У країні музики завжди лад

Тема: У країні музики завжди лад

Мета:

• навчальна: продовжувати знайомити учнів з особливостями та властивостями музичної мови; надати визначення понять «лад», «мажор», «мінор»; вчити учнів впізнавати мажорний та мінорний лади;

• розвивальна: розвивати емоційну сферу учнів, уміння розрізняти настрої музики;

• виховна: виховувати культуру слухання музики та прищеплювати учням зацікавленість нею.

Музичний матеріал: Л. ван Бетховен «Весела. Сумна», Р. Шуман «Перша втрата», К. Сен-Санс «Королівський марш Лева», поспівка «Мінор-мажор», українська народна пісня «А ми просо сіяли».

Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети Р. Шумана, Л. ван Бетховена, К. Сен-Санса.

Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія; зображення мурахи, мавпи та лева; роздавальний матеріал (картки із зображенням сонечка або хмаринки).

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку

Учні входять до класу під музичний супровід («Королівський марш Лева» К. Сен-Санса).

1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання

2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Сьогодні ми познайомимося ще з двома мешканцями країни Музика, навчимося краще розуміти музичну мову.

3. ОСНОВНА ЧАСТИНА

Учитель. На початку уроку звучала музика: мелодія мандрувала то вгору, то вниз, акорди змінювали один одний. Після знайомства з музичними звуками ми побачили, що всі вони, як і люди, дружать між собою. Таку співдружність музичних звуків називають ладом. Від ладу залежить, веселою буде музика чи сумною, радісною чи похмурою. Познайомтесь із двома братами - ладами (замість ілюстрацій ладів можна підготувати заздалегідь двох учнів- акторів).

Звуть мене сеньйор Мажор!

Знайомству з вами радий!

Приношу усмішки вам я,

Та вся музичная сім’я.

— Ну а моє ім’я — Мінор,

І ось що вам скажу,

Що сум завжди мій компаньйон,

 Зі сміхом — не дружу.

Ось такі вони — брати-лади!

♦ Чи схожі вони між собою?

♦ Чи запам’ятали ви, як їх звуть?

♦ Хто з них веселун, а хто — сумний?

Мажор любить сонце та сміх, а Мінор — дощик і сум. Музичні звуки, збираючись біля Мажору, весело співають, сміються й радіють, а коли хочуть поспілкуватися з Мінором, то починають мріяти, згадують сумні хвилини та іноді плачуть. Отже, почувши веселу музику, позначатимемо її «сонечком», а сумну — «хмаринкою».

Робота з поняттями

З давніх часів слово «лад» означає мир, згоду та порядок, а в музиці лад — це злагоджене поєднання звуків різної висоти. Лад світлого, радісного звучання — мажор; лад сумного, мрійливого звучання — мінор.

Слухання музики

Учитель. Пригадайте, ще у другій чверті ми ознайомились із твором «Весела. Сумна».

♦ Пригадайте, хто створив цю п’єсу.

Слухання п'єси «Весела. Сумна» Л. ван Бетховена

♦ Яким є характер музики?

♦ Чи весь час музика однакова за настроєм?

Настрій у п’єсі змінюється тричі.

♦ Викладіть на парті у відповідному порядку «сонечка» та «хмаринки».

♦ Який лад ми почули у першій частині, а який — у другій?

♦ У якому ладі композитор завершив цей твір?

Я хочу перевірити вашу кмітливість. Послухайте п’єсу Р. Шумана та оберіть малюнок — сонечко чи хмаринку, який би показав настрій цієї п’єси.

Слухання твору «Перша втрата» Р. Шумана

♦ Який лад зустріли ми в цій п’єсі?

Хоча цю музику ніхто не співав, але вона дуже схожа на пісню, тобто має пісенний характер.

♦ Якби це була б пісня, то з якими словами?

Так, вона розповіла б про якісь сумні події. Композитор Р. Шуман назвав її «Першою втратою».

Гра «Гастролер-музикант»

У ході уроку вчителеві допомагає приїжджий «гастролер» — учень, який вчиться грати на музичному інструменті. Він виконує підготовлену п’єсу та стисло розповідає про неї.

Гра «Круглий стіл»

Учні за власним бажанням висловлюються про почуту музику.

Учитель. А зараз прозвучить ще один твір. Ця музика — ілюстрація до одного з малюнків, що ви бачите (на дошці — зображення мурахи, мавпи та лева).

Здогадайтеся, до якого малюнка підходить ця музика.

Слухання твору «Королівський марш Лева» К. Сен-Санса

♦ Знайдіть картку (сонечко або хмаринку), що відповідає характерові твору.

♦ Оберіть слова, що характеризують мажорний та мінорний лади: журливий, сонячний, сумний, яскравий, затемнений, світлий.

Вокально-хорова робота

Вивчення поспівки «Мінор-мажор»з показом руху мелодії рукою (звернути увагу на настрій та характер її виконання)

Повторення української народної пісні «А ми просо сіяли»

(визначення її ладу та характеру)

4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Бесіда

♦ 3 якими мешканцями країни Музика ми познайомилися?

♦ Який характер має мажор? мінор?

♦ Які п’єси ми почули і який у них лад?

Учитель, Отже, сьогодні ми дізналися про ще один засіб музичної виразності — лад, завдяки якому музика дарує нам радість і сум, мрійливість та бадьорість- усю яскраву палітру наших почуттів.

Учні виходять із класу під музичний супровід («Королівський марш Лева» К. Сен Санса).

Категорія: Музичне мистецтво | Додав: SYLER (10.01.2015)
Переглядів: 3930 | Рейтинг: 0.0/0
Інструменти і приладдя для роботи з тканиною
Народні традиції і здоров'я
Розповідь Мудрунчика або інформаційні процеси
Безпека на відпочинку. Практична робота: моделювання правильних і неправильни...
Підсумковий урок за І семестр
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]