Ігри та цікаві завдання на уроках читання. Хто кращий знавець прислів'їв?
Ігри та цікаві завдання на уроках читання.

Хто кращий знавець прислів'їв?

Гра може мати декілька варіантів.

І варіант. Ведучий починає говорити будь-яке прислів'я. Наприк¬лад: «Землю красить сонце...», учасник гри продовжує: «... а людину праця». Той, хто правильно продовжить прислів'я, отримує бал. Виграє той, хто набере найбільшу кількість балів.

II варіант. Обом командам дано завдання пригадати якнайбільше прислів'їв з теми.

III варіант. Скласти прислів'я з поданих слів.
Наприклад: осла, коня, не, з, буде. (З осла коня не буде).

Тема 1. В рідній школі — рідне слово

Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
У дитинстві вивчене, що на камені висічене.
І сила перед розумом никне.
Де сила не візьме, там розум допоможе.
Слова треба зважувати, а не рахувати.
Швидкий буде слухати, а повільний — говорити.
Хто мудро мовчить — гарно говорить.
Книжка — маленьке віконце, а через нього весь світ видно.
Книга вчить, як на світі жить.
Книжку читай — розуму набирай.

Тема 2. Розвивайся, звеселяйся, моя рідна мово.

Бджола мала, а й та працює.
Без труда нема плода.
Маленька праця краща за велике безділля.
Не поговоривши з головою, не берись руками.
Діло майстра величає.
Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
До учіння треба терпіння.
Той, хто час цінує, всюди і завжди встигає.
Хто діло робить, а хто ґави ловить.
Що посієш, те й пожнеш.

Тема 3. Українські народні казки.

Все добре переймай, а зла уникай.
Моя голова — моя рада.
Жоден ще вченим з неба не впав.
З осла не буде коня.
Де нема добрих, там і добра нема.
Зробиш добро — не кайся; вдієш лихо — начувайся.
Біда друзів випробовує.
Приятеля легше знайти, ніж зберегти.
За гроші розуму не купиш.
Кінець — роботі вінець.

Тема 4. Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини.

Матимеш щирого друга, то матимем; ; , одну голову.
Справжньоголруга за гроші не купиш.
Скільки країв, стільки й звичаїв.
Де рідний край, там і під ялиною рай.
Без верби і калини нема України.
Батьківщина — це рідна мова, це дотримане чесне слово.
Кожен кулик своє болото хвалить.
Правду кожен хвалить, та не кожен боронить.
Краще самому кривду терпіти, аніж комусь її заподіяти.
Шануй людей і тебе шануватимуть.

ХТО КРАЩИЙ ЗНАВЕЦЬ ВІРШІВ?
(На столі лежать картки, на яких написано вірші з пропущеними словами. Дітям потрібно назвати назву вірша, встановити пропущені слова, назвати автора).

Тема 1. Наче вулик наша школа.

«Школа» Дмитро Павличко. (вулик, квіти, дзвоник)
«Хто чого вчиться» Володимир Фетисов. (річкових, діток, воді)
«Крокодилів урок» Володимир Лучук. (гранок, гусачок, жабенятка)

Тема 2. Розвивайся, звеселяйся, моя рідна мова..

«Рідна мова» Любов Забашта. (рідна, слово, дім)
«Тече вода з-під явора» Тарас Шевченко (долину, калина, лози)
«Осінь така мила» Павло Тичина. (мила, несе, фартушку)

Тема 3. Що таке Батьківщина.

«Батьківщина» Анатолій Костецький. (ліс, школа, коло)
«Писанка» Катерина Перелісна (мене, мама, сама)
«Калина» Анатолій Листопад.
Назва вірша ...

Наче ..., наша школа.
Вся вона гуде, як рій.
І здається, що довкола
Розквітають .. мрій.
Бігають, сміються діти,
Та — лиш ... задзвенить —
Стане тихо, ніби в квіти
Поховались бджоли вмить.
Автор... Назва вірша...

Звірі — в хащах лісових,
Риби — в водах ... .
Птиці поміж віток
Учать своїх ... .
Коли риби виростають,
Добре плавають в ...
Птахи високо літають,
Звірі бродять по землі.
Автор ...Назва вірша...

