Повість-казка. Туве Янсон. «Маленькі Мумі-тролі і велика повінь»

Урок 15

Тема. Повість-казка. Туве Янсон. «Маленькі Мумі-тролі і велика повінь»

Мета: ознайомити учнів з повістю-казкою фінської казкарки і художниці Туве Янсон; вчити самостійно знаходити в тексті слова, яких автор вживає для характеристики й опису персонажів; учити висловлювати своє ставлення до прочитаного; розвивати навички виразного читання з використанням відповідної інтонації, тону і темпу; вчити ділити текст на частини і добирати до них заголовки; формувати в учнів відповідальність за свої вчинки, навички самооцінки; виховувати повагу до батьків, бажання прийти на допомогу, коли її хтось потребує.

Обладнання: мапа Європи; підручник; робочий зошит; картки з анаграмами; портрет письменниці.

Хід уроку

I. Емоційне налаштування на урок

Учитель:

Давай з тобою обіймемось І над землею піднімемось.

Тепло сердець з’єднаємо І сонцем засіяємо.

Я бажаю вам добра!

Учні. Ми бажаємо вам добра! Якщо вам буде важко, ми допоможемо одне одному.

II. Мотивація навчальної діяльності

Читання анаграм

Варіант 1. Слова, у яких переставлено літери:

гинавуащ (гущавина)

пліаср (праліс)

срвтбуо (стовбур)

зятрквіо (звірятко)

мртеаяв (темрява)

боолто (болото)

Варіант 2. Слова, у яких переставлено склади:

му дрі чий (дрімучий)

тий гус (густий)

ні гріз (грізні)

ний страш (страшний)

на ха ло по ний (наполоханий)

кри не хіт (крихітне)

пре на гар (прегарна)

— Якщо об’єднати прочитані вами слова в анаграмах у текст, то про що можна розповісти у ньому? (Про ліс густий, грізних звірів, темряву і болото, крихітне звірятко)

Відкриваємо скарбничку.

Скринька зовні невеличка.

Не втрачаєм часу марно, дістаєм перлину гарну.

Учитель дістає книгу Туве Янсон «Маленькі Мумі-тролі і велика повінь».

III. Повідомлення теми й завдань уроку

— Сьогодні ми ознайомимося із ще однією чудовою казкою Туве Янсон «Маленькі Мумі-тролі і велика повінь», будемо вчитися виразно читати уривок цієї казки й висловлювати свої думки щодо прочитаного.

IV. Вивчення нового матеріалу

 1 Робота з портретом Туве Янсон

— Уважно погляньте на портрет видатної фінської казкарки та художниці.

Покажіть на мапі, де знаходиться країна, у якій народилася і жила ця письменниця.

 2 Вступне слово вчителя

— Ось уже майже шістдесят років діти всього світу, а разом з ними й дорослі, що в душі досі залишаються дітьми, із захопленням читають зворушливі й дотепні повістяі про Мумі-тролів та їхніх друзів, які написала і намалювала Туве Янсон — геніальна фінська казкарка та художниця.

Туве Янсон народилася у мистецькій родині. Її тато — відомий у Фінляндії скульптор, а мама — шведська художниця-графік. Отож, Туве дитинства прагнула стати художницею, навчалася у художніх школах Стокгольма, Гельсінгфорса (Гельсінкі) та Парижа. Допомагаючи родині, вона вже під час навчання працювала ілюстратором журналів і книжок. Якось вона намалювала фігурку, дуже схожу на Мумі-троля, і стала нею «підписувати» свої ілюстрації.

Коли тридцятирічна Туве Янсон написала першу повість про Мумі-тролів «Маленькі тролі і велика повінь» і віднесла її до видавництва, вона ще не знала, що стане всесвітньовідомою письменницею, найзнаменитішою казкаркою Фінляндії. Вона написала понад двадцять книг для дітей і дорослих, отримала півсотні різноманітних міжнародних премій і нагород як письменник і художник. Її книги про Мумі-тролів перекладено понад тридцятьма мовами.

Туве Янсон прожила 87 років. Вона назавжди залишилася в серцях багатьох поколінь маленьких читачів усього світу.

 3 Виразне читання тексту казки вчителем (від початку тексту і до слів: «Далі вони вирушили втрьох...»)

