Планета чарівних казок

ТЕМА 7. Планета чарівних казок

Мета: розвивати в дітей пізнавальний інтерес до української казки; виховувати за допомогою казки моральні чесноти й загальнолюдські цінності; підтримувати в класі атмосферу доброзичливості та взаєморозуміння.

Обладнання: книжкова виставка «Улюблені казки»; картки із зображеннями персонажів знайомих дітям народних казок; картки із зображеннями тварин — героїв казки; аудіоапаратура; папір та олівці.

Попередня робота: класовод пропонує дітям принести з дому книги українських казок (їх учні також розміщують на виставці) та підготувати короткі розповіді про свої улюблені казки.

ХІД ЗАНЯТТЯ

I. Організаційний момент

Класовод. Діти, чи всі зручно всілися на свої місця й готові мене уважно слухати? Час вже, дівчатка й хлоп’ята, розмову нам починати, а про що вона буде, ви, певно, вже здогадуєтеся.

II. Розкриття теми заняття

Звучить тиха лірична музика (на розсуд учителя).

Класовод. Скажіть, хто з нас не любить казок? Казки приходять у наше життя ще в ранньому дитинстві і залишаються з нами надовго. Спочатку ви чули казку з уст мами чи бабусі, її розповідала вам вихователька в дитячому садку або старша сестричка. Зараз ви вже майже навчилися читати і можете спробувати познайомитися з казкою самі, поринути в її дивний світ на крилах своїх мрій і фантазій.

III. Повідомлення теми й мети

Класовод. Отже, тема нашого сьогоднішнього заняття — «Планета Чарівних Казок». Повірте, ця планета живе в трепетному

сердечку кожного з вас. Казки цікавлять нас і бентежать, змушують захоплюватися, хвилюватися, уявляти. Знайомлячись із казкою, ми стаємо кращими, бо кожна казочка вчить нас мудрості й доброти. Особливо близькі й дорогі для нас рідні українські казки, адже ми завжди прагнемо наслідувати найкращі чесноти героїв української казки.

IV. Подання нових знань

Класовод читає поетичні рядки Н. Мудрик-Мриц.

 Тихесенько, не гомоніть,

 Щоб казка чарівна Сполоханим метеликом Не пурхнула з вікна.

 Нас казочка закликує В невидані світи,

 Веселками устелені...

 Ходім мерщій туди!

Бесіда «Чесноти героїв казки»

Класовод. Друзі, перед собою ви бачите малюнки. (Учитель звертає увагу класу на ілюстративний матеріал.) Ви здогадалися, кого на них зображено? (Героїв казок.) Правильно, це добре відомі вам персонажі українських казок. Розкажіть, кого ви тут бачите. (Івасика-Телесика, Котигорошка, Івана-Побивана, дівчину з казки «Кривенька качечка», Марусю з казки «Мудра дівчина», чарівника Оха тощо.)

Молодці. Кожен із цих героїв має свою вдачу. Чи знаєте ви, хто з них, наприклад, відрізняється силою та відвагою, мужністю й любов’ю до рідного краю? (Котигорошко, Іван-Побиван.) Так. Адже ці парубки-багатирі захищали людей від лиха і зла (наприклад злого Змія), прагнули щастя, злагоди й миру в рідному краї. А хто з персонажів казок добрий та щирий? (Івасик-Телесик; дівчина, що перетворилася на качечку.) Справді, маленького Івасика-Телесика ми уявляємо лагідним, приязним хлопчиком, який любив свою родину і дуже сумував за близькими, коли з ним сталася прикра пригода, а над усе він прагнув повернутися в затишну домівку.

Дівчина з казки «Кривенька качечка», потрапивши до оселі стареньких, одразу почала допомагати їм по господарству,

хазяйнувати. Ось яка вона чуйна, пожаліла дідуся з бабусею! А назва казочки «Мудра дівчина» говорить сама за себе. Які чесноти мала Маруся — головна героїня цієї казки? (Розум, мудрість, кмітливість, вона була справедливою.)

Отже, діти, персонажі народних казок завжди мужні й чуйні, працьовиті й мудрі. І нас навчають того ж. Звичайно, серед них є й лихі та підступні. Хто пам’ятає таких персонажів? (Змій, Баба Яга, чарівник Ох.)

Український народ вигадав їх недаремно, а для того, щоб показати: зло невічне, його завжди має перемагати той, хто наділений чеснотами ... якими? (Учні відповідають.)

Робота з книгами

Перед вами книжкова виставка українських казок. Тут є казочки, які «живуть» у шафі нашої класної кімнати, а деякі з них я принесла зі шкільної бібліотеки. Але багато книжок принесли сьогодні й ви, друзі, адже це ваші улюблені казки.

Підніміть руки ті, хто взяв участь в оформленні нашої книжкової виставки. (Першокласники виконують завдання.)

