Білий лелека та великий строкатий дятел. Порівняльний опис

Урок З

Білий лелека та великий строкатий дятел

Порівняльний опис

Мета: вчити складати в письмовій формі порівняльний опис; закріплювати вміння добирати синоніми, антоніми, писати слова за їх звуковими моделями; розвивати усне і писемне мовлення, спостережливість, увагу, пам'ять; виховувати інтерес до птахів.

Обладнання: робочий зошит; малюнки лелеки і дятла.

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.

1. Відгадування загадок. Робота в зошиті.

Які ноги, такий ніс.

По болоту ходить скрізь,

хату на хаті має,

жабам рахунок знає.

(Лелека.)

Вірно людям я служу,

їм дерева стережу,

дзьоб міцний і гострий маю,

шкідників ним здобуваю.

(Дятел.)

Підкресліть слова, які допомогли відгадати загадки. Про що розповідають ці слова?

- Розгляньте малюнки (на дошці). Розкажіть про цих птахів.

2. Слово вчителя.

- Сьогодні на уроці ми будемо складати порівняльний опис лелеки і дятла. Проведемо підготовчу роботу.

III. Підготовча робота.

1. Робота в зошиті. Запишіть слова за їх звуковими моделями.

[живлеин':а] - живлення

[дз'об] -дзьоб

[д'атеил] - дятел

[здайец':а] - здається

[йашч'ірка] - ящірка

- Складіть з цими словами словосполучення.

2. Поясніть значення слів, добираючи синоніми.

Вирій (теплі краї).

Забарвлення (колір).

Пересуватися (рухатися).

3. Доберіть антоніми.

Дрібний - крупний. Сирий - сухий. Загострений - тупий. Перелітні (птахи) - зимуючі (птахи). Довгий - короткий.

4. Слухання дітьми науково-пізнавальних текстів. (Тексти може читати вчитель, а можуть переказувати спеціально підготовлені і учні.)

Лелека білий, або чорногуз

Це крупний птах з довгим, загостреним на кінці дзьобом, довгими ногами і довгою шиєю. Коли він складає крила з чорними кінцями, то ззаду здається чорним.

Селяться ці лелеки в місцях, де є сирі луки, болота, стоячі водойми. Лелеки споруджують гнізда з гілочок на дахах будинків, на деревах, на опорах високовольтних ліній. У гнізді буває три-п'ять яєць, які близько п'яти тижнів висиджують по черзі самець і самка. Слабких, кволих пташенят батьки викидають

з гнізда. Живляться чорногузи жабами, ящірками, комахами, молюсками, мишовидними гризунами.

Осінній вирій починається наприкінці серпня. Летять птахи вдень на великій висоті. Зимують в Африці.

5. Бесіда.

- Якого розміру лелеки?

- Які в них ноги, шия, дзьоб?

- Чому лелеку білого називають чорногузом?

- Чим живляться чорногузи?

- Де проживають?

- Яке споруджують гніздо і де його розміщують?

- Чи відлітають у вирій? Коли саме і куди?

6. Робота в зошиті.

Заповнення першої колонки таблиці. (Повністю заповнена таблиця подана нижче.)

Великий строкатий дятел

Цей птах середнього розміру. Для влаштування гнізда видовбує дупло. Великий строкатий дятел має гарне забарвлення: зверху чорне з білими плямами на крилах, а знизу біле. Підхвістя і потилиця у самця і молодих птахів червоні. Для дятла характерний міцний долотоподібний дзьоб, яким він добуває з-під кори і навіть з деревини комах і їх личинок. Язик у дятла надзвичайно довгий (8 - 14 см), змочений липкою слиною. Своєрідне розташування пальців, два з яких спрямовані вперед і два назад, гострі кігті дозволяють птахам вправно лазити по деревах. При цьому вони спираються на цупкий хвіст.

Улітку дятли перебувають у місцях гніздування, потім кочують по лісах і садах разом з іншими птахами у пошуках їжі.

7. Бесіда.

- Якого розміру дятел?

- Розкажіть про забарвлення дятла.

- Які у дятла лапки, дзьоб?

- Чим живляться ці птахи?

- Де мешкають? Які у них гнізда?

- Чи відлітають дятли у вирій?

