СЛОВА — НАЗВИ МЕБЛІВ (У НОВІЙ КВАРТИРІ)

УРОК 5

ТЕМА: СЛОВА —  НАЗВИ МЕБЛІВ (У НОВІЙ КВАРТИРІ)

Мета: розширювати й уточнювати словниковий запас учнів; формувати вміння давати повні відповіді на запитання, будувати зв’язні висловлювання; розвивати комунікативні здібності учнів, уяву, пам’ять, мислення; виховувати чуття мовленнєвого етикету.

Словник: стіл, стілець, диван, крісло, ліжко, полиця, шафа, вішалка, дзеркало, килими, штори, фіранки, шпалери, помешкання, будинок, дім, квартира, вітальня, спальня, дитяча, передпокій.

Обладнання: предметні малюнки із зображенням меблів, малюнки «Вітальня», «Спальня», «Дитяча».

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

— Діти, погляньте на предмети, які я вам принесла, і назвіть їх. На столі: макет будинку, малюнок собачої будки, пташиного

гнізда, ілюстрація до казки «Рукавичка».

— Що спільне в цих предметах? {Житло)

— А що відмінне?

III. Поглиблення знань учнів

1.Складаночки про хату

ЧОРНОГУЗОВА

Чорногузе-татку,

Збудуй мені хатку Із паличок, із верби,

Недалеко від води,

Там, де жаби кумкають,

А діточки слухають.

ПАВУКОВА

Склав ніжки павучок,

Ліг спати на бочок.

Тонка його хатинка,

Хатинка-павутинка,

Та солодко в ній спати.

Усім, бач, треба хати!

— Має своє житло і кожна людина. Як по-різному можна назвати житло? (Хата, будинок, дім, оселя)

— Чим відрізняються будинки один від одного? (Матеріалом: глиняний, дерев’яний, цегляний; розмірами: великий, маленький, 1,2,3-кімнатний; висотою: одноповерховий, багатоповерховий тощо.)

— Правду люди кажуть, що всюди добре, а дома найкраще. Хто ж не любить свого помешкання?

2.Розповіді учнів «Мій дім»

— Я мешкаю у багатоповерховому будинку на четвертому поверсі. Наш дім цегляний, великий.

— Я мешкаю в одноповерховому будинку. Наш дім невеличкий, дерев’яний.

— Василько та Надійка нещодавно разом із батьками переїхали до нової квартири. Вони дуже хочуть розповісти вам про неї. Уважно слухайте, а коли я промовлятиму назви кімнат, ви плескайте у долоні.

«.. .А ось і наш будинок. Він багатоповерховий. Ліфтом підіймаємось на шостий поверх.

Тато дістає з кишені новенький ключ і відчиняє двері. "Це —  передпокій, —  пояснює мама, —  тут будуть вішалка і дзеркало. Ми зніматимемо тут верхній одяг і взуття, в якому ходимо на вулиці”.

Потім ми роздивилися кімнати. їх три. Одна велика —  вітальня, друга —  спальня, третя —  дитяча. Усі кімнати світлі, обклеєні гарними шпалерами. Нам дуже сподобалась кухня —  простора, з балконом, ванна, туалетна кімната. Усе нове, чисте, виблискує яскравими фарбами.

Як хочеться швидше оселитися в цій гарній квартирі!»

— Назвіть кімнати в новій квартирі.

3.Гра «Що тут не так?»

— У ванній кімнаті я граюся. (Ні у ванній кімнаті миються.)

— У кухні я вмиваюся. (Ні у кухні готують їжу.)

— У дитячій кімнаті я обідаю. (Ні, у дитячій кімнаті граються, роблять уроки, читають, відпочивають.)

— У спальні я приймаю гостей. (Ні, у спальні сплять.)

— У вітальні я сплю. (Ні, у вітальні приймають гостей.)

— Квартира гарна, світла, чиста, велика. Але чого в ній бракує? Загадка

Іти —  не йдемо, хоч маєм ноги,

Все тримаємось підлоги. (Меблі)

— Тож вирушимо до меблевого магазину.

4.Словникова робота

Учитель демонструє предметні картинки із зображенням меблів, чітко промовляє їхні назви, діти хором повторюють.

5.Гра «Незнайко запитує»

— Це диван?

— Так, це диван.

— Це шафа.

— Це стіл.

— Сидять на столі?

— Ні, сидять на стільці.

— У стола одна нога?

— Ні, у стола чотири ножки.

6.Гра «Що це?»

