Ознайомлення зі словами, що називають ознаки предметів. Логічні вправи для вміння відповідати на запитання: хто це? що це? Урок-КВК

Урок  9 (читання)

Тема: Ознайомлення зі словами, що називають ознаки предметів. Логічні вправи для вміння відповідати на запитання хто цеі що цеі Розподіл предметів на групи. Урок-КВК

Мета: формувати поняття про слова - назви ознак; учити дітей практично розрізняти назви істот/неістот, уміння правильно ставити до них запитання; розвивати логічне мислення, поповнювати словник дітей назвами ознак; виховувати естетичні почуття.

Обладнання: зошити у клітинку для графічного зображення моделей речень, предметні малюнки, картки із завданнями для команд, таблиця для визначення переможців із зазначеними конкурсами (хід гри).

ХІД УРОКУ

 І. Організаційний момент. Повідомлення теми і мети уроку

- Сьогодні у нас не звичайний урок навчання грамоти, а конкурс веселих, розумних і кмітливих. За першими звуками слів "Конкурс веселих і кмітливих" його називають: "КВК".

У ньому беруть участь три команди: "Веселі", "Розумні", "Кмітливі".

Під час веселих змагань ми ознайомимося з новими словами, навчимося ділити предмети на групи, продовжимо вчитися ставити до слів запитання.

II. Розминка

1 Доповни речення словом - назвою дії, яке відповідає на запитання що робити? (Команда, яка добере найбільше слів, одержує 1 бал.)

1) Я хочу (щоробити?)...

2) Я вмію (щоробити?)...

3) Я мрію (щоробити?)...

2 Гра "Зайве слово"

- Послухайте ланцюжок слів (по 2 - кожній команді), знайдіть зайве слово, поставте до нього запитання, обґрунтуйте свою відповідь.

1) Корова, свиня, заєць (хто? - дика тварина), вівця.

2) Тарілка, миска, каструля, шафа (що? - меблі, а не посуд).

3) Стіл, диван, шафа, чайник (що? - посуд, а не меблі), ліжко.

4) Трамвай, тролейбус, сумка (що? - не транспорт), автомобіль.

5) Горобець, перепілка, зозуля, комар (хто? - комаха, а не птах).

6) Сукня, спідниця, черевики (що? - взуття, а не верхній одяг), халат.

3 Відгадування загадок

Учні називають відгадку і слова, які допомогли її відгадати, ставлять за допомогою вчителя до них запитання.

1) Взимку білий, влітку - сірий,

Довгі вуха, куций хвіст,

Боягуз під кущ заліз. (Зайчик)

Зайчик (який?) білий, сірий.

Вуха (які?) довгі.

Хвіст (який?) куций.

Висновок. У загадці були слова - ознаки зайчика. Вони допомогли нам уявити тваринку і розгадати загадку.

2) Руда, красива, хитра, кмітлива,

Хвіст пухнастий, довгий маю,

Ним сліди всі замітаю. (Лисиця)

Лисиця (яка?) руда, красива, хитра, кмітлива.

Хвіст (який?) пухнастий, довгий.

Висновок. У загадці були слова - ознаки лисиці. Вони допомогли нам уявити тварину і розгадати загадку.

3) Сіренька, маленька, хвостик тоненький;

Все, що знайде, прогризе і від котика втече.

(Миша)

Миша (яка?) сіренька, маленька.

Хвостик (який?) тоненький.

Висновок. У загадці були слова - ознаки миші. Вони допомогли нам уявити тваринку і розгадати загадку.

- Як назвати одним словом усіх, кого відгадали? (Звірі)

- На яке запитання відповідають слова-відгадки? (Хто?)

- Чому? (Це назви живих істот: тварин.)

За виконане завдання команди одержують бали.

4 Гра "Добери ознаку"

Учитель називає предмет і ставить запитання. Команда, яка добере найбільше слів-ознак, одержує 1 бал.

Зірка (яка?) блискуча, велика, величезна, гаряча, діамантова, дрібна, жовта, зелена, золота, голуба, кришталева, мала, маленька, мерехтлива, осяйна, перлиста, повна, погасла, прозора, промениста, рубінова, світла, срібляста, срібна, тріпотлива, холодна, червона, чиста, яскрава, ясна.

Коса дівоча (яка?) буйна, важка, вбога, велика, гладка, густа, довга, закручена, заплетена, коротка, кучерява, пухнаста, рідка, розкішна, розпущена, товста, тонка, туга, хвиляста, худа, шовкова, біла, білява, блискуча, золота, каштанова, золотиста, лляна, мідна, попеляста, пшенична, руда, руса, русява, світла, смолиста, темна, чорна.

Осінь (яка?) багряна, барвиста, безлиста, білява, брудна, вітряна, волога, димна, дощова, жовта, золота, квітуча, кольорова, кришталева, мокра, морозяна, непогідна, ошатна, пишна, погідна, полум'яна, прозора, сіра, соковита, студена, суха, темна, тепла, тиха, туманна, тьмяна, холодна, яскрава, ясна, яснолиста.

Учитель хвалить дітей за дібрані ознаки, перелічує їх, щоб визначити команду - переможця цього конкурсу. Після кожних ознак, дібраних командою, учитель зачитує неназвані слова.

