Вимова та правопис прикметників із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-. Утворення прикметників за до¬помогою суфіксів -ськ, -зьк-, -цьк-.
Хід уроку
І. Організація класу
Знов день почався, діти!
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішати –
Кличе в подорож дзвінок.
Сьогодні в нас урок незвичайний,
Він вчить багато нас чому.
Хай буде він до нас повчальний,
За це подякуєм йому.
ІІ. Взаємоперевірка домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1) Вправа для розминки «Постріл»
(Учні задають 6 запитань учневі, який виходить до дошки – «стріляють у нього». Якщо він правильно дає відповіді на питання, отримує 12 балів. Можуть виходити два учні і по черзі відповідати)
2) Асоціативний кущ
З якими словами у вас асоціюється слово «Мама»?
добра любляча лагідна чарівна вродлива



тендітна працьовита чуйна ніжна ласкава
 Ці слова спільнокореневі?
 Чому ні?
 До якої частини мови належать ці слова?
 Назвіть в них закінчення
 Визначте число і рід цих прикметників.
 Від чого вони залежать?

1) Каліграфічна хвилинка
М мм мм м мама
 Доберіть до слова мама споріднені слова.
 За допомогою чого були утворені нові Слова? Виділіть у словах суфікси.
 Що називається суфіксом?
ІV. Мотивація навчальної діяльності
- Сьогодні до нас на урок завітав з країни Морфології друг Іменника. Хто ж це такий, ви зрозумієте, коли послухаєте віршик, у якому треба виправити у словах деякі букви. Їх ви записуйте у зошиті.

Пироги пече нам ніч П
Та смачнючі, ясна річ.

Сік новий до нас іде, Р
Зиму-зимоньку веде.

Крук здійнявся у кімнаті – И
То Сергія лає тато.

На столі гречана чаша К
Їсть її охоче Саша.
Щоб здоров’я добре мати,

Треба з шилом умиватись. М
Ох, солодке любить Алла,

Моду трішки скуштувала. Е

Квітнуть квіти понад сином, Т
Поливає їх Дарина.

Темна піч вже наступає, Н
В небі зорі висипає.

Бук рогатий лютий дуже, И
Стережися його, друже.

Наш Андрій лозу пасе, К
Катря воду їй несе.

 Яке слово ви записали? Так яку тему ми будемо вивчати на уроці?

V. Повідомлення теми уроку
 А ще сьогодні ми вирушимо до країни Морфології (слово записане на дошці).
 У цій країні живуть маленькі непосиди: префікси, корені, суфікси закінчення (позначки на дошці). Живуть вони дружно і весело, полюбляють мандрувати до сусідньої країни Лексикології (слово записане на дошці). Але за законами цієї країни туди впус¬кають лише слова. Тому жителі Морфології об'єднуються в слова і мандрують разом.
- Сьогодні ми будемо їм допомагати й утворювати нові слова-прик¬метники. Дізнаємося про особливості вимови і запису деяких при-кметникових суфіксів
Вправа «Очікування»
ІІІ. Робота над новим матеріалом
1) Бесіда «Пригадаємо сторінки історії».

На уроках читання ви читаєте твори про героїчних українських козаків.
 Що ви знаєте про ті часи?
 Якими були запорізькі козаки?
2) Виконання Вправи. 209
Спостереження за вимовою записаних прикметників.
 Яке явище відбувається при творенні прикметників від іменників?
3) Читання правил на с. 96 підручника.
4) Робота в парах. Розкажіть це правило один одному.
5) Робота над утворенням слів за допомогою суфіксів.
Утворіть прикметники від поданих слів за допомогою суфіксів. Суфікси виділіть.
(Запис на дошці.)
Київ, Херсон, Білорусь, Росія, Париж, Крим, Рига, учитель, Хлібороб, лікар, учень.
(Робота проводиться « ланцюжком»: учні по черзі виходять до дош¬ки і записують утворені слова, виділяють суфікси. При необхідності учні користуються словниками.)
Повторення правила про правопис суфіксів -ськ-, -цьк-, -зьк-.
1) Диференційоване завдання.
І варіант (легкий) — впр. 210.
II варіант (складний) — картка. (Додаток №1)

Прочитай текст. Яка його мета? Випиши з тексту прикметники з суфіксами -ськ-, -цьк-, -зьк-. Познач суфікси. Запам'ятай, як вони пишуться. .

