Світло і тіні. Рум’яне яблучко

Світло і тіні. Рум’яне яблучко

Мета:

навчальна: продовжувати надавати учням відомості про світло, тінь, об’єм; формувати вміння аналізувати та змішувати кольори; навчати міркувати;

розвивальна: розвивати в дітей комбінаторні здібності; формувати образне, логічне, просторове мислення;

виховна: виховувати в учнів уважність; стимулювати розвиток допитливості.

Обладнання: навчальні плакати, репродукції картин відомих художників, навчальні роботи з методичного фонду; будь-який предмет округлої форми (яблуко, м’яч) та настільна лампа; матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання роботи.

Матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий олівець; гумка; акварель; пензлі № 4, 6; ватяні палички; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра.

Тип: комбінований урок.

Методи і засоби роботи: евристична бесіда; практична робота на базі засвоєного матеріалу.

Коментар

Запропонований урок є першим через низки уроків, що знайомлять учнів із взаємодією світла та об’єму. Урок у жодному разі не ставить за мету всебічне висвітлення питання. Перше знайомство з поняттям «об’єм предмета» та способами передавання його в малюнку має викликати інтерес до подальшого вивчення теми.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Бесіда за питаннями

Світло може бути природним і штучним.

• Які джерела природного і штучного світла ви знаєте? (Сонце — джерело природного світла, а лампочка — штучного.)

• Яким ще може бути світло? (Таким, що падає, і відбитим.)

III. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя

Щоб зрозуміти світло, за ним потрібно спостерігати. Ви, мабуть, помічали, що контрастні тіні на землі в сонячну погоду завжди падають у напрямку, протилежному джерелу світла.

Сонячні промені пробивають собі дорогу крізь хмари. Вони відбиваються від найдрібніших краплинок води, роздрібнюються, розсіваються.

Сонце яблучко милує

 Світло промінцем малює

 Навкруг світла напівтіні

Тіні від усіх сховає,

Бо там сонечка немає.

Стане яблучко кругленьке — Буде яблучко миленьке.

Попригасить сонце нині.

Н. Горошко

Схема освітлення предмета

Ви, напевно, помічали, що похмурого дня біля предметів немає чітких тіней, їх поверхня стає не такою яскравою. Це відбувається тому, що предмети освітлюються розсіяним світлом. Розсіяні промені падають на предмет з усіх боків і освітлюють його рівномірно, м’яко змальовуючи контури.

(Учитель демонструє, як приближення або віддалення джерела світла змінює сприйняття форми предмета, наприклад яблука.)

У малюванні саме передача освітленості дозволяє виявити форму предмета, передати його об’єм і фактуру. Щоб передати об’єм у живописі чи малюнку, достатньо трьох тонів кожного кольору: найсвітліший потрібно накласти на найосвітленіше місце (світло), найтемніший — на найменш освітлене (власна тінь), середній — заповнить решту місця (півтінь).

Організація сприйняття творів мистецтва

Учитель пропонує учням роздивитися репродукції картин, що зображують фрукти, знайти на зображенні най-освітленіші місця, власні тіні, тіні, що падають, напівтіні.

• Яким чином художники передають об’єм на площині?

• Як змінюється колір предметів від освітленого боку до того, що знаходиться в тіні?

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Пояснення до творчого завдання

Намалюйте фрукти, використовуючи різні матеріали.

Намагайтеся передати світло і тіні.

Щоб одержати колір для півтіні, потрібно навчитися пом’якшувати тон: для олівця — змінюючи силу натискання; в акварелі — розмиваючи водою; для гуаші й пастелі — додаючи білий колір; для вугілля — розтушовуючи пальцем; для туші — рідше розташовуючи штрихи та крапки.

Г. Кюрбе «Натюрморт із фруктами, яблуками і гранатами» (1871)

Передавання освітлення предмета за допомогою різних матеріалів: а — спрощена схема предмета; б — простий олівець; в — туш; г — акварельна фарба; д — пастель

Спробуйте — це допоможе вам краще аналізувати те, що ви бачите. (Учитель демонструє зразки передавання об’єму з використанням різноманітних матеріалів. Учні виконують роботу акварельними фарбами під керівництвом учителя.)

V. Підбиття підсумків

Під час уроку учні мають засвоїти початкові відомості про передавання об’єму предмета на площині, демонструвати елементарне вміння створювати об’єм за допомогою різних матеріалів.

VІ. Домашнє завдання

Удома учні мають намалювати той самий предмет, використовуючи простий олівець, гуаш, туш або кольорові олівці за власним вибором.



Джерело: noindex
Категорія: Образотворче мистецтво | Додав: SYLER (11.10.2014)
Переглядів: 1531 | Рейтинг: 0.0/0
«Журавель», «Перстенець» (дитячі народні ігри). Лічилка
Догляд за кімнатними рослинами
Інформаційні процеси. Робота в графічному редакторі Paint
Робота з природним матеріалом. Аплікація із рослинних форм. Сюжетна аплікація...
Українська народна казка «Лисиця та їжак»
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]