Композиція. Передавання глибини простору. Безкраї простори

Композиція. Передавання глибини простору. Безкраї простори

Мета:

навчальна: закріплювати поняття про композицію; надавати учням початкові відомості про передавання глибини простору на площині;

розвивальна: розвивати комбінаторні здібності, навички та вміння передавати простір, освітлення, визначати тон; продовжувати формувати в дітей уміння аналізувати; навчати міркувати; формувати образне, логічне, просторове мислення;

виховна: виховувати в учнів уважність; стимулювати розвиток допитливості.

Обладнання: навчальні плакати, репродукції картин відомих художників і навчальні роботи з методичного фонду, що зображують глибоку перспективу; матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання роботи.

Матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий олівець; гумка; гуаш; пензлі № 4, 6; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра.

Тип: комбінований урок.

Методи і засоби роботи: евристична бесіда; практична робота на базі засвоєного матеріалу.

Коментар

Як наочний матеріал для пояснення теми пропонується розглянути просторову побудову картини К. Лоррена «Полудень». За бажання вчитель може обрати будь-яку іншу картину.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Бесіда

(Учитель пропонує учням охарактеризувати живопис як вид образотворчого мистецтва; пригадати матеріали та інструменти живопису, виражальні можливості цього виду мистецтва; згадати вже знайомі учням види композиції та композиційні прийоми.)

III. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя

Малюючи пейзаж, художники вміють майстерно створювати ілюзію глибини простору, використовуючи різні способи. На передньому плані небо зображено темнішим, ніж на задньому, чим створюється ефект віддалення.

Людські фігури на передньому плані чітко виділяються теплими тонами і яскравим одягом. Деталі на передньому плані виписано дуже чітко.

Посилено контраст переднього плану: темні місця майже чорні, світлі — майже білі.

Що ми побачимо, якщо піднімемося ясного дня на вершину пагорба. У декількох кроках від нас — дерева. Ми розрізняємо форму й колір листя, переплетіння гілок і гілочок, злами кори. Це перший (передній) план.

Далі — пшеничне поле, немов легким димком відділене від дерев, — другий план.

А ще далі — луки, затягнуті вже не серпанком, а більш щільною завісою, — третій (середній) план.

К. Лоррен «Полудень» (1878)

І нарешті, на лінії обрію синіє смуга лісу — четвертий (дальній) план.

З-за синьої смуги лісу пливуть на нас низкою світлі та темні хмари. Невеликі біля самого обрію, вони виростають, стають величезними над нашою головою.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Організація сприйняття творів мистецтва

Розповідь учителя

(Учитель пропонує учням розглянути репродукції картин із зображенням весни, виконані видатними художниками; пропонує уважно роздивитися картини, скласти усний твір-опис за картиною, яка найбільше вразила; визначити, якими засобами виразності скористався художник для відображення свого ставлення.)

Невипадково в давнину початок нового року відзначали саме навесні. І зараз для багатьох це найулюбленіша пора року. У живописі справжнім символом весни стала картина А. Венеціанова «На ріллі. Весна». Селянська дівчина, яка веде за вуздечку двох конячок та легко ступає босими ногами по темному полю, стала уособленням весни. Вона ніби летить над землею, злегка розставивши руки. Одвічну селянську роботу художник пов’язав із вічним весняним пробудженням. І дитина, яка сидить край поля, і молоді тонкі дерева — мов ознаки оновлення й приходу нового життя.

(Учитель звертає увагу учнів на те, що в картині детально промальовано всі зображення переднього плану, на другому плані об’єктів та деталей менше, дальній план майже порожній. Учні мають розповісти, як змінюється колір неба з віддаленням від глядача.)

У березні повертаються граки — перші вісники весни. Колись у ці дні діти з піснями — «веснянками» — бігали по селах із пташками, зробленими з тіста. Одні фігурки вони розкидали в полі, щоб земля дала багатий урожай. Інші, настромлені на довгі жердини, розгойдували так, що пташки мов і справді летіли. Цей час зобразив О. Саврасов у картині «Граки прилетіли». Боязкий промінь сонця проклав по пухкому снігу на околиці села блакитні тіні, заблищали перші калюжки. З пронизливим криком кружляють у прозорому весняному повітрі чорні птахи.

За сірою огорожею — скошені дахи будівель і стара церква. У небі хмари, то прозорі й тонкі, то темніші, такі, що безперервно змінюють свою форму, а крізь невеликі просвіти сяє чистий блакитний колір. Сліди граків і хлопчиська, який пробіг тут колись, ще видно на снігу. Картина Саврасова звучить музикою весни — дзвоном капежу, дзюрчанням води в проталинах, шерхотом гілок беріз і грачиними криками.

(Учні мають визначити, за допомогою яких засобів художник передає глибину простору, розділити картину на плани під керівництвом учителя.)

Чудовий пейзажист І. Левітан був кращим учнем Саврасова. Головною темою його картини «Весна — велика вода» стає нестримна сила пробудження природи. Прозоре небо, перекинуте у воду річки, що відтанула та розлилася, додає картині натхнення та тріпотіння. Тонкі гнучкі берізки вишукувалися в ряд. Людини не видно, але забутий човен і далекі дерев’яні хати нагадують про її присутність.

(Аналіз планового характеру картини учні проводять самостійно, вчитель коригує та спрямовує відповіді.)

Творче завдання

Слово вчителя

Уявіть, що ми вирушили в мандрівку. Ось зовсім поряд із нами паркан, перед ним квіти. Трохи далі в’ється тоненька стежка — через жовто-зелені луки вона веде до старого будинку із сірого каменю. Трохи осторонь стиха шепочуть яблуні в садку.

Намалюйте цей уявний пейзаж, передаючи глибину простору.

Індивідуальна робота за творчим завданням

Учні виконують творчу роботу. Матеріали для виконання роботи обирають самостійно. Учитель допомагає учням проаналізувати правильність виконання композиції та виправити помилки, надає індивідуальну допомогу.

Навчальні роботи

V. Підбиття підсумків

Обговорення учнівських робіт

Після завершення роботи відбувається обговорення учнівських малюнків. Із малюнків створюють виставку «Безкраї простори».

Коментар

У ході уроку учні мають демонструвати знання про композицію як один з основних засобів виразності; орієнтуватися в методах передавання глибини простору на площині; свідомо поділяти просторове зображення на перший, середній та дальній плани; демонструвати початкові навички з передавання простору, освітлення, визначення тону.

VI. Домашнє завдання

Обсяг роботи не дозволяє завершити малюнок за один урок.

Учням пропонується зробити це вдома.



Джерело: noindex
Категорія: Образотворче мистецтво | Додав: SYLER (11.10.2014)
Переглядів: 2615 | Рейтинг: 0.0/0
Запитання до природи. Чим снідає їжачок?
Ліплення з пластиліну звірят
Листівка для Елзіка
Д. Чередниченко «Рідні краєвиди». Л. Глібов «Зимня пісенька». «Сію, сію, посі...
Піклування про здоров'я в сім'ї. Доброзичливі й добрі стосунки між чл...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]