Світ живої природи
Тема. Світ живої природи.
Мета уроку: Формування ключових компетентностей:
вміння вчитися - проявляти зацікавленість у навчанні, усвідомлювати свою діяльність і прагнути її вдосконалювати;
громадянська - бережно ставитись до природи, виховувати любов до рослинного і тваринного світу;
загальнокультурна - розвивати внутрішню культуру;
соціальна - вміти спілкуватися у групах, відповідально ставитись до свої обов'язків, знати правила культурної поведінки;
здоров'язбережувальна - розуміти взаємозв'язок організму людини з соціальним і природним оточенням.
Тип уроку: урок - проект
Обладнання: проекти дітей, малюнки, виставка фотографій.

Шляхи реалізації проекту.
1.Залучити учнів та їх батьків до пошуку інформації про домашніх улюбленців.
2.0бєднати учнів в групи за інтересами.
3.Провести бесіди: «Рослинний калейдоскоп», « Рослини символи»,«Брати наші менші», «Я відповідаю за тих, кого приручив»,

Завдання уроку:
1    Презентувати проект.
2    Вчити спілкуватися в групах.
3    Вчити правильно формулювати свою думку, вміти виділяти головне.
4    Розвивати пам'ять, мислення, увагу.    „
5. Виховувати чуйне ставлення до рослинного і тваринного світу.

Хід уроку
І Організація класу.
-Любі діти, у наш клас 
Завітали люди щирі – 
Привітайте в добрий час 
Гостей посмішкою й миром!
-Учні повертаються до гостей і вітаються;
-Ми Вам раді, люди добрі 
І вітаємо щиро Вас,
І запрошуємо ласкаво 
На урок у перший клас 
ІІ. Емоційна хвилинка.
Дітки, а тепер посміхніться один до одного, подаруйте свою посмішку нашим гостям і тихенько сідайте за парти.
Любі діти! На уроці ми повинні працювати чітко і злагоджено. А тому давайте згадаємо п'ять правил, яких ми завжди дотримуємося на уроках.


1    Правило піднятої руки.
2    Вміння слухати інших.
3    Працювати творчо.
4    Працювати активно.
- Вірю в те, що кожен із вас дізнається багато нового і цікавого на сьогоднішньому уроці, отримає винагороди, масу позитивних емоцій. Бажаю гарного настрою і удачі.
- Повторимо те, що нам відоме.
ІІІ.Мозкова атака.
-    Що ми називаємо природою?
-    Що належить до живої природи?
-    Що належить до неживої природи?
-    Як по іншому називають тіла живої природи?
-    Що властиве всім живим організмам?
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
-    - Діти, послухайте уважно вірш.
Поглянь дитино, на бездонне небо.
А он тополі в небо потяглись.
Для щастя зовсім небагато треба 
Лише навколо себе подивись.
І ти побачиш сонячне проміння,
що поміж листям лине до землі.
 І луг зелений росяний в цвітінні,    *
Кружляють в синім небі журавлі.
А скільки звуків, щебету і співу.
Навколо все звучить, стрічає день.
Іди і ти по цій землі щасливо.
Радій, всміхайся і співай пісень.
Бо ти живий! Ти на землі людина!
Захоплюйся, дивуйся, усміхнись.
І пізнавай цей світ щодня, невпинно,
І бачити красу природи ти навчись.
-    Діти, про що розповідається у вірші?
Вчитель. - Саме спостерігати за красою природи, зокрема рослинним та тваринним світом ми мали на меті, готуючи цей проект.
-      Наш проект короткотривалий, бо ми готувалися лише 2 тижні, але кожен з вас разом із батьками працював над тими завданнями, які були поставлені. У нас працювали літератори, художники, народознавці.
-    Сьогодні ж прийшов час підвести підсумки нашої роботи. Урок свій ми проведемо у формі усного журналу.
-    Отож, розпочинаємо.
V.    Усний журнал.
-    Називається наш журнал « Світ живої природи»
-        Земля - це край, де ти народився і живеш, край неповторної краси, багатства. Це все те, що росте і цвіте на ній: в садах, парках, лісах, зелених луках. Недарма в народі кажуть « Де рідний край, там рай».
-    Вчитель. - Відкриваємо І сторінку усного журналу.
        Це «Рослинний калейдоскоп».
-    На попередньому уроці ми вивчили, що рослини поділяються на три
    групи.
-    Назвіть ці групи? ( трави, кущі, дерева)
-    На уроках читання - ми вчили віршики. На уроках образотворчого   
мистецтва - ми малювали малюнки. Отож, настав час вас послухати.
-    Що ви знаєте про трави?
-    І група. Трав’янисті рослини.
-    Барвінок.
Барвінок- це прекрасна рослина. Не вибаглива до грунту, затінку не боїться, мороз його не чіпає. Барвінок — це вічнозелена рослина з симпатичними синіми квітками, яке досить поширене і вільно росте по всій території  України, а також вирощується в садах. Крім краси воно володіє та ефективними лікарськими властивостями.
-    Цвіте синьо, лист зелений,
-    Квітник прикрашає.
-    Мужність, силу, вроду хлопців 
-    В собі прославляє.
       Фіалка
Ніжні квіти фіолетового кольору, тримаються на тоненьких стеблинках. Мають маленьке очко, яке вдивляється в лісову красу. Росте фіалка між кущами та деревами. Вони зазвичай ростуть у вологих і злегка затінених умовах.    
-    Земля заплакала вві сні, 
-    їй снились фіалкові сни.
-    І роси-сльози сині-сині 
-    Фіалками в траві росли.
Тюльпан
-    Тюльпан багаторічна трав’яниста рослина.
          Він зацвітає в травні. На високому стеблі розгойдується величава 
          голівка. Тюльпан прикрашає квітники різнокольоровими барвами.
-    Я гордо голову тримаю 
-    І перед вітром не схиляю. 
-    І, наче яблуко, рум яний 
-    В саду я квітну на весні. 
-    Я жовтий, білий, полум яний 

