Види образотворчого мистецтва. Спогади про літо

Види образотворчого мистецтва. Спогади про літо

Мета:

навчальна: продовжувати ознайомлювати учнів з основами композиції, поняттям «задум»;

розвивальна: розвивати комбінаторні здібності, образне, логічне, просторове мислення; продовжувати формувати в дітей уміння аналізувати, узагальнювати; розвивати кмітливість; навчати міркувати; стимулювати розвиток допитливості;

виховна: виховувати в учнів акуратність, увагу.

Обладнання: навчальні плакати, репродукції картин відомих художників, фотографії, навчальні роботи з методичного фонду; схеми компонування; матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання роботи.

Матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий олівець; гумка; акварель; пензлі № 4, 6; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра.

Тип: комбінований урок.

Методи і засоби роботи: евристична бесіда; практична робота на базі засвоєного матеріалу.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Запитання

• Які кольори художники називають контрастними?

• Які — нюансними?

• Які виражальні можливості надають художникам контрастні та нюансні кольори?

III. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя

Китайська приказка каже: «Те, що може показати одна картина, не можна розповісти тисячею слів».

Можна навчитися малювати виноград так, що птахи забажають його склювати. Можна перемальовувати картини з листівок. Але справжній художник не просто копіює те, що бачить, а створює власний світ. У цьому світі все знайоме і звичне стає дивним.

Щоб передати свої почуття і враження, необхідно знати закони композиції.

Композиція — це визначене розташування предмета в просторі і його зв’язок з іншими предметами. Слово композиція походить від латинського сотроаіііо, що означає — «складання, з’єднання», сполучення частин у визначеному порядку.

Композиція в живописі та графіці означає побудову картини, розташування частин зображення на площині аркуша в певному зв’язку. Саме композиція дозволяє художникові з найбільшою повнотою і силою передати задум.

Щоб розповісти про що-небудь, потрібні слова. Щоб переконливо висловити важливу й цікаву думку, необхідними є влучні слова. Щоб привернути увагу й схвилювати глядача, художник намагається знайти сильні й виразні засоби зображення.

У будь-якій картині художник прагне так побудувати композицію, щоб показати об’єкт у найвиразнішій формі. Усе зайве відкидається, залишається тільки те, що необхідно, другорядне підпорядковується головному.

Організація сприйняття творів мистецтва

Бесіда за питаннями

(Учитель демонструє учням репродукції картин із симетричною та асиметричною композицією.)

Роздивіться уважно картини, створені художниками, та спробуйте розповісти, яку основну думку хотіли донести до нас митці.

• Де розташовані основні та другорядні зображення, як вони

пов’язані одне з одним?

• Як ви вважаєте, чи вдалося художникам донести до глядача свій задум?

Пояснення вчителя

Художники приділяють значну увагу композиції. У попередній роботі над розкриттям змісту картини вони роблять ескізи, начерки в пошуках такого розташування об’єктів один щодо одного, яке б найбільше відповідало їхньому задуму.

(Учитель демонструє учням композиційні схеми до проаналізованих репродукцій.)

М. Добужинський «Людина в окулярах» (1905—1906)

Приклад центральної композиції

У центральній і симетричній композиції головне зображення розташовується в центрі та виділяється розміром або кольором.

І. Рєпін «Не чекали» (1884) Приклад асиметричної композиції

В асиметричній композиції головне зображення зміщене від центра аркуша, а всі інші зображення його врівноважують.

У композиції немає жорстких правил. Ви самі маєте створити їх для себе.

Тільки одне є незмінним у будь-якому випадку: композиційна побудова картини ґрунтується на природному розташуванні й поєднанні об’єктів природи.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Слово вчителя

За словами О. Толстого, восени «природа сповнена останнього тепла...»

Яких тільки дарунків не приносить нам осінь: шепіт дощу і смак яблук, грибні пахощі та яскраве листя; перші морози та останнє тепло літа, що йде від нас; крики птахів, що відлітають, та шовк павутиння — необхідно тільки вміти приймати її дарунки.

Д. Арчимбольдо «Літо» (близько 1573)

Творче завдання

Слово вчителя

Створіть малюнок на тему «Щедрість природи». Вид композиції оберіть самостійно. Намагайтеся передати своє ставлення до того, що зображуєте.

Пояснення до творчого завдання

Спочатку визначте, про що саме ви бажаєте розповісти своїм глядачам, які дарунки осені зобразите.

Покрокова схема малювання осінньої композиції

Потім оберіть композиційну схему та виконайте ескіз. Під час ескізування потрібно визначити розташування, загальну форму та розмір основних об’єктів, не промальовуючи дрібні деталі.

Якщо вас влаштує композиційне рішення, продовжте роботу над уточненням форми та деталей зображення, працюючи простим олівцем. Гумкою зітріть зайві лінії та розпочніть роботу кольором.

V. Підбиття підсумків

Коментар

Обсяг роботи не дозволяє завершити малюнок упродовж одного уроку.

Під час уроку учні мають демонструвати знання про основні правила композиції, свідомо обирати певний вид композиції для втілення свого творчого задуму.

Аліна П. (8 років) «Багатий урожай

VІ. Домашнє завдання

Удома учні мають завершити роботу над малюнком. Додатковий матеріал

* * *

Вересень спішить у гості Та веде з собою осінь.

І везуть вони в візку Ось компанію яку:

Черевань гарбуз сидить,

Про щось з перцем гомонить,

І пузаті капустинки,

Наче баби у хустинках,

Жовті дині і квасоля,

І картопля прямо з поля,

І веселі три морквини,

В купі суконь цибулину,

І червоний бурячок,

Щоб варити борщичок.

О. Коваленко



Джерело: noindex
Категорія: Образотворче мистецтво | Додав: SYLER (11.10.2014)
Переглядів: 2276 | Рейтинг: 0.0/0
Робота з природним матеріалом. Аплікація із рослинних форм. Сюжетна аплікація...
Осінь щедра, осінь золотава. Урок позакласного читання
Дослідницький практикум. Чим славиться моє місто (село)
Незабаром літо. Спостереження за природою влітку
Твоя квартира. Будь обережним
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]