Своє товариство козаки назвали кошем і створили війсь¬ковий табір, щоб захищатися від ворогів. Козаки вибрали собі старшину — кошового отамана, осавула, писаря і суддю. Так виникла Запорозька Січ — бойове козацьке укріплення.
Найхоробрішим кошовим отаманом був Іван Сірко. Він здо¬був багато перемог у битвах з турецькими бусурманами та польською шляхтою.
Зруйнувала Запорозьку Січ цариця Катерина II. Вона не хоті¬ла, щоб українські козаки були вільним самостійним народом. І Сталося це в 1775 році.

Перевірка роботи за допомогою сигнальних карток «Світлофор». Повторення правила написання прикметників із суфіксами -зьк-, -цьк-, -ськ-.
Фізкультхвилинка
Руки в сторони та вгору —
На носочки піднялись.
Підніміть голівку вверх
Й на долоньки подивіться.
Руки в сторони розводимо,
Опускаємо плавно вниз
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз присіли — руки прямо.
Встали. Знову все так само.
Вправу дружно почали,
Нахил вліво — раз, два, три!
Повертаємося вправо,
Все виконуємо гарно.
Вліво, вправо повернулись.
Ось розминці вже й кінець.
Хто старався — молодець!

2) Самостійна робота.
 Допишіть закінчення у поданих на картках прикметниках і визначте їхні відмінки. (Додаток №2)

І варіант
ІІ варіант

У синь небі
У рідн краю

Осіннь ранку
Під осінн листом

У сусідн кімнаті
З давн другом

Літнь пори
У порожнь глечику

У солом’ян капелюсі
За народн календарем

Сонячн промінням
На висок ялині

Раннь весною
На синь небі

З морськ берега
Велик рідні

Стар дідусеві
У простор кімнаті

3) Диктант «Перевір себе».
На Львівській кондитерській фабриці виготовляють смачні цукерки. В Одеському порту стоїть красень корабель. Це пасажирське судно «Тарас Шевченко». У цех привезли новий ткацький верстат.
 Визначте відмінок прикметників.
Взаємоперевірка.
4) Гра "Впіймай прикметник".
Прикметник
Що прикметник означає?
Він прикмети називає —
всі ознаки визначає.
Розуміється на всьому:
який смак в кого буває,
і за кольором впізнає,
і за розміром, і віком,
яким стане чоловіком.
Почуття він розпізнає,
про характер думку має,
про красу і про вроду,
про навколишню природу,
і про місяць, і про сонце,
ще й загляне у віконце.
Всі ознаки добре знає,
слово точно добирає —
їх багато дуже має.
Коли хтось про щось спитає,
тут же він відповідає:
 Яка мама? — Добра, щира,
і привітна, співчутлива...
 Який тато? — сильний, мужній,
гарний, чуйний, дужий...
Всіх ознак не перелічиш.
Перевір, якщо лиш хочеш.
ІV. Підсумок уроку
«Бліц – опитування»
1) На що вказує прикметник?
2) На які запитання він відповідає?
3) Чи змінюється за родами, числами, відмінками?
4) Якого відмінка, на відміну від іменника, не має прикметник?
5) Що ще нового ви тепер знаєте про прикметники?
6) Наведіть приклади прикметників із суфіксами -зьк-, -цьк-, -ськ-
(Запис на дошці.)
коза...ий люд...ий
канів...ий чума...ий
україн...ий материн...ий

7) Хто себе вважає знавцем прикметників?
8) Які суфікси треба писати?
VIII. Домашнє завдання
5) Ці слова зустрінуться у вашому домашньому завданні. Споді ваюсь, що ви будете уважні й напишете прикметники правильно.
Вправа № 212
IX. Рефлексія
 Які ваші враження від уроку?
 Чому вдалося виконати всі завдання?
 Що на вашу думку, вдалося найкраще? Чому?
 Чого нового дізналися? Чому ці знання нам потрібні?
 Чи виправдались ваші очікування?
Категорія: Рідна мова | Додав: bylavina08 (18.03.2018)
Переглядів: 2768 | Рейтинг: 0.0/0
Мистецтво оригамі
«Приховала». О. Орач «Вчуся у мами». П. Осадчук «Я навчаюся у тата». «Наш Анд...
Розпорядок дня учнів і його вплив на здоров'я. Правиль­на організація роб...
Закріплення навичок роботи з мишею
Обговорення можливостей і демонстрація режимів роботи комп’ютера. Складові ча...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]