Розвивайся, звеселяйся,
Моя ... мово,
У барвінки зодягайся,
Моє щире ....
Колосися житом в полі,
Піснею в оселі,
Щоб зростали наші ...
Мудрі і веселі.
Автор ...Назва вірша ...

Тече вода з-під явора
Яром на ... .
Пишається над водою
Червона ....
Пишається калинонька,
Явір молодіє,
А кругом їх верболози
Й ... зеленіють.
Автор ... Назва вірша .....

ПЛУТАНИНА
(Вчитель читає дітям казку, але у ній вжито імена героїв інших ка¬зок. Діти мають вгадати назву казки та її героїв, а також вказати, з яких казок інші герої).

Коза та вовк
Поверталася стара коза з невдалого полювання. У животі бурчить від голоду. Іде, солодкими оченятами позирає. Назустріч вовк.
Здоров був, вовче!
Здоровенькі й ви будьте, — відповів вовк і згорнувся клубочком.
Як здоров'ячко?
Спасибі!
І давно ми не бачилися, голубчику. Давай на радощах поцілуємося. Згорнувся вовк іще тугіше, засопів.
Не можу, — відповідає. — Я ще не вмивався.
А знаєш, — каже коза, — я тепер уже не їм м'яса, самі овочі. Сьогодні цілий ранок з кроликами у капусті паслася. Та й наїлася ж!..
Та що ви кажете?! А я оце саме хотів вам сказати, що біля старої вільхи виводок тетеревенят пасеться.
Де це? — так і підскочила коза.
За струмочком, праворуч... Та куди ж ви?
Побіжу, ніколи... І кози як не було. Розгорнувся вовк:
- Піди-но, побігай! Нас, голубонько, не обдуриш..Та й побіг далі.
Відповідь. Казка називається «Лисиця і їжачок». Вовк і Коза з каз¬ки «Вовк та козенята».

Журавель і лисичка
Було це чи не було, а зустрілися якось журавель і лисичка. Жура¬вель цілий день гасав лугами, допомагав пастухові череду пасти, а ввечері гарно вечеряв, що там давав йому хазяїн, і міцно засинав. От лисиця й питає у журавля:
— Скажи-но мені, як це так: життя твоє таке клопітне, а їси ти всмак і спиш добре. Тим часом я живу у теплі, без турбот, а проте не маю ні спокою, ні смаку до їжі.
- Потрудись, побігай, а тоді вже обідай. Поробиш усю роботу, то й поспиш в охоту.
Відповідь. Казка називається «Кіт і пес». Журавель і лисичка з каз¬ки «Лисичка та журавель».

Сила в єдності
Було це чи не було, а жив колись один чоловік і мав він троє друзів: великий чорний ворон Митихлюк, біла куртка Акирчек і ма¬ленька сіра мишка Афсінахак. Друзі були нерозлийвода: разом їли-пили, разом сумували й раділи, разом на полювання ходили. Не те що серед людей, а навіть серед звірів не було сили, здатної подола¬ти їх.
Спливали місяці, роки. Усі друзі поженилися, у них народилися діти. Кожен звив своє гніздо, й не зоглянулися вони, як відцурали¬ся один від одного.
Чоловік постарів і жив сам. Часом звірі приходили до чоловіка, та вже не було між ними ні колишньої злагоди, ні дружби.
Бачить чоловік, що коли й далі так буде, стануть вони зовсім чу¬жими між собою. Покликав він якось усіх товаришів до себе та й ка¬же:
Друзі мої, завтра кожен принесіть мені по горіховій лозині тов¬
щиною з палець.
Гаразд, — відповіли звірі та й пішли.
Уранці кожен з них приніс по лозині. Чоловік узяв ті лозини до¬купи й посередині міцно зв'язав мотузком.

