Дієслова теперішнього часу. Визначення особи та числа дієслів теперішнього часу. (Вправи 103-109.)

Тема: Дієслова теперішнього часу. Визначення особи та числа дієслів теперішнього часу. (Вправи 103-109.)

Мета: Закріпити знання учнів у розпізнаванні в усному і писемному мовленні дієслів теперішнього часу. Ознайомити школярів із змінюванням дієслів за особами і числами. Виробляти вміння розрізняти особу і число дієслова.

Обладнання: Таблиця змінювання дієслів теперішнього часу.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу до уроку.

II. Повторення вивченого матеріалу.

1. Фронтальне опитування.

— Яку дію можуть виражати дієслова? Наведіть приклади.

— Прочитайте записані на дошці слова.

Писати, малювати, стукати, ходити.

— Яку дію означають ці слова? (Незавершену дію.)

2. Вправа-гра «Хто більше?»

— Утворіть із записаних вище слів дієслова, що означають завершену дію. Виграє той, хто за визначений час (5-7хвилин) утворить якнайбільше таких слів.

3. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 102.)

— Прочитайте складену розповідь про зимові розваги.

— Назвіть у тексті дієслова, що означають завершену і незавершену дію.

— Скажіть, яких правил безпечної поведінки треба дотримуватися під час зимових розваг.

III. Підготовка до вивчення нового матеріалу.

1. Вибірковий диктант.

— Випишіть дієслова теперішнього часу.

Ось місяць січень кличе мороза,

морозить лиця, щипає носа.

А місяць лютий вітрами дує,

на водах з льоду мости будує.

Березень-місяць льоди поломить —

весняну пісню річка задзвонить.

М. Підгірянка

— Поставте питання до дієслів теперішнього часу, виписаних з вірша.

— В якому числі вжито ці дієслова?

— Якої особи стосується дія?

— То як можна визначити особу і число дієслова?

Висновок. Особу і число дієслова можна визначити за допомогою займенника та запитання.

2. Вивчення правила (с. 57), яке підсилює висновок.

IV. Робота над вивченням нового матеріалу.

1. Робота з таблицею змінювання дієслів теперішнього часу (або за таблицею вправи 103).

а) Розгляд таблиці змінювання дієслів теперішнього часу в однині та множині.

б) Спостереження за зміною закінчень дієслів теперішнього часу під час змінювання за особами і числами.

Висновок. Особу і число можна визначати за допомогою займенника, питання та закінчення дієслова.

2. Тренувальна вправа 104 (прокоментувати).

— Дієслова поставити в усіх особових формах теперішнього часу. Записати та підкреслити закінчення.

Каліграфічна хвилинка.

Дз дзв ве єни ить дзвенить Го оле омо гомонить гомонить

Послухай, як струмок дзвенить, як гомонить ліщина. 3. Вибіркове опитування з граматичним завданням. (За вправою 105.)

а) Читання вірша, з'ясування значень невідомих слів.

б) Виписування дієслів-синонімів.

в) Визначення особи і числа виписаних дієслів.

г) Відшукування дієслів у переносному значенні.

Дзвенить (струмок), гомонить (ліщина), говорить (Україна), веде розмову (степ), лине (Дніпро).

г) Звуко-буквений аналіз слова дзвенить.

4. Самостійна робота (за вправою 106).

5. Робота з прислів'ями (за вправою 107 — усно).

— Поясніть, як ви розумієте зміст кожного прислів'я.

— Визначте особу та число дієслів, поясніть вибір.

6. Творча вправа 108.

а) Читання вірша, заміна неозначеної форми, що в дужках, дієсловами теперішнього часу.

1. Хвиля очі розкриває,

потягається, зітхає,

млосно дивиться на місяць,

усміхається йому.

2. Стогне ясен над водою,

стогнуть лози, гублять сльози,

в'януть квіти, плаче вітер,

хвиля ж знов жартує з кимсь.

б) Виписування дієслів парами за зразком.

Потягатися — потягається.

в) Пояснення вживання розділових знаків у першому вірші. (Коми при однорідних присудках.)

7. Тренувальний диктант.

Ластівки над вікном Я прокидаюся під ластів'ячий щебет. Спочатку крізь сон чую чарівний спів. Згодом в очах прояснюється вікно. У вікні мерехтять сонячні зайчики. То ластівки тріпочуть крильцями. Ластів'ята попискують, а їхні батьки носять їм комашок. Я знаю, де вони сидять. У сіренькому гніздечку над вікном.

— Знайдіть і підкресліть дієслова теперішнього часу, визначте їх особу і число.

V. Підсумок уроку.

— Які граматичні характеристики дієслова ви вже знаєте?

— Дієслова якого часу ми вивчали на сьогоднішньому уроці?

— Як змінюються дієслова теперішнього часу?

— Як визначити особу і число дієслів теперішнього часу?

VI. Домашнє завдання з інструктажем. С. 57 — правило, вправа 109.

Категорія: Рідна мова | Додав: SYLER (05.09.2015)
Переглядів: 3707 | Рейтинг: 1.0/1
Праця людей у місті (селі)
Після уроків. Висловлення істинні і хибні
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКІВ № 25
Згинання та складання паперу. Виготовлення іграшки складанням. Декоративна кв...
Міні-проект. Як облаштувати джерело?
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]