Буква Щ щ, звукові сполучення [шч]. Звуко-буквенний аналіз слів. Читання складів, слів. Робота з дитячою книгою

Бикович наталія Миколаївна,вччитель початкових класів

Урок № 153

Тема. Буква Щ щ, звукові сполучення [шч]. Звуко-буквенний аналіз слів. Читання складів, слів. Робота з дитячою книгою

Мета. Закріпити артикуляцію звуків [ч], [ш], [ч′]; ознайомити учнів із буквою Щ щ та звукосполученнями, які позначає ця літера; вправляти дітей у звуко-буквеному аналізі слів; формувати навички читання складів та слів із новою буквою, виховувати любов до рідного краю.

Обладнання: ППЗ, укр..мова, малюнки ляща, щуки, картки для роботи в парі, портрет Г.Тютюнника.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Пролунав дзвінок.

Починається урок!

Працюватимемо старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім першім класі

Діти – просто молодці!

1. Емоційна хвилинка.

- Дітки, у кожного на парті лежать букви. Вам потрібно вибрати одну із букв і придумати з нею слово, яке б означало: «Яким я хочу бути на уроці?»

П – пильним, працьовитим, переконливим.

А – активним, артистичним.

У – уважним, успішним, умілим.

С – старанним, спостережливим, спокійним, слухняним.

Р – розумним, розсудливим, рішучим.

Н – надійним, наполегливим.

2. Що я очікую від сьогоднішнього уроку? (технологія «Мікрофон»)

ІІ. Повторення вивченого матеріалу.

1. Мовна зарядка. Повторення скоромовки

-Для чого ми їх вивчаємо?

(Пригадування вивчених раніше скоромовок).

Єнот в дуплі ховається,

Єхидна поруч грається.

2. Читання слів, написаних на дошці.

Цирк сонце стрибунець

Цукор місяць гребінець

Цукерка серце олівець

Цукровий капці палець

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні на уроці ми вивчатимемо ще одну літеру нашої азбуки. У чому її особливість, ви з'ясуєте протягом уроку, навчитеся вимовляти і читати слова та речення з цією літерою.

ІУ. Вивчення нового матеріалу

1. ППЗ, крок 2, 3

• Слухання вірша.

• Відгадування загадки.

2.ППЗ, крок 4.

• Звуко-буквенний аналіз слова «щастя».

• Заучування фрази: "Буква "ща" на письмі позначає два твердих приголосних звуки: [ш] і [ч]"

3. Читання віршика В. Крищенка про ляща (буквар, с. 160).

Звуко-буквений аналіз слів лящ, лящі. Виділення звукових сполучень [шч], [шч′].

Діти з допомогою вчителя виконують аналіз заданого слова, складаючи відповідні схеми. Педагог звертає увагу учнів на наявність у слові лящ звукового сполучення [шч]. Діти знаходять схему

заданого слова в підручнику (буквар, с. 160).

- Як ми назвемо багато рибок, кожна із яких — лящ? (Лящі.)

Учитель допомагає дітям побудувати звукову та звуко-буквену схеми слова лящі.

Лящі — [=о | – = о], [л′а | шч′і́].

Учні роблять висновок, що у слові лящі є звукове сполучення[шч′], у складі якого [ч′] — м’який звук.

4. Ознайомлення учнів із буквою Щ щ.

Учитель вивішує перед класом демонстраційну картку з великою та малою літерами Щ, щ, повідомляє дітям назву відповідної букви і пояснює, які звукові сполучення позначає ця буква.

Заучування фрази: "Буква "ща" на письмі позначає два твердих приголосних звуки: [ш] і [ч]"

5.Розгляд графічної будови букви Щ щ. Висновок: вона зовні схожа на літеру Ш ш, тільки має внизу праворуч маленький хвостик.

6. Робота з букварем (с. 160–161).

1) Розгляд та пояснення звукової і звуко-буквеної схем слова хаща. Виділення звукового сполучення [шч], визначення позиції букви Щ щ у слові.

2) Побудова та читання прямих і обернених складів та трибуквених сполучень із літерою Щ щ за променевими схемами.

3) Утворення та читання трибуквених слів за стрілкою: дощ, щит, так, кущ.

7. ППЗ, крок 5-читання слів на картках:

Щеня

Щебет

Щедрик

Щедрість

Батьківщина

- Підкресліть слова, в яких букви позначають два звуки:

Щука

У нашому озері живе щука. В неї гострі зуби. Того й бояться її карасі та лящі. Але й на щуку є ловець. Чи не Юрасик – молодець? (перевірка ППЗ, крок 6)

Фізхвилинка.

8. Читання складів та поділених на склади слів із буквою Щ щ.

Побудова слів із початковим складом що- за променевими схемами.

9. Розгляд предметних малюнків у підручнику. (Кого бачив лящ, визираючи з річки?) Добір слів із буквою Щ щ: хрущ, ліщина, щиголь, щавель, ящірка.

- Чи підходить до якогось із цих слів звукова схема, вміщена під малюнками? Заучування фрази: "Буква "ща" на письмі позначає два твердих приголосних звуки: [ш] і [ч]"

У. Закрілення матеріалу.

1. Опрацювання тексту (за Гр. Тютюнником, буквар, с. 161).

• Читання з допомогою вчителя.

• Запитання за текстом

o Чи сподобалася вам ця історія?

o Назвіть і прочитайте слова тексту, в яких нам зустрілася літера Щ щ. (Щось, щука.)

o Чому письменник назвав щуку ненажерою?

o Як поводилися рибки?

2. Читання потішки про щуку. Виконання завдання внизу с. 161 букваря.

3. Робота з дитячою книгою. Григір Тютюнник «Степова казка».

 Розповідь вчителя про письменника.

 Читання вчителем оповідання.

 Розгляд малюнків.

ІV. Підсумок уроку

Запитання та завдання до учнів

• Яку нову літеру ми вивчили на уроці?

• Які звукові сполучення позначаються на письмі буквою Щ щ?

• Які прочитані слова з буквою Щ щ вам запам’яталися?

• Які рибки допомогли нам познайомитися з буквою Щ щ?

Повторення правила: "Буква "ща" на письмі позначає два твердих приголосних звуки: [ш] і [ч]"

Категорія: Навчання грамоти | Додав: natka (07.04.2015)
Переглядів: 31521 | Рейтинг: 5.0/1
Кімнатні рослини. Практична робота. Догляд за кімнатними рослинами
Догляд за одягом та взуттям. Послідовність дій під час зав’язування шнурків н...
В гостях у Ганнусі
Охайність й особиста гігієна першокласників: як пра­вильно вмиватися, купатис...
Тварини «живого куточка», хатні улюбленці
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]