— А тепер, друзі мої, — звелів чоловік, — я хочу побачити, чи подужає хтось із вас переламати цей пучок лози.
Кожен брав той пучок і, хоч як не старався, не міг зламати. Тоді чоловік розв'язав пучок і роздав кожному по лозині.
Ану побачу, чи хоч одну лозину ви подужаєте переламати? Друзі виконали наказ та й питають:
То й що з того, що ми переламали ці лозини?
— Ці лозини, — відповів чоловік — це ви. Якщо ви триматиметеся купи, ніхто вас зламати не зможе, як і оці лозинки, ви роз'єдналися, кожен себе глядить, через те у вас немає того ладу, що був раніше.
Послухали звірі поради й з того дня почали жити у мирі й злагоді.
Відповідь, Казка називається «Сім лозин», а персонаж з кажи «Во-рон, куріпка і мишка».

Півень і лисиця
Гналися якось мисливці з собаками за лисицею от-от наздоженуть. Рятуючись від смерті, заскочила руда на чиєсь подвір'я, побачила й ну благати його:
- Півнику, голубчику, порятуй мене, допоможи сховатися від мисливців. Женуться за мною.
— Біжи до сусіди Книша, — каже півень. — Він добрий, кожному ладен допомогти.
Не можна мені до нього бігти, — відповідає лисиця, — якось повесні я в нього барана зарізала.
Ну, тоді Юріса попроси.
Не допоможе мені Юріс. Я у нього козу з'їла, він мені цього ніяк забути не може.
Що ж, — каже півень, — гади Клавса попроси.
Що ти! Я йому й на очі боюся потрапляти, — у нього я не одне ягня вкрала.
То може Яніс тебе порятує?
Е ні! Нема чого й сподіватися! Я у Яніса теля задушила.
Добре ж ти всім насолила — сказав півень лисиці. — Не буде
тобі тут порятунку.
Недарма кажуть: що посіяла, те й пожнеш.
Відповідь- Казка називається «Вовк і кіт», а персонажі з казки «Півень, собака і лисиця».

ЛІСОВИЙ КОШИК
(Вчитель приносить до класу кошик, у якому знаходяться різні лісові дари: гриби, горіхи, суниці. Але ці дари незвичайні, бо у кожному з них містяться творчі завдання. Наприклад: у грибочках -~ загадки, у горіхах — фрагменти з казок, які діти мають вгадати, у суницях — прислів'я з пропущеними словами, ці прислів'я діти мають прочитати, вставити пропущені слова, пояснити значення).
Грибочки
Біла білка плиг та плиг по чорному полі. Ми без неї не могли б вчитися у школі.
Що за дім серед села, що гуде, немов бджола.

Утрьох їдуть братці на одній конячці, І де проїжджають, один слід лишають.
У портфелі в мене дивний дім, все приладдя живе в нім.
Не кущ, а з листками, не свита, а зшита.

Сунички
Мудрим ніхто не родився, а навчився.
У дитинстві вивчене, що на камені висічене.
І сила перед розумом никне.
Де сила не візьме, там розум допоможе.
Книга вчить, як на світі жить.
Горішки
1. — Ой ви, діточки, козеняточки!
Відімкнітеся, відчинітеся!
Ваша мати прийшла,
Молока принесла...

2. От біжить мишка, влізла в ту рукавичку та й каже:
- Тут я буду жити!

3. — Здоров був, їжаче!
— Здоровенькі й ви будьте, — відповів їжак і згорнувся клубочком.

4. А лисичка наварила кашки з молоком, розмазала по тарілці та й припрошує:
- Призволяйся, журавлику, призволяйся, лебедику!

5. Швиденько сіли за стіл. А півник їм каже:
- Стривайте, стривайте! Ви мені спочатку скажіть: хто знайшов колосок?
Категорія: Читання | Додав: Юлія8021 (04.10.2016)
Переглядів: 2150 | Рейтинг: 0.0/0
Твій друг — книга. Урок позакласного читання
Панно для класної кімнати. Підбір технік для виготовлення
Сонце — джерело світла і тепла
В. Сухомлинський «Горбатенька дівчинка» В. Нестайко «Руденький»
Українські дитячі пісеньки «Кукуріку, півнику», «Добрий вечір, зайчику». Дитя...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]