Художник в театрі
Тема: Художник в театрі
Л.Т.Дідук,
вчитель початкових класів
Мокрокалигірської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів

Мета:
навчальна: навчити учнів орієнтуватися в сценічному просторі театру,
ознайомити з роботою художників театру та театрально-декораційним мистецтвом (сценографією) і декораціями;
- навчити створювати власні декорації, грим, зачіски, формувати охайність, самостійність, уміння фантазувати.
розвивальна: розвивати в учнів любов до мистецтва, театру, прагнути розширювати свій кругозір та збагачувати знання, вміння в різних жанрах мистецтва; бажання творити прекрасне довкола себе; активізувати спо-стережливість, фантазію; розвивати естетичні смаки, допитливість та уяву;
виховна: виховувати любов до прекрасного, до театру та людей, що допомагають нам пізнати театральний світ та все, що пов’язано з театром; дружбу та ко¬лективізм;
виховувати зацікавленість сценічним мистецтвом; уміння емоційно сприймати світ театру та роботу художників у створенні театральних образів;
виховувати зацікавленість предметом театрально-декораційним мистецтвом; виховувати добрими, спостережливими; створювати позитив від творчої праці, уміння сприймати матеріал та використовувати набуті знання на практиці.
Оснащення: презентація «Художник у театрі», 18 слайдів
візуальний ряд: давньогрецький театр та театр Діоніса в Афінах, рельєф сцени; Львівський оперний театр; театр Ермітажу, картина художника Ліу Болін, «Неведимка»; Черкаський музично-драматичний театр ім. Т.Г.Шевченка;
Полтавський академічний обласний український музично-драматичний театр імені М.В.Гоголя; сцени вистав театру опери та балету; декорації до вистав художника Кіровоградського обласного українського музично-драматичного театру імені М.Кропивницького, заслуженого діяча мистецтв УРСР Василя Георгійовичуа Єрьоменка; ескіз декорації А. М. Васнецова до опери Н. А. Римського-Корсакова «Сказання про невидимий град Китеже й діві Февронії». Михайло Шемякін. Вистава «Лоскунчик»; Донецький театр, вистава «Попелюшка» в 3D та вистава "Невеста утренней зари», оформлення головного художника театру Тараса Шигимага, художника по костюмам Оксани Кубекіної; Харківський театр музичної комедії, художник-гример Лариса Дубініна, робота художника-гримера Олександри Невської м.Тернопіль
музичний ряд: Эстрелліта,mp3
обладнання: ТЗН; мультимедійна дошка
матеріали та інструменти: альбом для малювання, гуаш або акварель, пензлі, ємність для води, серветки, па¬літра, грим, косметика, перуки, різні аксесуари, стрічки, тканина.
Тип: урок засвоєння нових знань
Словничок
- театр (у перекладі з грецьк. — «місце видовищ») — вид видовищного мистецтва;
- декорація — художнє оформлення вистави засобами малярства, архітектури, графіки, бутафорії, скульптури.
- театрально-декораційне мистецтво — сукупність видів та засобів мистецтва (малярства, скульптури, архітектури, декорацій, костюмів, освітлення, сценічної техніки та ін.), що допомагають створювати зоровий образ вистави, розкривати її зміст, посилювати емоційний вплив на глядача

Хід уроку
І. Організаційний момент
1 Організація класу.
2. Сьогодні на уроці:
Розглянемо театр як вид видовищного мистецтва.
Познайомимося :
- зі сценічним простором;
- роботою художників театру;
- театрально-декораційним мистецтвом (сценографією) та декораціями ;
- спробуємо себе в ролі художників костюмерів та гримерів .

