Визначення поняття через найближчий рід і видову ознаку.
Тема. Визначення поняття через найближчий рід і видову ознаку.
Мета: вдосконалювати вміння давати визначення поняттям через найближчий рід і видову відмінність; пригадати розв’язування задач методом припущення й методом вилучення; розвивати логічне мислення, увагу, зв’язне мовлення учнів, виховувати бажання вчитися.
Обладнання: підручник О. Митника, зошит (О. Митника, Н. Вакула-Савуляк), картки, схеми, таблиці.
Тип уроку: Формування та застосування знань, умінь, навичок.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Учитель
Всі почали працювати,
Час нам логіку вивчати.
Будем дружно міркувати
І з задачами справлятись!
II. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.
1. Логічна розминка
а) На дошці записані стовпчики прикладів:
19+39 25+35 53+17
19+41 25+40 53+27
19+43 25+45 53+37
Потрібно зробити обчислення якнайшвидше. Яка тут спостерігається закономірність? (В першому стовпчику до кожної відповіді потрібно додавати по 2, у другому – по 5, а в третьому – по 10).
б) Поміркуй, які з цих тверджень завжди правильні? Скільки їх?:
- У квадрата усі кути прямі;
- Квадрат більший за прямокутник;
- Трикутник має гострі кути.
в) Серед поданих суджень одне може бути і істинним, і хибним. Яке саме? Обґрунтуйте свою думку.
1. Тиждень складається з 7 днів;
2. Різниця менша від’ємника;
3. Дві доби мають 48 годин; ;
4. Травень приходить після квітня;
5. Сума більша одного з доданків.
2. Технологія «Мозковий штурм».
Учитель ставить питання. Учні відповідають. Усі відповіді фіксуються на дошці у вигляді схеми. Жодна ідея чи думка не відкидається. В кінці узагальнюються самі точні думки чи висловлювання учнів.
- Що ми називаємо поняттям?
- За допомогою чого ми передаємо поняття?
- На що вказує поняття?
- Що таке судження?
- Які бувають судження?
- За допомогою чого передаємо судження?
- Які речення не можуть бути судженням?
- Що схоже, а що відмінне у визначенні поняття й судження?
На дошці утворюється така схема:

III. Робота над темою уроку. Повторення вивченого про визначення поняття через найближчий рід і видову ознаку.
1. Пояснення вчителя
— Ми з вами у другому класі визначили, що для того, щоб розкрити зміст поняття, іншими словами, - визначити його, треба побудувати судження, а саме: дібрати найближчий рід того поняття, яке визначається, і сформулювати видову відмінність, тобто описати, чим дане поняття відрізняється від інших, які належать до цього роду.
2. Визначення поняття через найближчий рід та видову ознаку.
Колективна робота над №1, 2, 3, с. 7, 8 (підручник)
Завдання 1.
- Хто з дітей найчіткіше визначив поняття сандалії?
Завдання 2.
Знайти помилки, допущені при визначені наведених понять. Дай правильне визначення кожному поняттю. (Учні підкреслюють визначення понять п’ятикутник, мінус. Визначаючи поняття мухомор, треба вказати, що це неїстівний гриб, корова – це свійська тварина. Визначення поняття собака сформульовано неправильно, бо не вказано найближчий рід і не сформульовано видову відмінність. Можна сказати так:
Собака – це домашня тварина, яка охороняє житло.)
Фізкультхвилинка
Руки за голову ставимо сміло
І повертаємося вправо, вліво,
Двічі наліво, двічі направо,
Зробимо , діти, чітко цю вправу.
Двічі наліво, двічі направо –
Будемо мати гарну поставу.
Завдання 3.Дібрати та записати поняття з більшим і меншим обсягом, ніж подані.
V. Групова робота над задачами, які розв’язуються методом припущення.
1. Робота з теоретичним матеріалом – с. 8
2. Робота в групах
Кожній групі пропонується розв’язати задачу на метод припущення. Задача №4, с. 8 (підручник). Доповідач кожної групи повинен обґрунтувати рішення своєї групи.
V. Узагальнення знань. Тренувальні вправи за підручником
Завдання 5. Розглянути малюнок, знайти зайвий предмет. Дати відповіді на запитання. Скласти з зайвим поняттям одне істинне і одне хибне судження.
Завдання 6. Самостійна робота учнів за поданими завданнями
VI. Хвилинка кмітливості
Робота в групах. Завдання №7, с.9 (підручник).
VII. Підсумок заняття
— Як давати визначення поняттям через найближчий рід і видову відмінність?
— Дайте визначення поняттям речення, картопля, пальто.
Категорія: Логіка | Додав: Natasha060970 (08.11.2015)
Переглядів: 2472 | Рейтинг: 0.0/0
Обговорення можливостей і демонстрація режимів роботи комп’ютера. Складові ча...
Складові дороги. Основні відомості про організацію дорожнього руху
Що можна робити з інформацією. Інформаційні процеси
Ура! Канікули!
Стібки і шви. ручні стібки. Шов «уперед голку» та його застосування
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]