Витинанка. Святковий букет

Витинанка. Святковий букет

Мета:

навчальна: продовжувати закріплювати розуміння учнями понять «симетричний малюнок», «витинанка»; навчати створення узагальненої форми; формувати прийоми роботи з ножицями;

розвивальна: продовжувати формувати в дітей уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати; розвивати творчу уяву, спостережливість, акуратність, увагу;

виховна: збуджувати в учнів інтерес до творчої діяльності в умовах практичної роботи; виховувати почуття прекрасного, розуміння народного декоративного мистецтва та любов до національної художньої спадщини.

Обладнання: репродукції картин відомих художників і навчальні роботи з методичного фонду; фотографії гілок в і неї, сніжинок, кристалів льоду; матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання роботи.

Матеріали та інструменти: кольоровий папір, простий олівець, ножиці, клей ПВА, пензель для клею, ємність для води, серветки для витирання рук і пензлів.

Тип: комбінований урок.

Методи і засоби роботи: евристична бесіда; практична робота на базі засвоєного матеріалу.

Коментар

Витинанка — зображення, вирізане з кольорового або білого паперу за допомогою ножа або ножиць.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Запитання

• Який вид образотворчого мистецтва називають декоративно-ужитковим?

• Де використовуються твори декоративно-ужиткового мистецтва?

• Які ви знаєте види декоративно-ужиткового мистецтва?

• Які матеріали та інструменти вони використовують?

• За якими правилами будується композиція у вишивці, різьбленні? Які засоби виразності використовують ці види декоративно-ужиткового мистецтва?

(Учитель пропонує учням із декількох репродукцій різних видів образотворчого мистецтва визначити твори декоративно-ужиткового мистецтва, назвати, в якій техніці їх виконано.)

III. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя

Коли в Давньому Китаї винайшли папір, виникло мистецтво вирізувати з нього всілякі візерунки для прикрашання вікон і стін будинків.

В Україні ці паперові візерунки з’явилися у ХІХ столітті, їх назвали витинанкою. Витинанками прикрашали стіни, вікна, полиці, печі, комини.

Цей вид декоративного мистецтва є чи не наймолодшим (бо пов’язаний із застосуванням, зокрема, кольорового паперу, що був доступний широкому загалові лише з кінця XVIII століття), але поширений майже по всіх українських землях.

Малюнки витинанок, як правило, однокольорові, орнамент — геометричний і рослинний. Рідше можна зустріти зображення людей та тварин, предметів побуту, архітектури. У наш час ви-тинанки збагачують додатковими кольорами. У деяких селах витинають із паперу цілі рушники, доповнюють їх аплікаціями або навіть розмальовують.

Здебільшого під час витинання окремих фігур папір не перегинають, орнаментальні ж узори та прикраси витинають, складаючи папір удвоє, учетверо, увосьмеро і навіть у шістнадцятеро. Від кількості складань залежить розмаїття форми та композиція візерунків.

З другої половини ХХ століття мистецтво витинанки стало популярним і в містах. Поряд із жінками та дівчатами, які традиційно займалися витинанням, зараз цим мистецтвом усе частіше займаються діти та майстри-чоловіки.

Н. Тележенко «Веселові перевесла» (1999)

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Організація сприйняття творів мистецтва Бесіда за питаннями

(Учитель пропонує учням розглянути репродукції витинанок, що виконані професійними художниками та народними майстрами.)

• Що зображують на витинан-ках професійні художники, а що — народні майстри?

• Які кольори вони використовують?

• Який настрій створюють у нас ці витинанки?

• Де розташовані основні та другорядні зображення і як вони пов’язані одне з одним? О. Шинкаренко «Колядники» (2001)

• Як художники ставляться до того, що вони зображують?

• Які засоби використовує художник, щоб висловити своє ставлення до зображуваного?

• Як ви вважаєте, чи вдалося художникам донести до глядача свій задум?

• Спробуйте скласти невеличкий усний твір-опис за тією з витинанок, що вам найбільше подобається.

Творче завдання

Слово вчителя

Паперові квіти, які зігріло тепло ваших рук, ніколи не зів’януть. Зробіть листівку для мами, прикрасивши її букетом квітів. Використовуйте техніки витинанки й аплікації.

Пояснення до творчого завдання

(Під час виконання творчого завдання вчитель допомагає учням опанувати навички витинання.)

М. Руденко «Птахи на калині» (бл. 1980)

Схема виконання витинанки зі смуги та квадрата

Послідовність виконання окремих елементів витинанки

Щоб скласти букет для мами, потрібно вирізати окремі квіти, листя та вазу.

Перш ніж розпочати роботу, необхідно визначити, зі скількох квітів складатиметься ваш букет. Зазвичай святковий букет створюють із трьох, п’яти або семи квітів.

Отже, якщо ви вже визначились із кількістю квітів, доберіть папір потрібних для них кольорів та виріжте з нього квадрати, що трошки відрізняються за розміром, — тоді квіти виглядатимуть природніше.

Щоб отримати стрічковий візерунок, паперову смугу слід скласти декілька разів.

Якщо скласти паперовий квадрат навпіл, а потім ще раз навпіл, можна зробити витинанку у формі квадрата або кола. На отриманому чотирикутнику намалюйте візерунок майбутніх пелюсток. Він не повинен бути занадто складним і не повинен перетинати лінії згинів. Працюйте простим олівцем на зворотному боці паперу. Виріжіть квіти, а потім і листочки, користуючись схемами.

З паперу темнішого кольору виріжте вазу. Обидва її боки повинні бути симетричними щодо вертикальної осі.

(Учитель демонструє порядок виконання роботи. Багато шарів паперу учням складно прорізати обережно.)

Індивідуальна робота за творчим завданням

Учні виконують роботу під керівництвом учителя. Коли всі елементи вирізані, вчитель пропонує учням пошукати найцікавішу композицію, пересуваючи листя та квіти одне щодо одного. Коли композиція задовольнить учня, її можна приклеювати, починаючи з тих елементів, які розташовані позаду.

Після завершення роботи учні мають ретельно вимити пензлі та упорядкувати своє робоче місце.

V. Підбиття підсумків

Коментар

Наприкінці уроку учні повинні давати визначення понять «симетричний малюнок», «витинанка»; вміти аналізувати, порівнювати, спрощувати, узагальнювати природну форму; демонструвати творчу уяву, спостережливість, акуратність, увагу.

VI. Домашнє завдання

Удома учні мають обрати та вивчити вірші, присвячені квітам, за бажанням прикрасити букет деталями, виконаними фломастерами, кольоровим клеєм, намистинками тощо.



Джерело: noindex
Категорія: Образотворче мистецтво | Додав: SYLER (11.10.2014)
Переглядів: 2792 | Рейтинг: 0.0/0
Об’ємні вироби з паперу. Виготовлення новорічних прикрас. Сіточки
«Україно, ясен мій цвіте...» Урок позакласного читання
Народний календар
А. Костецький «Батьківщина», М. Чернявський «Рідний край», В. Сухомлинський «...
Чим розпізнаємо запах і смак
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]