ІІ. Актуалізація опорних знань
Сьогодні мова у нас піде про театр та роль художників у роботі театру. Театральне мистецтво зародилося дуже давно. А чи можете сказати що таке театр?
- Чим будівля театру відрізняється від звичайного будинку? За якими ознаками ви визначите приміщення театру?
- Чи можна сказати, що театр це і сцена, зал, артисти?..
Розгляньте світлини давньогрецького театру та театру Діоніса в Афінах, рельєф сцени. Що запозичили з давньогрецької архітектури в сучасну побудову театрів та його оформленні?
4-5 слайди
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Хто з вас був у театрі то помітив, що приміщення театру приваблює до себе ошатністю, а всередині театру – таємничістю, красою, вишуканим оздобленням та цікавими оформленнями сцени, що передає атмосферу вистави, місце дії. До всього цього докладають свої руки та уміння театральні художники, з роботою яких ми познайомимося на уроці.
ІУ. Робота над новим матеріалом
Розгляньте світлини Львівського оперного театру – вигляд на сцену і
вигляд зі сцени в зал театру та декоративне оздоблення сцени;
театр Ермітажу та картину художника Ліу Болін, «Неведимка».
Що найбільше привертає вашу увагу? Чому вистави проходять на підвищені? Як називається це підвищення? (Сцена)
Слайд 6.
Сценічний простір включає в собі сцену, завісу, куліси, задник.
Жодна вистава не проходить без втручання художників. Саме від них залежить який вигляд матиме сцена, на скільки правдивим буде вигляд місця події. Мистецтво оформлення театрального спектаклю, створення на театральній сцені життєвого середовища, у якому діють герої вистави, а також вигляду самих цих героїв називають театрально-декораційним мистецтвом.
Театральна декорація містить у собі обрамлення сцени, спеціальну завісу (або завіси), образотворче рішення сценічного простору сцени, лаштунків, заднього плану.
Розглянемо 7 і 8 слайди та звернемо увагу на художнє оформлення сцени вистав.
7 і 8 слайди
Драматичний театр.
Черкаський музично-драматичний театр ім. Т.Г.Шевченка;
Полтавський академічний обласний український музично-драматичний театр імені М.В.Гоголя;
Театр опери та балету;
Ляльковий театр.
(Оглядаючи представлені світлини учні описують побачене оформлення сцени та декорації на світлинах.)
Слайд 9
- Чи може існувати театр без художника?
- Яке значення для театру має робота художника?
Відкриємо завісу театру та ближче познайомимося з роботою театральних художників.
Слайд 10
За ескізами та малюнками художників театру створюються декорації, фантастичні чи казкові краєвиди, архітектурні споруди, предмети, меблі, костюми, грим акторів, що необхідні для вистав.
Декорації допомагають передавати середовище, в якому відбувається дія спектаклю.
Образ, втілюваний на сцені, спочатку створюється художником в ескізі або макеті. У творчості кращих театральних художників ескіз має значення не тільки робочого плану сценічного оформлення, але й щодо самостійного художнього твору.
Слайд 11.
Познайомимося з відомим художником Василем Єрьоменком. Народився 16 грудня 1919 року у селі Дмитрівці Знам’янського району Кіровоградської області (помер в 2000р) .

Декорації до вистав художника Кіровоградського обласного українського музично-драматичного театру імені М.Кропивницького, заслуженого діяча мистецтв УРСР Василя Георгійовичуа Єрьоменка
- Що можете сказати про декорації?
- Де відбуваються дії?
- Чи реально передав художник місце події вистави?
Слайд 12
Розгляньте роботи художника Михайла Шемякіна до вистави «Лоскунчик».
- Що додало розширеного простору приміщення на сцені?
- Що художник використа для оформлення інтер’єру приміщення?
Слайд 13.
Ескіз декорації А. М. Васнецова до опери Н. А. Римського-Корсакова «Сказання про невидимий град Китеже й діві Февронії».
- Що можете сказати про дану декорацію створену в 1906 році?

Сучасні роботи художників театру відрізняються від робіт минулого. Використовуючи сучасні технології дизайну, світла, матеріалів для створення різних конструкцій художникам вдається оформляти вистави більш реалістично та довершено.
Розвиваючи театрально-декораційне мистецтво художники домоглися художньої цілісності сценічної дії, та образотворчого мистецтва, єдності декорацій, висвітлення й костюмів із драматургією й музикою.
Для зразка - слайд 14-15
Донецький театр поставив виставу «Попелюшка» в 3D та виставу "Невеста утренней зари» які оформлював головний художник театру Тарас Шигимага, художник по костюмам Оксана Кубекіна, Алла Мусієнко – костюмер. Сучасне художнє оформлення дало можливість глядачам відчувати свою присутність безпосередньо у самій виставі.
У виставах використали модернові відео ефекти, що проектувалися на прозору тканину: замок, інтер’єр замку, природу. Вдалі костюми, розроблені художницею Оксаною Кубекіною, та зачіски допомагали глядачам краще відчувати час, в якому відбуваються дії.
V. Фізкультхвилинка.
Слайд 15
Костюм актора сам по собі ще нічого не означає. Тільки вмілі руки гримера можуть створити образ. Перука або зачіска, грим і актори на очах перетворюються на казкових, фантастичних чи трагічних героїв
В Харківському театрі музичної комедії працює художник-гример Лариса Дубініна яка творить чудеса з акторами.
Слайд 16
А от художник-гример Олександра Невська м.Тернопіль в своєму театрі створює ось такі образи для дитячих вистав.

VІ. Актуалізація набутих знань.
- Хто такі театральні художники?
- Що таке театрально-декораційне мистецтво?
- Що таке декорація?
- Що таке грим?

VІІ. Практична робота. (по групах, за власним вибором)
Слайд 17
1 група
Художники-декоратори
Декорація до театральної вистави за власним вибором.(малюнок, колаж).
2 група
Художники-гримери
Створити образи казкових героїв - грим та зачіски, використовуючи грим, косметику, перуки, аксесуари, підготовлених до проведення уроку)
Музичний фон – Эстрелліта,mp3
VІІІ. Підсумок уроку
Перегляд та оцінювання малюнків, гриму та зачісок до образу героїв казок. Демонстрування дитячих робіт.
Категорія: Образотворче мистецтво | Додав: dsdukl (30.11.2015) W
Переглядів: 2281 | Рейтинг: 0.0/0
П. Воронько «Липка». В. Сухомлинський «Покинуте кошеня». Г. Могильницька «Баб...
Столи бувають різні
Природа Українських Карпат
Живі організми, їх ознаки та умови, необхідні для життя, різноманітність
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 22
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]