-    Добре, молодці діти!
-    -    А зараз поговоримо про кущі.
II    група. Кущі.
-    Ліщина. Ліщина росте на лісових галявинах та узліссях. Зацвітає однією з перших. Влітку з являються горішки. Ними живляться звірі й птахи.
В зелені діброві, в китицях ліщина,
Глянь, яка чудова наша Україна.
Журавлі над лугом крилять рівним клином 
Будь природі другом, будь природі сином.
-    Шипшина. 
-    Шипшина - це високий кущ, який приблює людське око рожево
-    -    білим цвітом. У кінці літа шипшина одягає червоне намисто, яке має цілющі властивості.
-    Шипшина важко віддає плоди.
-    Вона людей хапає за рукава.
-    Вона кричить: -Людино, підожди!
-    О    підожди, людино, будь ласкава.
III група. Дерева
-    Береза. Білокора красуня, вона найперша одягає зелене вбрання, тому й місяць називається березень. Береза символ чистоти, ніжності.. Про неї співають пісні, малюють картини.
 
         Березонька біла 
         Під моїм вікном.
        Зима тебе вкрила 
        Сріблистим сукном. 
        На пухнастій кроні 
        Снігова кайма.
        Звисає сережок 
        Біла бахрома.
        І стоїть береза 
        Наче уві сні. 
       Золотом сніжинки 
       Сяють у вогні.

-    Вишня. 
-    Вишневий сад-окраса кожного подвір я, він манить прохолодою, де можна приємно відпочити особливо влітку.
-    Край городу вишні білі 
-    Наробили заметілі.
-    Пролітають пелюстки.
-    Понад луки , понад поле.
-    Поспішають бистрі бджоли 
-    Мед збирають залюбки.
-    -    Молодці, діти, поетична хвилинка у « Рослинному калейдоскопі» дуже гарно підтвердили, що ви плідно працювали і пояснили, що чітко розумієте - на які групи діляться рослини.
-    Вчитель. 
-    Відкриваємо II сторінку сторінку журналу « Рослини - обереги».
-    -    У кожного народу є свої рослини - обереги. Є вони і в нашому краї.
-    « Без верби й калини нема України» - каже народне прислів я.
-    Ще здавна українські оселі прикрашали чудові квітники чорнобривцями та м’ятою, високими мальвами та рутою, калиною і вербою. Ці обереги нашого життя.
-     А що ви знаєте про рослини – символи.
-    Калина - рослина оберіг в нашому краї. Про всій Україні росте цей кущ. Її садять біля хати, і в садочку, і край дороги.
-    Калина біля хати- здавна найперша і найзначніша ознака оселі українця, її оберіг.
-    Калина- символ надійної життєвої опори, родинного благополуччя і достатку. Калина символізує мужність людей у боротьбі з ворогами.
-    Ще одним з найпрекрасніших символів України є верба. Здавна супроводжує вона людські поселення і оселі.
-    Наші прабабусі і прадідусі вважали вербу священним деревом. Вона була оберегом родинного вогнища. Під час грози проти вітру кидали вербову гілочку. Казали, що саме вербова гілочка зупинить бурю, вбеже від лиха. .
-    За тиждень до Великодня вербову гілочку освячували і тримали за образами. Це був своєрідний оберіг від різних хвороб та недуг.
-    У нашому проекті брали участь народознавці, які спілкувалися із своїми бабусями та мамами і розкажуть нам що ж символізують калина та верба. Калина
-    Бабуся розповідала, що що калина це символ рідної землі, отчого краю. Про калину складено багато пісень та віршів.
-    Ой у лузі при дорозі Зацвіла калина.
-    Виряджала в доріженьку Мати свого сина.
-    Верба
-    У мене за городом росте верба. Ми з мамою милуємося її красою навесні та влітку. Верба-це ознака зеленого обійстя та хатнього затишку кожного українця.
-    Зеленая вербиченька Над рікою шуміла.
-    Я колись до мами Повз неї ходила Шумить було вербиченька,
-    Гілками махає.
-    Зове мене, як рідная, зове й привітає.
- Молодці, діти.
- На уроці музики ви вивчили пісеньку «Немає України без калини» - це і буде завершенням нашої сторінки « Рослини- обереги»
« Немає України без калини, 
як і нема без пісні солов’я: 
а ми - народ, зернина до зернини,
 в біді і щасті ми - одна сім я 
Немає України без вербиці,
 без сивого Славутича-Дніпра.
Нап’юся живодайної водиці.
В ній зачерпну любові і добра.

