Іменники-синоніми, іменники-антоніми. Пряме і переносне значення іменників

Тема: Іменники-синоніми, іменники-антоніми. Пряме і переносне значення іменників

Мета: актуалізувати знання дітей про синоніми, антоніми, багатозначні іменники, пряме й переносне значення слів, вчити добирати іменники-синоніми й антоніми, визначати пряме й переносне значення; використовувати у мові названі категорії іменників; вчити робити морфологічний аналіз іменників, розвивати й збагачувати мовлення дітей; виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: картки індивідуального опитування, схема морфологічного розбору іменника.

ХІД УРОКУ

I. Перевірка домашнього завдання

1. Робота із вправою 102

2. Картки індивідуального опитування

Картка 1

Прочитай текст. Випиши іменники, що вжиті в однині, в один стовпчик, а у множині — в другий.

ХМАРИНКИ, ХМАРИНКИ...

Хмаринки, хмаринки, небес кораблі — за ними я піснею лину.

Безсмертя достойний лиш той на землі, хто любить свою Батьківщину.

Хто їй віддає свої дні молоді

і зве її сонцем, зорею,

хто з нею навік нерозривний в труді,

хто в горі і в радості з нею.

А вітер тополі на синьому тлі хитає, і далі він лине.

Безсмертний, безсмертний лиш той на землі, хто любить свою Батьківщину.

Картка 2

Випиши іменники, що вживаються лише в множині.

Автомобілі, граблі, валянки, вила, гирі, проводи, ворота, шахи, чергові, цифри, вершки, сіялки, ножиці.

Картка 3

Прочитай. Випиши в перший стовпчик іменники жіночого роду, у другий — чоловічого, а у третій — середнього.

Корабель летить над Тихим океаном. Який вид! Горизонт у Землі яскраво-бордовий. Потім іде світло-блакитна смужка, яка переходить в чорне небо. З’являється сонечко. Горизонт стає жовтогарячим.

II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання

— З’єднайте слова та їх пояснення (на дошці).

Синоніми слова, що мають декілька значень

Антоніми слова з різними коренями, але

близькі за значенням

 Багатозначні слова, слова протилежні за значенням

— Наведіть приклади.

III. Оголошення теми і мети уроку

— Сьогодні поговоримо про іменники-синоніми, антоніми, багатозначні слова, будемо вчитися визначати пряме й переносне значення іменників.

IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

1. Диференційована робота

Сильні учні самостійно опрацьовують вправу 105 (1, 2), готуються до прес-конференції. Учні з недостатньою підготовкою опрацьовують разом з учителем вправу 104, готують також питання до прес-конференції.

2. Прес-конференція

Сильні учні займають місце біля дошки — вони відповідають на питання. Учні з недостатньою підготовкою — «журналісти», ставлять питання до вправи 105 і питання, приготовлені з учителем.

За підсумками прес-конференції учні самостійно виконують завдання 105 (3).

V. Закріплення та систематизація знань

1. Колективне виконання вправи 106

2. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання

3. Самостійне виконання вправи 103

Перевірка — фронтально.

VI. Підсумок уроку

— Розкажіть, з якими групами іменників ми працювали.

— Які слова називаються синонімами (антонімами, багатозначними)?

— А тепер поміркуйте, для чого в мові потрібні ці слова.

Вислухавши версії дітей, зробити кінцевий висновок за правилом на С. 51.

VII. Домашнє завдання

С. 51, правило; вправа 107.



Джерело: noindex
Категорія: Рідна мова | Додав: SYLER (19.06.2015)
Переглядів: 1978 | Рейтинг: 0.0/0
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 15
Природа в місті (селі) та його околицях
Незабаром літо. Спостереження за природою влітку
Столи бувають різні
Здоров'я і хвороби. Інфекційні та застудні хвороби. Їх профілактика, щепл...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]