Конструктивні вправи зі спільнокореневими словами, вживання їх у реченнях, зв'язних текстах. (Вправи 213 - 217.)

Тема: Конструктивні вправи зі спільнокореневими словами, вживання їх у реченнях, зв'язних текстах. (Вправи 213 - 217.)

Мета: Закріпити й узагальнити знання учнів про морфемну будову слів, закріплювати вміння розрізняти спільнокореневі слова та форми одного й того самого слова. Вправляти учнів у розборі слів за будовою. Виховувати почуття любові і поваги до свят і традицій українського народу.

Обладнання: Ілюстрації краєвидів Закарпаття, міста Мукачеве (для тренувального диктанту-інформації).

ХІД УРОКУ

I. Організація класу до уроку.

II. Повторення вивченого матеріалу.

1. Фронтальне опитування.

— З чого складається наше мовлення?

— Які бувають речення за метою висловлювання?

— За інтонацією?

— Наведіть приклад розповідного речення. Утворіть з нього питальне речення.

— Чи траплялись питальні речення у домашній вправі?

2. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 212.)

— Прочитайте тексти, коментуючи, які букви вставили у словах.

— Назвіть слова у тексті, де були пропущені букви у префіксах.

— Яким правилом скористалися, щоб вставити пропущені букви у словах безжально, безводному!

III. Узагальнення і закріплення вивченого матеріалу про морфемну будову слів.

1. Робота над текстом. (За вправою 213.)

а) Читання тексту, словникова робота.

— Які почуття викликає цей текст?

— Який це тип тексту? (Розповідь.)

— Що найцікавіше ви дізнались із цього тексту?

— Назвіть, які у тексті є слова з орфограмами.

— Прочитайте уважно останній абзац. Підготуйтеся до списування.

б) Списування (останній абзац тексту).

— Спишіть, підкресліть однорідні члени речення.

— Якими частинами мови вони виражені?

(Перше речення останнього абзацу — однорідні другорядні члени речення, виражені іменниками.

Друге речення останнього абзацу — однорідні присудки, виражені дієсловами.)

2. Каліграфічна хвилинка (підр., с. 109).

 Д Д Д іч вч пл пл еле еле

Дівчата плетуть зелені вінки.

— Опрацюйте це речення за алгоритмом (додаток 7).

3. Вибіркове списування. (За вправою 214.)

— Прочитайте вірш. Випишіть спільнокореневі слова. Позначте у них корінь.

Фізкультхвилинка.

4. Повторення порядку розбору слів за будовою.

а) Змінити слово і виділити змінну частину (закінчення) або довести, що в слові закінчення немає (закінчення нульове).

б) Дібрати до слова ряд споріднених слів (різних частин мови) і знайти в них спільну частину (корінь).

в) Виділити суфікс і префікс (якщо такі є) у слові.

5. Колективне виконання вправи 215.

а) Відшукування ключових слів з кожного ряду, які пояснили б значення інших слів.

вечір

море

мороз

б) Відбір слів, що відповідають даним моделям.

в) Складання речень зі словами, дібраними до схем, запис їх у зошит. — Прочитайте складні речення. Які з них є розповідними? питальними? спонукальними?

6. Творча вправа 216.

а) — Чи можна поставити питання до частини слова весел-. Чому? (Тому що це тільки частина, а не повнозначне слово.) б) Утворення нових слів. Який? — веселий. Що? — веселість, весілля. Що робити? — веселити, розвеселяти.

7. Тренувальний диктант-інформація. (Залишити рядок на заголовок.) На заході України розкинулося місто Мукачеве. Воно виникло біля старовинного замку, що захищав захід з гір у низовину. Замок стоїть на високому горбі. У легенді про заснування міста розповідається, що під час його спорудження люди терпіли страшенні муки. Важко було доставляти на гору каміння та інший будівельний матеріал. Звідси і назва — Мукачеве.

«Цікавої географії «)

— Відшукайте у тексті три слова з префіксами. Позначте префікси у цих словах.

IV. Підсумок уроку.

V. Домашнє завдання з інструктажем.

Вправа 217.

Категорія: Рідна мова | Додав: SYLER (17.09.2015)
Переглядів: 2282 | Рейтинг: 0.0/0
Що таке культурна спадщина. Правила поводження у громадських місцях
Спостереження та досліди
Живі організми, їх ознаки та умови, необхідні для життя, різноманітність
На уроці образотворчого мистецтва. Побудова і записування речень, що передают...
Предметна аплікація із рослинних форм. Зайчик
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]