1)Меблі, призначені для спання, лежання, мають вигляд рами на ніжках із двома спинками, на яку кладуть матрац та постіль. (Ліжко)

2)Вид меблів у вигляді горизонтально укріпленої на ніжках широкої дошки. (Стіл)

3)Великі м’які меблі для сидіння, лежання. (Диван)

4)Великі меблі, що мають форму високого ящика з дверцятами і використовуються для зберігання одягу, білизни, книжок, посуду тощо. (Шафа)

5)Вид меблів у вигляді короткої лави, переважно зі спинкою, для сидіння однієї людини. (Стілець)

6)Різновид широкого, переважно м’якого стільця з бильцями та зручною спинкою. (Крісло)

7)Дошка або кілька дошок, що закріплені горизонтально на стіні чи в шафі та використовуються для зберігання посуду, продуктів харчування, одягу, книжок тощо. (Полиці)

8) Предмети для облаштування квартири, кімнати, установи тощо. (Меблі)

— Що яке? (Розкажи за малюнком.)

Ліжко —  широке, м’яке, зручне.

Стіл —  великий, високий (низенький), дерев’яний, коричневий, письмовий (обідній, журнальний).

Диван —  м’який, великий, зручний, широкий, красивий.

Поличка —  маленька, дерев’яна, книжкова.

Стілець —  високий, маленький, твердий, м’який, зручний.

7. Розповіді учнів

— Ось як розповідають про свою кімнату Василько і Надійка.

МОЯ КІМНАТА

Ми маємо свою кімнату. Вона невеличка, але світла, затишна. Стіни обклеєні блакитними шпалерами. На стелі та на стіні висять світильники у вигляді квіток. У нашій кімнаті стоїть м’який зручний розкладний диванчик, на якому я сплю. Біля вікна —  письмовий стіл і стілець. На стіні висить дерев’яна поличка, де стоять мої улюблені книжки та іграшки. У кутку стоїть невелика шафа, у якій ми зберігаємо свій одяг. На підлозі простелений красивий яскравий килим, а на стіні висить годинник.

Ми дуже любимо свою кімнату і завжди підтримуємо тут порядок і чистоту.

Розповіді учнів:

•«Моя кімната»

•«Наша вітальня»

•«Спальня»

•«Кухня»

7.«Щоб язичок був слухняним»

1)Чистомовка.

Іл, іл, іл —  у нас великий стіл,

Ець, ець, едь —  стоїть стілець,

Иця, иця, иця —  на стіні полиця,

Афа, афа, афа —  у кутку велика шафа,

Ира, ира, ира —  у нас нова квартира.

2)Скоромовка (проговорювання, заучування, конкурс скоромовців).

На столі стоїть сільниця,

У сільниці —  сіль.

8.Гра «Кожній речі —  своє місце»

На дошці —  предметні картинки: ліжко, шафа для одягу, шафа для посуду, вішалка, стіл, книжкова полиця, шафа для іграшок.

У дітей також предметні картинки. Кожна дитина виходить до дошки, розглядає свою картинку і говорить, куди її віднести (наприклад: подушка —  ліжко, книжка —  книжкова поличка тощо).

9.Відгадування загадок

— Батько дозволили Василькові та Надійці самим обрати деякі меблі та предмети для своєї кімнати. Відгадайте, які саме.

У лісі народився, у лісі виріс,

А в дім прийшов, усіх навкруг. (Стіл)

З ногами, а без рук,

З боками, а без ребер,

Зі спиною, а без голови. (Стілець)

Тік-так,

А з місця ніяк. (Годинник)

10.Складання діалогу «Запрошення в гості»

— Василько та Надійка хочуть запросити вас до себе в гості, до нової квартири. Як потрібно звернутися до друга, щоб запросити його в гості? («Сашко, будь ласка, приходь сьогодні ввечері до мене в гості».)

— Як відповісти? («Спасибі за запрошення. Обов’язково прийду».)

— Як потрібно зустріти гостя? («Добрий вечір! Раді тебе бачити. Проходь до вітальні. Сідай, де тобі подобається».)

— Що на це має сказати гість? («Дякую. У вас дуже гарно!»)

— Що можна запропонувати гостеві? (Чай із тістечками...)

— Як потрібно провести гостя? («Спасибі за те, що відвідав нас. Приходь ще!»)

— Що може відповісти гість? («Мені було дуже приємно побувати у вас. Дякую за гостинність».)

IV. Підсумок уроку

— Які нові слова запам’ятали?

— Що вони означають?

— Що було для вас найцікавішими?

Гра «Перекладач»

•Кровать (ліжко)

•стул (стілець)

•кресло (крісло)

•полка (полиця).

— А які ще предмети є в кожному сучасному домі? (Припущення дітей.)

Про це ми дізнаємося на наступному уроці.

Категорія: Розвиток зв’язного мовлення | Додав: SYLER (20.12.2013)
Переглядів: 5462 | Рейтинг: 5.0/1
Про доброту і милосердя. Ніхто не має права ображати людину
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 23
Л. Костенко «Ліс на світанку», «Березовий листочок», «Берізка по коліна у вод...
Що вивчає курс «Основи здоров'я». Здоров'я та його ознаки. Практична ...
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 14
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]