Натюрморт. Квіти для мами

Натюрморт. Квіти для мами

Мета:

навчальна: продовжувати закріплювати знання учнів про живопис і один із його жанрів — натюрморт; навчати малювати в жанрі натюрморту;

розвивальна: продовжувати формувати в дітей уміння аналізувати природні форми;

виховна: виховувати в учнів уважність; навчати міркувати, стимулювати розвиток допитливості.

Обладнання: навчальні плакати, репродукції картин відомих

художників і навчальні роботи з методичного фонду, матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання роботи.

Матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий олівець; гумка; гуаш; пензлі № 4, 6; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра.

Методи і засоби роботи: евристична бесіда; практична робота на базі засвоєного матеріалу.

Коментар

Натюрморт — французьке слово паіиге тогіє, яке буквально означає «мертва природа». У натюрмортах зображують не тільки неістот, але й фрукти, квіти, рибу чи дичину.

Тип: комбінований урок.

Докладна методика малювання натюрморту з натури — у розділі ІІ «Методичні зауваження щодо організації уроків образотворчого мистецтва в початковій школі».

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Запитання

• Які види образотворчого мистецтва ви знаєте?

• Якими матеріалами та інструментами користуються худож-ники-живописці?

• Які засоби виразності живопису вам знайомі?

III. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя

Що таке натюрморт? «Натюр» — «природний», «природа»; «морт» — «мертва». Отже, «натюрморт» — «мертва природа».

У Голландії наприкінці XVII століття такі картини називали зііі^еп — нерухома натура, а англійці — зіііі Іі?е — зупинене, завмерле життя. Малюючи натюрморт, художник немов вигукує: «Завмри!» Не зникни, не вмри, а завмри, зупини свій рух. Багаторазово змінювався натюрморт за свою чотирьохсотрічну історію. У Фландрії був він великою картиною, яскравою, помітною, до країв заповненою купами дичини, м’ясними тушами, усілякою городиною. Голландські художники писали натюрморти невеликих розмірів, зображували одне яблуко, зелену гілку, тарілку. Колорит обирали м’який, золотаво-коричневий.

Майстри натюрморта прагнули відобразити у своїх роботах різноманіття світу, в якому кожний об’єкт — чи то предмет, Я. де Хем «Ваза з квітами» (бл. 1645) квітка аб° фрукт в°л°діє не“

 повторними властивостями, гідними бути відображеними на полотні. Це прагнення відбилося у віртуозному передаванні фактури — крихкого прозорого скла, рум’яних ніздрюватих булочок, лимону, з якого тече сік, запітнілих виноградин.

Утім, властивості предмета не обмежуються його зовнішньою формою, і живописці XVII століття, складаючи композиції натюрмортів, втілювали складні явища та поняття за допомогою певного розташування речей.

Одне з понять, яке не можна зобразити, — час. Як його показати, зобразити? Старовинні натюрморти дозволяють зробити висновок про те, яким його уявляли собі люди XVII сторіччя.

У великому «Натюрморті з фруктами», створеному голландським живописцем Балтазаром ван дер Астом у 1630 році, представлені квіти у вазі, комахи, птахи й купа розсипаних по столу фруктів. Майстер дуже уважний до кожної деталі — ретельно виписаний орнамент на вазі, краплі роси на листі персика, примхливий блиск мушель і плямочки псування на фруктах. За задумом автора, картина повинна бути наділена не тільки достовірністю, але й життям, галасливим і рухливим: по перекинутому кошику підіймаються два папуги, над фруктами пурхають метелики й бабки. Більше того, ван дер Аст спромігся передати в натюрморті мить часу — один персик щойно скотився зі столу і падає: час немовби зупинився.

Поступово натюрморт із майстерень великих художників перебрався в навчальні класи.

Сьогодні цей жанр образотворчого мистецтва — символ і часу, і відображення думок і настрою художника, його ставлення до світу.

Б. ван дер Аст «Натюрморт з фруктами» (1630)

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Організація сприйняття творів мистецтва

Слово вчителя

(Учитель пропонує учням розглянути репродукції натюрмортів, що виконані видатними художниками; пропонує уважно роздивитися картини; скласти усний твір-опис за картиною, яка найбільше вразила; визначити, якими засобами виразності скористався художник для відображення свого ставлення.)

П. Сезанн «Натюрморт із суповоюВ. ван Гог «Натюрморт із трубкою

мискою» (1877)і капелюхом» (1885)

К. Петров-Водкін «Гілка яблуні»В.Стожаров «Хліб, сіль, братина»

(1918)(1964)

Велику любов до землі, до її чудових плодів ми бачимо в натюрмортах художника Петра Петровича Кончаловського. Він із дитинства із захопленням малював овочі, плоди і квіти. І ця пристрасть залишилася в нього на все життя.

Художник захоплювався пружним бузком — то темно-ліловим, то білим, то бузковим. Він пише блідо-рожеві фіалки та яскраві

троянди, пише дуже дбайливо, милуючись контурами пелюсток і прагнучи не пропустити жодного відтінку.

Творче завдання Слово вчителя Тепер ви знаєте, що натюрморт — це один із жанрів у живописі. Тож давайте спробуємо й ми створити натюрморт із весняними квітами.

Пояснення до творчого завдання

(Під час виконання творчого завдання вчитель демонструє учням покрокову схему малювання натюрморту.)

П. Кончаловський «Натюрморт. Фрукти» (1911)

Схема послідовності малювання квітів у вазі

Малювати квіти — не таке просте завдання, як здається на перший погляд. Петро Кончаловський наголошував своїм учням: «Квітку не можна писати «аби як», простими мазками, її треба вивчати так само глибоко, як і все інше. Квіти — великі вчителі художників: для того щоб розібрати будову троянди, слід докласти не менше праці, ніж під час вивчення обличчя людини».

V. Підбиття підсумків

Коментар

Під час уроку учні мають демонструвати знання про види образотворчого мистецтва та один із жанрів живопису — натюрморт; уміння аналізувати природні форми; початкові навички малювання в жанрі натюрморту.

Дар’я Г. (8 років) «Квіти для мами»

Додатковий матеріал

НАШІ МАМИ

Пам’ятаймо, милі діти, Пам’ятаймо завжди з вами,

Що для нас в усьому світі, Найдорожчі — наші мами!

Нам маленьким і дорослим —

Все дають вони з любов’ю:

Ніжне серце, світлий розум,

Сили нашому здоров’ю.

Як ставали ми на ноги,

Перший крок наш був — до мами! Радість маєм чи тривогу —

Серце мами завжди з нами.

Де сини її та дочки —

Завжди там вона думками.

Пишем в класі ми на дошці Наше перше слово — мама! Найдорожчі мамі діти,

Дітям мама їх — так само. Треба вчитись і робити Так, щоб радувати маму!

А як вивчитесь з літами, Вдячні мамі за турботу,

І поїдете від мами В інший край десь на роботу — Хай усі запам’ятають:

І листи, і телеграми Шліть туди, де їх чекають, Виглядають ваші мами!

С. Олійник



Джерело: noindex
Категорія: Образотворче мистецтво | Додав: SYLER (11.10.2014)
Переглядів: 3400 | Рейтинг: 0.0/0
А. Коваль «Слова розповідають». Л. Компанієць «Ковалівна». Олена Пчілка «Жура...
Як тварини готуються до зими
Елементарні уявлення про духовну складову здоров'я. Різні вияви краси пов...
Ми і природа. Поняття про навколишнє природне середовище. Взаємодія людини і ...
Розкроювання тканини. Виготовлення серветки з бахромою
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]