8. Робота в зошиті.

Заповнення другої колонки таблиці.

 

Білий лелека, або чорногуз

                     Великий строкатий дятел

Розмір

Крупний птах.

Середній птах.

Забарвлення

Білий, крила

з чорними кінцями.

Зверху чорний з білими плямами на крилах, а знизу білий. Підхвістя і потилиця червоні.

Ноги

Довгі.

Короткі; кігті гострі.

Шия

Довга.

Коротка.

 

Дзьоб

Довгий, загострений на кінці.

Міцний, долотоподібний.

Живлення

Жаби, ящірки, комахи, молюски, мишовидні гризуни.

Комахи та їх личинки.

Гніздо

3 гілочок на дахах будинків, на деревах, на опорах високовольтних ліній.

Видовбують дупла.

Місце проживання

Сирі луки, болота, стоячі водойми.

Ліси, парки.

Вирій

Наприкінці серпня летять в Африку.

Зимують, перелітаючи з місця на місце.

Фізкультхвилинка

Посадимо гай

Щоб красувався рідний край

В зеленому гіллі,

Посадим на горбочку гай - {копають)

Сосну й дубки малі! (розводять руки)

Високі стануть дерева, (піднімаються навшпиньки)

Підіймуться до хмар, (піднімають руки)

У гаї житимуть сова, (машуть руками, як птахи)

Зозуля і шишкар.

Тут зійдуть проліски ясні, (присіли і поступово підіймаються)

Фіалки і розмай.

Розквітне ними навесні

Увесь зелений гай.

Протопче лиска тут сліди, (йдуть на місці, стрибають)

Прискоче й зайчик сам...

І люди, що прийдуть сюди, (йдуть на місці; поклонилися)

Спасибі скажуть вам.

(М. Познанська)

IV. Складання порівняльного опису зовнішнього вигляду поданих птахів.

1. Бесіда.

- Які пункти таблиці відображають зовнішній вигляд птахів? (з 1 по 5-й)

- Складіть речення, в яких порівнюється розмір птахів (забарвлення, ноги, шия, дзьоб.)

- До якої частини тексту можна віднести ці речення? (До основної.)

- Придумайте зачин і кінцівку.

2. Слухання 2 — 3 усних порівняльних описів.

3. Самостійна робота.

4. Самоперевірка.

V. Перевірка самостійної роботи.

1. Читання вчителем зразка твору.

Орієнтовний твір-опис

І великий строкатий дятел, і лелека білий мають дуже цікавий зовнішній вигляд, який допомагає їм пристосовуватися до навколишнього середовища.

Дятел зверху має чорне забарвлення з білими плямами на крилах, а знизу - біле. Підхвістя і потилиця в нього червоні. У лелеки білого чорний колір тільки на кінцях крил. Коли птах складає крила, то ззаду здається чорним. У дятла міцний долотоподібний дзьоб, яким він добуває з-під кори і в деревині комах та їх личинки. Лелека ж має довгий, загострений на кінці дзьоб, який допомагає йому живитися жабами, ящірками, молюсками, мишовидними гризунами. За допомогою довгих ніг лелека може пересуватися по болотах. Короткі ноги дятла мають гострі кігті, завдяки чому він лазить по деревах, опираючись на довгий цупкий хвіст.

- Хоча дятел і лелека мають багато різного в зовнішньому вигляді, обидва птахи приносять користь. Не ображайте птахів!

2. Читання описів учнями. Аналіз текстів.

VI. Підсумок уроку. Бесіда.

- Що нового ви дізналися на уроці?

- Чого ви навчилися?

- Хто задоволений своїм порівняльним описом?

- Чий опис вам найбільше сподобався?

VII.  Домашнє завдання.

Скласти усний порівняльний опис берези і горобини.

Категорія: Розвиток зв’язного мовлення | Додав: SYLER (10.05.2014)
Переглядів: 7030 | Рейтинг: 0.0/0
Значення природи для життя людини
Таблиці додавання й віднімання чисел 4 і 5. Нумерація чисел у межах 20. Задач...
Мистецтво оригамі
«А вже весна, а вже красна». Урок позакласного читання
Практична робота: обговорення поведінки відомих літературних героїв (або геро...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]