Природні угруповання рідного краю. Ліс

УРОК 27

Tема: Природні угруповання рідного краю. Ліс

Мета: сформувати в дітей поняття природне угруповання; ознайомити із групами живих організмів, які там живуть; продовжувати знайомити із лісом, але вже як природним угрупованням; розвивати естетичні почуття, мислення; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до лісу.

Обладнання: таблиці, малюнки із зображенням лісів та малюнки із зображенням рослин і тварин лісу, загадки, кросворди, твори українських письменників, схеми.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу

II. Повторення вивченого матеріалу

Завдання було розподілене по групах.

1 група. Розповідає, які є ґрунти, і з’ясовує різницю між ними; дає визначення, що називають ґрунтом.

2 група. Обґрунтовує відповідь на питання: «Як утворюється ґрунт? Яку роль в його утворенні відіграють рослини і тварини?»

3група. Розповісти про ґрунти своєї місцевості. Що роблять для підвищення родючості ґрунтів? Пояснити прислів’я: «Хто про землю дбає, вона тому повертає».

III. Актуалізація опорних знань

— Якщо уважно подивитися навколо себе, то можна помітити, що нас оточують живі організми, яких є безліч.

Чомусь усі ці живі організми вчені поділили на п’ять «царств». Назвіть їх. (Ліси, луки, степи, водойми, болота)

— Царства ці є дуже різними, але між ними існує тісний взаємозв’язок. (Навести приклади таких зв’язків.)

— Складіть ланцюги живлення. (Два учні записують на дошці, інші складають ланцюги живлення за допомогою картинок, сидячи за партами.)

Наприклад:

• жолуді — кабан — вовк;

• сонце — дощ — трава — заєць — лисиця.

(Пояснити кожну ланку у ланцюгах живлення.)

— У природі живі організми розподіляються не випадково. Вони селяться там, де є необхідні умови для їхнього життя, і утворюють певні, порівняно сталі комплекси — угруповання. Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку — «Природні угруповання рідного краю».

IV. Фізкультхвилинка

У. сприймання та усвідомлення навчального матеріалу

1. Розповідь учителя з елементами бесіди.

— Природні угруповання — це група взаємопов’язаних між собою живих організмів, які тривалий час живуть на певній ділянці місцевості з однорідними умовами життя. Основні типи угруповань, або, як ми говорили, п’ять «царств», такі:

1) ліси;

2) луки;

3) степи;

4) болота;

5) прісні водойми.

Поділ природних угруповань визначають умови довкілля, тобто температура, освітленість, вологість, тип ґрунту. У кожному угрупованні переважають ті живі організми, які найкраще пристосовані до місцевих умов.

У природному угрупованні всі живі організми поділяють на три групи:

1) організми-виробники;

2) організми-споживачі;

3) організми-перетворювачі.

Організмами-виробниками є рослини, бо тільки вони здатні з речовин неживої природи утворювати поживні речовини для живих організмів.

Скажіть мені, що є головним джерелом енергії для всіх живих організмів нашої планети? (Сонце)

— Так ось, використовуючи сонячну енергію, зелені рослини утворюють із речовин неживої природи поживні речовини для живих організмів. Вбираючи з повітря вуглекислий газ і воду, рослини виробляють цукор, крохмаль, білки і жири. Частинку цих речовин і сонячної енергії рослини використовують для свого росту, а частину відкладають у різних органах. Пам’ятаймо! Рослини виділяють кисень, яким дихають усі живі організми.

Організмами-споживачами в природному угрупованні є тварини. Рослиноїдні тварини живляться рослинами, а хижі — рослиноїдними твари -нами. Отже, що використовують для підтримання життя тварин? (Поживні речовини, що утворені рослинами і накопичену в них сонячну енергію.)

— Чим дихають тварини? (Киснем, а виділяють вуглекислий газ.)

— Усі живі організми з часом старіють і відмирають. Цими відмерлими рослинами і тваринами живляться мікроорганізми (гриби та бактерії). Ось вони і становлять третю групу природного угруповання — організми-перетворювачі. Гриби та бактерії перетворюють залишки відмерлих живих організмів на перегній, а тоді — на мінеральні солі. Потім ці мінеральні солі разом із водою рослини всмоктують за допомогою коренів.

Отже, у будь-якому природному угрупованні відбувається кругообіг речовин. Тому усі живі організми пов’язуються ланцюгами живлення.