Наступна сторінка нашого журналу має назву « Брати наші менші»
-    Вчитель. – Тварини, як і рослини народжуються, дихають живляться, ростуть старіють, вмирають. Це означає, що вони належать до живої природи.
-    Ви працювали в групах і відшукували інформацію про різні види тварин. Про яких саме тварин ми поговоримо ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.
Без рук без ніг дім будує. ( Пташка)
-    Що вам відомо про птахів?
І група. Тіло птахів вкрите пір ям,це ознака, яка вирізняє птахів від інших тварин. Вони мають крила, дзьоб. Люди шанують пташок. Взимку їх підгодовують. Не дарма кажуть: « Де багато пташок – там нема комашок»
-    Я ладнаю годівнички
-     Для горобчика й синички,
-     Для малого снігурця
-     Крихт насиплю і пшонця.
-     Прилітайте, друзі милі,
-     Не лякайтесь заметілі! 
-    То як ми назвемо цю групу тварин. (птахи) 
-    
-    Далі наступна загадка
-    Назвіть яких птахів ви знаєте ще? ( синиця, горобець, ластівка)
Мають шубку й добрий зір
Поле й ліс їм рідний дім. ( Звірі)

-    Назвіть своїх тварин. Що ви про них знаєте? Який вони мають вигляд? Що вони вміють робити?
-    Діти. – Тіло звірів вкрите густою шерстю, тому взимку вони не мерзнуть. Звірі мають 4 ноги. Вони швидко бігають, бо треба або полювати або рятуватись.
-    Ліс — зелений друг людини
Прохолодний в літню днину.
Взимку захисток од вітру.
Очищає ліс повітря.
Він, мов дім, для всіх відкритий.
Дружно тут навчились жити
І тварини, і комахи.
На деревах різні птахи.
В цім рослиннім царстві, діти,
Для звіряток стіл накритий.
Ягоди, плоди і віти,
Є ще й листя соковите.
В нашім лісі є лисичка,
Зайчик, білка невеличка,
Вовк, їжак, бобер, кабан,
А в старім дуплі — кажан.
-    Отже, ви нам розповіли про звірів.
-    А зараз відгадайте 3 загадки і скажіть, як називається ця група тварин?
Прилетіла цокотуха, 
Щось торочить понад вухом. 
Всім набридла байка ця 
Без початку і кінця.
(Муха)

Серед літа біля липки 
Виграють сопілки, скрипки. 
Це не скрипки, не сопілки, 
То медок збирають ...
(Бджілки)
Ця комашка-розумашка 
І працює дуже важко. 
В земляну свою хатинку 
Тягне довгу соломинку. 
(Мурашка)
 Діти, як ми назвемо мурашку, бджілку, муху одним словом. ( комахи)
Розкажіть, що вам відомо про комах.?
- Більшість тварин на нашій планеті це комахи. Вони дуже різні: від ледь помітних мошок до жуків, що завбільшки в кулак.
-    Бджілка

-    Хоч і не пташка, 
Крилечка має, 
Поміж квітками 
В полі літає, 
Збере пилочок –
І шусть у дірку!
Збудує з того 
Нову комірку. 
Солодкі соки 
Приносить з квітів, 
А з того буде 
Для вас мед, діти.


-    Молодець. Дякую.

-    Про що розповість нам наступна група дізнаєтесь відгадавши загадку.
Має хвіст, та не літає, 
має рот — не розмовляє. 
Можеш вудкою спіймати 
і загадку відгадати. (Риба)

А що вам відомо про риби?