— З якою метою Мумі-тролі вирушили в небезпечну подорож?

— Навіщо вони взяли із собою Крихітне Звірятко? Про що це свідчить?

 4 Колективне читання учнями тексту, відтворення змісту казки за запитаннями

— Яку допомогу надала Тюльпанна мандрівникам? Якою ви її уявили?

— Знайдіть у тексті рядки, які характеризують Мумі-троля, його Маму, Крихітне Звірятко та Тюльпанну.

— Як ви гадаєте, які пригоди чекають на дивовижних героїв?

 5 Словникова робота

Пообіддя — після обіду.

Поволі сунули — ішли.

Поквапитися — поспішити.

Сторч — вгору.

Витріщалися — дивилися.

Постернували — попливли.

 6 Читання учнями мовчки уривка «Як Мумі-троль з мамою зустріли Крихітне Звірятко»

— Які риси характеру Мумі-троля розкриває цей діалог?

 7 Читання учнями уривка «Як вони втрьох пливли на човні»

— Як мати турбувалася про свого синочка?

— Як долали страх, коли побачили жахливих створінь?

— Хто врятував маленьких звірят від страховиська?

 8 Читання уривка казки «Сталося диво—їхній тюльпан знову яскраво засяяв»

— Як звали дівчинку, що з’явилася з квітки?

— Які слова свідчать про ввічливість Мумі-троля?

V.  Узагальнення й систематизація знань учнів

 1 Складання плану казки

— На скільки частин можна поділити текст казки? Спробуйте дібрати заголовки до кожної частини за допомогою слів із тексту.

План

1) Вони вибралися на пошуки затишного й теплого місця для будиночка.

2) Побачили Крихітне Звірятко.

3) Доведеться добиратися човном.

4) Змій неухильно наздоганяв їх.

5) — Дуже дякуємо за допомогу, прегарна панно!

 2 Вправи для формування поняття «Мова художнього твору»

 ►► Гра «Словесне малювання»

Дидактична мета: вчити дітей звертати увагу на зовнішність літературних героїв, уявляти їх; формувати вміння користуватися образними засобами мови для опису героїв.

Учитель починає гру словами:

Намалюю я портрет,

Тільки чий — це секрет.

Відгадайте, вас прошу я,

Чий же я портрет, малюю.

Описує літературний портрет героя, ім’я якого мають відгадати учні.

«Дівчинка з ясно-блакитним волоссям до п’ят. Ця блакитново-лоса краля жила між пелюстками тюльпана». (Тюльпанна)

— Опишіть, як ви уявили зовнішній вигляд Мумі-троля.

 З Гра «Уяви себе»

Дидактична мета: вчити дітей відчувати авторську присутність у тексті.

Учитель пропонує учням після прочитання твору уявити себе в ролі:

а) стороннього спостерігача — очевидця подій (оповідача);

б) безпосереднього учасника подій, головного героя;

в) автора.

— Перекажіть зміст тексту за вибраним варіантом.

Дискусія після гри: чи може автор твору бути одночасно й дійовою особою?

VI. Підсумок уроку

— Що ви можете сказати про відносини між мамою і сином Мумі-тролем?

— Яким потрібно залишатися у будь-яких ситуаціях?

— Як ви вважаєте, реальні чи вигадані персонажі діють у цьому творі? Обґрунтуйте свою думку.

— Що цікавого ви дізналися про Мумі-тролів, їхні характер і життя?

— Чому, на вашу думку, чому повість-казка називається «Маленькі Мумі-тролі і велика повінь»?

— Придумайте іншу назву до цієї казки.

Завдання для тих, хто любить читати

— Прочитайте повністю повість-казку «Маленькі Мумі-тролі і велика повінь».

Категорія: Зарубіжна література | Додав: SYLER (08.05.2014)
Переглядів: 4405 | Рейтинг: 1.0/1
Марійка Підгірянка «Розмова про сонце». Загадки. Т. Коломієць «Вітрисько»
Л. Вахніна «Кордон», Г. Бойко «Ділові розмови»
Практична робота: моделювання ситуацій спілкування про небезпеку за телефонам...
Спостереження та досліди. Практична робота. Дослідження дрібних деталей предм...
Світ за вікном. Побудова і записування речень, що передають, описують вид із ...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]