На початку уроку ви навели приклади ланцюгів живлення. Але потрібно пам’ятати, що природні угруповання є дуже складними! У них завжди є багато складно переплетених ланцюгів живлення.

2. Практична робота (у групах).

— Перед тим, як кожна група отримає завдання, потрібно відгадати загадку, щоб дізнатися, над яким природним угрупованням ви будете працювати.

Навесні веселить, влітку холодить, восени годує, а взимку гріє. (Ліс)

— Чому ви так вважаєте?

Читання учнем кожної групи вірша. Розминка.

1 група. Марія Познанська. Ліс.

2 група. Максим Рильський. Розмова з другом.

3 група. Марійка Підгірянка. Ліс.

Завдання на картах отримує кожна група.

1) Скласти схему.

Що таке ліс? Ліс — це:

• друг повітря;

• друг людини;

• джерело здоров’я;

• захисник здоров’я;

• друг річок та їх жителів;

• дім та їжа для птахів і звірів;

• окраса землі.

Загадати загадки про рослини і тварини.

2) Назвати правила поведінки у лісі.

• Не розпалюйте багаття!

• Не ламайте дерев і кущів!

• Не рвіть квітів!

• Не руйнуйте гнізд!

• Не кричіть!

• Не ламайте грибів, навіть неїстівних!

• Не руйнуйте мурашників!

• Не залишайте в лісі сміття!

3) Чому ліс потрібно охороняти? Слово про Червону книгу. Рослини і тварини Хмельниччини, що занесені до Червоної книги. Підсніжник білий, конвалія звичайна, латаття біле, зозулинець великий, дятел чорний, лелека чорний, лелека білий, лебідь-шипун, плиска жовта, бражник великий, соня садова, жаба очеретяна, жаба прутка, світлий тхір.

VI. Бліцтурнір «Змагання найсильніших».

VII. Фізкультхвилинка

VIII. Осмислення учнями знань

1. Робота з підручником.

1) Опрацювання статті «Природні угруповання рідного краю».

2) Робота за малюнками та запитаннями (С. 153).

3) Назвати яруси, на які поділяють усю рослинність лісу.

2. Робота в зошитах із друкованою основою.

IX. Цікаве про тварин. Цікаве про птахів

1) Олені і лосі перед негодою перекочовують.

2) Білі ведмеді перед похолоданням перестають купатися, а перед потеплінням лізуть у воду.

3) Якщо кріт робить високі купки — буде погана погода.

4) Найменшим птахом у світі є колібрі (вага — 3 г, розмір — 57 мм).

5) Переляканий страус може розвинути швидкість до 100 км/год.

6) Найважчим птахом в Україні є дрохва — 20 кг.

7) Найвищим птахом української фауни є сірий журавель, висота якого 120 см, маса 7 кг.

Складання кросворду «Яруси лісу».

За малюнком визначте назву рослини і розмістіть її у відповідний ярус.

Наприклад:

Я  

С  

Д  

Л  

X. Закріплення та систематизація знань

Кожна група отримує картку із трьома завданнями, але обирає для відповіді лише одне.

__________________Природне угруповання. Ліс_______________

1. Дописати речення.

П’ять природних угруповань — це...

Організми-виробники, споживачі, перетворювачі — це.

2. Назвати ланцюги живлення природного угруповання — лісу.

3. Виписати із переліченого, що ліс дає природі, а що — людині: одяг Землі; збирач вод;, охоронець річок; захисник ґрунту; дім для тварин; постачальник деревини, ягід, горіхів, ліків.

Ліс дає природі:______________________________________

Ліс дає людині:______________________________________

XI. Підсумок уроку

— Що вам найбільше запам’яталося?

— Що вас здивувало? Про що хотіли б дізнатися більше?

XII. Домашнє завдання

Прочитати статтю «Природні угруповання рідного краю». Скласти ланцюги живлення та пам’ятку «Поведінка учня в природному оточенні».



Джерело: noindex
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (04.12.2014)
Переглядів: 7337 | Рейтинг: 0.0/0
Чим ми чуємо
Дослідницький практикум. Чим славиться моє місто (село)
Інструменти і приладдя для роботи з тканиною
Охорона тварин
Коли щось робиш, думай про наслідки. Болгарська народна казка «Виноград і змі...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]