Зараз я прошу всіх бажаючих розповісти про свої улюблені казки: сказати їхні назви, згадати головних героїв, коротенько розповісти про цікаві події, які відбувалися у вашій улюбленій казочці. Звичайно, серед персонажів зустрінуться й ті, на кого ви хочете в чомусь бути схожими,— тож поясніть чому. А ми уважно вас послухаємо.

Школярі за бажанням виходять до книжкової виставки, беруть улюблену книгу і, спираючись на попередні пояснення і допомогу педагога (навідні запитання, підказки, уточнення), розповідають про неї.

По завершенні виступу діти дякують кожному оповідачеві оплесками.

Класовод. Український народ склав чимало казок і про тварин, кожна з яких має власну, особливу вдачу. Зараз ми пограємо в гру, яка допоможе нам пригадати всі вади й чесноти звірів з казок.

Відгадування загадок про казкових тварин

Учитель по черзі бере картки із зображеннями тварин, закриваючи їх від дітей, і читає загадки. Коли школярі відгадують загадку, класовод показує зображення.

Говорить лагідно, ласкаво,

Насправді ж хитра та лукава,

На думці в неї завше, діти,

Одне: кого б це обдурити?

(Лисиця.)

Має вдачу полохливу,

Несміливу, боязливу,

Весь тремтливий і боїться Вовка хижого й лисицю.

 (Зайчик.)

Він зубастий, надто лютий,

Полювати звір цей любить,

Злістю він відомий, друже,

А от розумом — не дуже.

(Вовк.)

Неквапливий, вайлуватий,

Чималий у нього зріст,

Медом ласувати радий,

Залюбки солодке їсть.

 (Ведмідь.)

Рано-вранці він співає,

Сонечко завжди вітає.

Ця дзвінкоголоса птиця —

Мрія кожної лисиці.

 (Півник.)

Класовод. Добре. Бачу, ви знаєте і любите українські казки про тварин. Тому, гадаю, наступна гра здасться вам зовсім не складною.

 Гра «З якої казки?»

Педагог зачитує учням фрагменти віршованих примовок та пісеньок з казок. Завдання першокласників — уважно послухати вчителя і відгадати персонажа, якому належать ці слова, та назвати відповідну казку.

 Тупу-тупу ногами,

 Сколю тебе рогами,

 Ніжками затопчу,

 Хвостиком замету...

(Коза з казки «Коза-дереза».)

 Я по коробу метений,

 На яйцях спечений —

 Як від баби та од діда втік,

 Так і від тебе втечу!

 (Колобок з однойменної казки.)

 Онде наша діва,

 Онде наша Іва,

 На метеному дворці,

 На тесаному стовпці.

 Кужілочка шумить,

 Веретенце дзвенить.

(Качки з казки «Кривенька качечка».)

 Гуси, гуси, гусенята!

 Візьміть мене на крилята Та понесіть до батенька,

 А в батенька — їсти й пити,

 Ще й хороше походити!

(Івасик-Телесик з однойменної казки.)

 Мало-помалу, братику, грай,

 Та не вразь же мого серденька вкрай!

 (Сопілочка з казки «Дивна сопілка».)

Класовод. Про добру та цікаву українську казочку можна говорити ще дуже довго. Адже наших казок так багато! Скоріше навчайтесь добре читати, і тоді ви зможете самі вирушати в чарівну мандрівку на Планету казок. Ви розділите з казковими персонажами їхні дивовижні пригоди, будете хвилюватися за їхню долю і вчитися в них бути добрими та чуйними, сміливими та відважними, працьовитими та чесними. А ще завдяки казкам ви навчитеся відрізняти справжнє від вдаваного, щирість від лестощів, добро від зла. Адже саме цього навчає нас українська казка.

 Казка із добрим, щасливим кінцем...

 Зіроньки сяючі над озерцем.

 В темній діброві мале зайченя Тишу пильнує, чекаючи дня.

 Казочка лагідна та чарівна —

 Кличе дитину з собою вона,

 Зве у незвідані, дивні світи,

 Хоче, щоб кращим, добрішим став ти.

V. Підсумки заняття

Класовод. Отож, діти, любіть українську казку!

Хай казка іде по життю поруч із вами, як вірний друг, а кращі герої казки — мужній Котигорошко, мудра Маруся, вірний собачка, добра царівна — стануть для вас гарним прикладом.

VI. Рефлексія

Звучать ліричні народні мелодії (на розсуд педагога). Діти малюють ілюстрації до улюблених народних казок.

По закінченні роботи школярі влаштовують виставку малюнків «Найцікавіші казочки».

Категорія: Виховна година | Додав: SYLER (30.12.2013)
Переглядів: 9706 | Рейтинг: 0.0/0
Спостереження та досліди. Практична робота. Дослідження дрібних деталей предм...
Про доброту і милосердя. Ніхто не має права ображати людину
Вибір друзів. Уміння товаришувати й спілкуватися в класі та сім'ї. Практи...
Робота з природним матеріалом. Сувеніри із насіння ясена, клена
Предметна аплікація із рослинних форм. Зайчик
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]