Учні роблять висновок, що слів-ознак дуже багато, вони прикрашають нашу мову, конкретизують уявлення про предмет. Слова-ознаки можуть увиразнити мовлення, зробити його приємним для сприймання. Щоб красиво розмовляти, треба багато слів-ознак знати.

5 Фізкультхвилинка

Учитель читає вірш, показуючи фізичні вправи за вибором, учні повторюють.

Щоб красиво розмовляти,

Треба ознаки вивчати.

Клен високий і стрункий,

А бузочок ще низький.

Диня стигла і смачна,

А калина геть гірка.

Син у мами я дбайливий,

Лагідний росту, кмітливий,

Донька - щира і щаслива,

Працьовита і вродлива.

Разом будем працювати,

Труднощі перемагати!

III. Конкурс "Словознайка"

1 Гра "Відгадай слово за ознакою" (по 2 для кожної команди)

(Який?) Новий, великий, гарний, ребристий, кольоровий, тонкий, міцний (що?)... олівець.

(Який?) Осінній, жовтий, великий, гарний, маленький, опалий (що?)... листок.

(Яка?) Запашна, весняна, лісова, яскрава, гарна, маленька (що?)... квітка.

(Яка?) Швидка, мальовнича, прозора, глибока, чиста, широка (що?)... річка.

(Який?) Густий, ялиновий, темний, грибний, весняний (що?)... ліс.

(Яка?) Добра, ніжна, мила, лагідна, працьовита, спокійна (хто?)... мама.

2 Ускладнення завдання

Учні мають відгадати слово і самостійно поставити запитання до ознак.

Вороняче, сіре... - крило; (Крило (яке?) - вороняче, сіре) зелений, ненажерливий... - крокодил; блискуче, гладеньке... - дзеркало.

3 Гра "Пошир речення"

Учні мають додати до речення слова-ознаки. Хто набере найбільше ознак, одержує 1 бал.

1) У школі вчаться діти.

2) Ми зайшли в ліс.

3) На клумбі росте квітка.

Моделі деяких речень за вибором учнів записуються на дошці й у зошитах.

Учитель підбиває підсумки роботи дітей на цьому етапі.

IV. Конкурс "Хто більше?"

1 Завдання 1

За поданою ілюстрацією команди добирають слова-назви істот, неістот і назви ознак.

2 Завдання 2

Складання речень до моделі, поданої вчителем (1-ша команда - про буряк; 2-га команда - про огірок; 3-тя команда - про помідор).

3 Завдання З

Добирання ознак до овочів (за малюнками):

1-ша команда - за формою;

2-га команда - за кольором;

3-тя команда - за смаком.

4 Самостійна робота. Запис моделей речень самостійно у зошити

1-ша команда. Діти збирають ягоди.

2-га команда. Квітнуть пишні мальви.

3-тя команда. Овочі корисні дітям.

Перевірка. Підбиття підсумків виконаного завдання.

5 Фізкультхвилинка (ознайомлення з новим комплексом ранкової гімнастики - за бажанням учнів)

V. Творчі вправи

1 Гра "Назви одним словом"

o Шафа, диван, стілець, стіл - меблі;

o комар, метелик, жук, мураха - комахи;

o барвінок, фіалка, троянда, мак - квіти;

o горобець, перепілка, зозуля, чиж - птахи;

o береза, бук, дуб, ялина - ...;

o калина, ліщина, малина - ...;

o яблуко, груша, слива - ... ;

o морква, буряк, картопля - ...;

o кіт, собака, корова, свиня - ...;

o тролейбус, автобус, машина - ...;

o тарілка, чайник, каструля - ...;

o плаття, спідниця, халат - ... ;

o чоботи, туфлі, черевики - ... ;

o викрутка, долото, рубанок - ... ;

o учитель, перукар, лікар - ....

2 Гра "Чим пов'яжеш?"

Кожна команда отримує ланцюжок слів, пов'язаних між собою непередбаченими, але безперечними зв'язками. Дітям називають лише перше і останнє слово, за якими слід відновити ланцюжок або придумати свій. За оригінальність та зв'язну розповідь - додатковий бал.

Ягода - ліс - варення - смак; овочі - город - урожай - здоров'я; огірок - форма - смак - колір.

VI. Підсумок уроку

Підрахунок балів; оцінювання роботи дітей.

Педагог навчає дітей робити репортаж з уроку.

- Уявімо, що про нашу роботу на уроці готується репортаж на телебаченні. Що б ми могли розповісти телеглядачам?

- Увага, увага, починаємо репортаж з уроку навчання грамоти 1-А класу ... . Сьогодні учні були учасниками незвичайного уроку - змагання веселих, розумних та кмітливих. Між командами велася запекла боротьба в умінні добирати слова-ознаки, відповідати на питання хто це? що це?, розподіляти предмети на групи, будувати моделі до речень. У результаті перемогла дружба. Найактивнішими на уроці були такі учні... Бажаємо школярам успіхів на шляху до знань і чекаємо нових повідомлень. Дякую за увагу!



Джерело: noindex
Категорія: Навчання грамоти | Додав: SYLER (27.12.2013)
Переглядів: 4841 | Рейтинг: 0.0/0
Риби
Елементи графічної грамоти. Виготовлення «Монгольської гри»
Продовжуємо вивчати клавіатуру
З чистого джерела народної мудрості. Урок позакласного читання
Вітальна листівка до дня матері
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]