було талану, ...а нещастя повертає.

 Щастя розум одбирає, ...а родись щасливим.

 Справжнє щастя...завжди попереду.

 Щастя знає, ...кого шукає.

— Розкрийте зміст прислів’їв.

Справжнє людське щастя передбачає гармонію із собою і довкіллям, злагоду з ближніми, — з усім, що нас оточує.

V. Самодослідження Поставити «+» або «—».

• Чи завжди ви почуваєтесь задоволеним?

• Чи завжди намагаєтеся бути самим собою?

• Чи задоволені своїм місцем у класному колективі?

• Чи почуваєтеся в гармонії із самим собою?

• Чи вважаєте себе щасливою людиною?

Поміркуймо!

— Чи багато потрібно людині, щоб почуватися щасливою?

ЩАСТЯ

— Знайшов! Щастя знайшов! Глянь, мамо, яка гарна п’ятірочка! Біжить хлоп’я через подвір’я, поспішає якнайшвидше показати

п’ятипелюсткове щастячко, знайдене на квітучій бузковій гілцІ. І стільки тієї радості в голосі хлоп’яти.

— Знайшов!

Як, можливо, було і в його діда сто років тому.

Як, можливо, буде і в його правнука через сто років.

Для щастя іноді небагато треба.

(В. Сенцовський)

— У чому переконує розповідь?

Цікаво знати!

Гармонія — співзвуччя, милозвучність звуків у музицІ. У повсякденному житті — це поєднання, злагодженість, взаємна відповідність якостей чогось або когось. Справжнє людське щастя неодмінно передбачає гармонію із собою і довкіллям, злагоду з ближніми, з усім, що нас оточує, аж до найменших дрібниць. Японський письменник Сю носке сказав: «Щоб зробити життя щасливим, необхідно любити повсякденні дрібниці».

VI. Підсумок уроку

Гра «Репортаж»

Запишіть у формі репортажу, що, на вашу думку, є щастям для ваших рідних та друзів.

VII. Домашнє завдання

Записати інтерв’ю зі своїми рідними на тему «Коли ти щасливий?»

Категорія: Етика | Додав: SYLER (08.05.2014)
Переглядів: 2104 | Рейтинг: 0.0/0
Дикі та свійські тварини
Запитання до природи. З чого виготовляють папір? Чому малює твій олівець?
«Осінь спати захотіла, землю листом застелила...». Побудова речень різних тип...
Створення пейзажу. Послідовність дій під час створення пейзажу. Ескіз виробу....
Що можна робити з інформацією
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]