Брати Грімм «Пані Метелиця». Характеристика образів  персонажів . Антитеза у казці

Тема. Брати Грімм «Пані Метелиця». Характеристика образів  персонажів . Антитеза у казці.

Мета: вчити аналізувати художній твір, формувати навички порівняльної характеристики героїв, розкрити духовний світ героїв та втілення в образах героїв казки конфлікту між добром і злом , вчити характеризувати героїв за їх вчинками ; розвивати зв’язне мовлення ; виховувати доброту , любов, милосердя.

Обладнання : підручник , таблиці, малюнки до казки.

Тип уроку: комбінований.

 Посеешь слово – пожнешь поступок.

Посеешь поступок – пожнешь характер.

 Посеешь характер – пожнешь судьбу.

 Російське прислів’я.

 

Хід уроку

 

І. Актуалізація знань

 1. Гра «Закінчи речення»

1) Пасербиця мусила виконувати всю хатню роботу, була…

 ( Попелюшкою в домі)

2) Починок упав у криницю , дівчинка побігла до мачухи та…

 ( розказала про таке нещастя)

3) Хліб почав гукати до неї : «Ох , витягни мене. Витягни ,бо…

 ( згорю , я вже давно спікся»)

4) Яблуня просить до неї : « Ох , обтруси мене . Яблука мої…

 ( давно вже достигли.»)

5) А щойно пасербиця ввійшла в двері , півень злетів на цямрину і заспівав …

(« Кукуріку, кукуріку ! Наша дівчина їде, на ній золота без ліку»)

6) І прийшла ледащиця додому , вся вкрита смолою, а півень, побачивши її ,злетів на цямрину і загорлав…

(Кукуріку , кукуріку! Наша ледащиця іде, що брудна буде довіку!)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності .

  1. Слово вчителя

На сьогоднішньому уроці , працюючи з змістом казки та обговорюючи вчинки її персонажів доторкнемося до народної мудрості , до духовних цінностей всього людства . Кожна казка чогось навчає .В кінці сьогоднішнього уроку ви повинні дати відповідь на проблемне запитання: « Чого навчила мене казка братів Грімм «Пані Метелиця».

ІІІ. Робота над темою уроку. Оголошення теми , мети уроку

  1. Словникова робота

Антитеза –

Альтруїзм –

Егоїзм –

Запис у зошити пояснення слів.

2. Бесіда

  • Назвіть героїв казки.
  • Які з них позитивні , а які негативні?
  • Хто з героїв вам найбільше сподобався?
  • Які два світи зображені у казці?

3. Складання таблиці

 «Система образів казки»

Реальний світ

Казковий світ

мачуха

Хліб

рідна дочка

нерідна дочка

яблуня

півень

пані Метелиця

автор ( народ)

     

 

  1. Перевірка домашнього завдання та запис у зошити ключових слів для характеристики героїв.

 

Вдова (мачуха)

набагато більше любила рідну доньку ;

пасербицю лаяла на всі застави

Пасербиця

 

вродлива, роботяща, була Попелюшкою в домі , у всьому була старанна, бідна дівчина

Рідна дочка

погана й ледача , гидка й ледащиця, ледарка

 

  1. Робота над характеристикою персонажів казки.

Робота в групах.

Учні діляться на три групи:

перша - ті , які співчувають пасербиці ;

друга - ті , які засуджують вдовину доньку;

третя - ті, які порівнюють образи дівчат.

Відповідаючи на запитання учні наводять аргументи і художні засоби.

Перша група .

  • Чому ви співчуваєте героїні?

( Мачуха не жаліла її, лаяла. Роботяща , щодня пряла. Добра : допомогла витягти хліб, обтрусила яблуню. Все старанно робила у пані Метелиці.)

Отже, пасербиця мала право бути нагородженою.

Друга група .

  • Чому ви засуджуєте вдовину дочку?

( Мачуха її любила. Була байдужа до пасербиці. Ледача, нічого не робила. Жадібна і заздрісна , сама пішла до бабусі за золотом. Не допомогла хлібу і яблуні . На другий день у пані Метелиці почала лінуватися.)

Третя група .

  • Що ви можете порівняти в казці ?

( Золотий дощ – чорна смола . Ці два кольори , схожі на дві долі дівчат. Одна отримала нагороду за свій добрий , лагідний, привітний характер та шляхетні вчинки. Інша була покарана за заздрість , лінощі, жадібність та погані вчинки. Одна до кінця життя не буде соромитися себе, а інша , як горлав півень : «Брудна буде довіку».

  1. Складання порівняльної характеристики героїнь

 

Пасербиця

Рідна дочка

працьовита,скромна, лагідна, привітна, люб’язна, добра, чуйна

ледача, груба. жорстока

готова допомогти іншим, альтруїстка

усе робить тільки для себе, егоїстка

«гаряче серце»

«холодне» серце

Автор (народ)

захоплюється пасербицею

засуджує рідну дочку

 

  1. Робота з епіграфом уроку.

Бесіда.

  • Як ви розумієте це російське прислів’я ?
  • Підберіть подібне українське?

( Як постелиш так і виспишся).

  • Як стосуються дані слова нашої казки?

ІV. Підсумок уроку.

  1. Відповідь учнів на проблемне запитання :

«Чого навчила мене дана казка?»

  1. Слово вчителя.

«Казка – цінна спадщина кожного народу. У ній відбито найзаповітніші думки й сподівання , розум і мудрість , велич і духовну красу багатьох поколінь,»- пише у передмові до казок братів Грімм В.Романець.

Великим щастям стає для людини зустріч в дитинстві з казкою.

V. Завдання додому.

Прочитати російську народну казку «Василиса Прекрасна».

Категорія: Зарубіжна література | Додав: SYLER (25.03.2017)
Переглядів: 4476 | Рейтинг: 0.0/0
Із папером, і з картоном працювати ми майстри!
Згинання та складання паперу. Виготовлення іграшки складанням. Декоративна кв...
«Зима-білосніжка». Урок позакласного читання
Водойми України
Народний календар
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]