Риби живуть у водоймах.У більшості риб тіло подовжене, стисле з боків. Голова плавно переходить у тулуб, а тулуб — у хвіст. Шиї у риби немає. 
Тільки сонце кине блешні 
В тихі води прибережні — 
Йдуть круги... 
Старий щупак 
Витанцьовує гопак. 
Веселяться в комиші 
Красноперки та йоржі, 
А колючі окуні 
Так і грають в глибині. 
Щось хита очеретину — 
Вудку я туди закину. 
Серце стиснулось моє, 
Серце радується: є! 
Плюснув блискавкою окунь, 
Гепнувся у човен боком 
І хвостом рожевим б'є. 
Поринає сонце глибоко, 
Припадає до весла. 
Тож ловись, ловися, рибко, 
І велика, і мала. 
Отже, птахи, звірі, комахи, риби – це тварини.

Наступна сторінка нашого журналу « Домашні улюбленці!»
-    З давніх давен люди почали полювати на тварин, а потім навчилися приручати їх. Тварини, яких люди розводять і вирощують  у своєму господарстві називають домашніми. Вони самі не можуть знайти собі в природі їжу, житло, бо звикли до умов, які створила їм людина.
-    Назвіть, які тваринки живуть у вас вдома.?
-    Добре!
-    Готуючись до проекту ви готували розповіді про домашніх тваринок, які є вашими друзями.
-     Отож ми вас послухаємо.
-    Котик.
У нашій родині живе котик. Звуть його Масик. Незабаром йому виповниться один рік. Він у нас - як член сім'ї. Коли ми сідаємо за стіл обідати, він тут як тут. Б'є своєї лапкою по скатертині - є просить. Виходить смішно. Він любить рибку і хліб. Ще він любить, коли я з ним граю. А вдень, якщо немає нікого вдома, він ніжиться на ганочку на сонечку. Спить Масик зі мною у кімнаті.
Я його дуже люблю.
-    Мій улюблений кролик
У мене є маленький кролик. Він такий симпатичний, у нього малесенькі червоні очі. Він найкрасивіший у світі! Коли я побачив його вперше, то не міг очі відірвати від його краси.
Кролик від мене ніколи не тікає, а навпаки, як побачить мене, то відразу проситься до мене на руки. Ну зовсім, як мій молодший брат! Він дуже спритний. Любить є травичку і кукурудзу.
Обожнюю мого кролика!
-    РЕКС.
 У моєї бабусі є собака. Це велика середньоазіатська вівчарка, яка має кличку Рекс.У нього довга густа шерсть білого кольору, на спині злегка завихрена. Голова велика, мордочка видовжена, звужена до носа. Очі у Рекса темні і розумні. Дивиться він на всіх пильним, уважним поглядом. Стрункі довгі ноги заросли гладенькою шерстю. Хвіст коротенький, а з нього хвильками спадає шерсть. Рекс великий і сильний, та характер має добрий і спокійний. І хоча він уже дорослий, любить гратися з м’ячиком, бігати зі мною наввипередки. Мені подобається Рекс, і я залюбки з ним граюся.
(розповіді про домашніх тварин.)
 Підсумок.    
-    -Любі діти, ось і добіг кінця наш урок-проект. Ви всі разом із своїми батьками чудово попрацювали і були гарними моїми помічниками.
-    -Про що ми говорили на уроці?
-    -Сподобався вам урок?
-    - Отож із сьогоднішнього нашого уроку ми повинні запам’ ятати найголовніше , що світ живої природи - це уся та природна краса, яка нас оточує і ми повинні берегти і примножувати її багатства.
-    Бережіть природу, любі діти, 
-    до цього я вас щиро закликаю.
-    Хто байдуже ставиться до неї 
-    Той в грудях серденька немає.
-    А якщо його немає в грудях.
-    До природи він байдужим буде.
-    Пам’ятаймо це і я іти, 
-    маймо в серці зерна доброти.
-    Ці зернятка будуть проростати,
-    Спів почуєте душі своєї, 
-    про природу станете  ви дбати,
-    Вірним другом будете для неї
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (10.03.2015)
Переглядів: 1401 | Рейтинг: 0.0/0
Цікавий світ навколо тебе. Урок позакласного читання
«Наче вулик, наша школа...». Побудова тексту за питаннями і зразком
Марійка Підгірянка «Розмова про сонце». Загадки. Т. Коломієць «Вітрисько»
Н. Забіла «Вовк і козенята», М. Підгірянка «Безконечні казочки»
Столи бувають різні
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]