Додавання і віднімання двоцифрових чисел з переходом через розряд виду 57 + 26; 42 - 14; 84 - 53. Перевірка віднімання додаванням

Урок 128

Тема: Додавання і віднімання двоцифрових чисел з переходом через розряд виду 57 + 26; 42 - 14; 84 - 53. Перевірка віднімання додаванням. Розв'язування задач

Мета: узагальнити різні способи усного додавання двоцифрових чисел з переходом через розряд; формувати вміння розв'язувати задачі, що містять поняття «стільки ж»; розвивати вміння складати задачі за їх розв'язанням; виховувати уважність.

Хід Уроку

I. Організаційний момент

II. Контроль, корекція і закріплення знань

 1 Усна лічба

1) Гра«Грибники».

На аркуші паперу намальована галявина. До неї прикріплюють гриби, на зворотному боці яких записані приклади. До дошки виходять учні, зривають гриби і розв’язують приклади.

78 - 56 =7 + 26 - 13 =100 - (30 + 6) = 56- 30 =

23 + 37 =9+ 55 - 52 = 73 - (40 + 8) =50- 36 =

18 - 12 =6 + 75- 33 =66 + (10 + 5) =50- 6 =

2)Робота за таблицею чисел першої сотні.

Збільшити/зменшити кожне наступне число на декілька одиниць (роботу проводити «ланцюжком»).

 2 Хвилинка каліграфії з логічним завданням

Зменшіть у 3 рази числа 9; 18; 27; 21.

 3 Розв'язування прикладів з поясненням

1) Розгляньте і поясніть розв’язання прикладів.

35 + 47 = 35 + (40 + 7) = (35 + 40) + 7 = 75 + 7 = 82 46 - 18 = 46 - (10 + 8) = (46 - 10) - 8 = 36 - 8 = 28

2) Розв’яжіть з поясненням.

34 + 18 =55-16= 26 + 39 =83-48 =

3) Розв’яжіть приклади зручним способом.

35 - (5 + 3) =54+ (6 + 2) =

86 - (6 + 1) =27+ (3 + 4) =

4) Вставте один зі знаків: (+) або (-).

16 □ 4 = 1250□ 7 = 43 28□4 = 32

17 □ 8 = 2512□ 9 = 37□ 8 =15

 4 Математичний диктант

 • Різниця чисел 30 і 5; 54 і 20; 86 і 80.

 • Сума чисел 8 і 32; 16 і 40; 33 і 7.

 • До суми чисел 8 і 7 додати 57.

 • Від різниці чисел 92 і 48 відняти 26.

 5 Розв'язування задач

1) В одну бочку вміщується 15 відер води, а в іншу — стільки ж, скільки в першу, та ще 8 відер. Скільки відер води вміщується в дві бочки?

2) У білки 60 горіхів. Після того, як вона з’їла декілька горіхів, у неї залишилися 24 горіхи. Скільки горіхів з’їла білка?

Складіть подібну задачу, щоб її розв’язанням був вираз:

14 - 6 =

3) Складіть задачі за коротким записом та розв’яжіть їх різними способами.

Було— 40

Продали— 13 і ще 14

Залишилося — ?

Прилетіло — 17 і ще 10 Відлетіло — 18 Залишилося — ?

 Фізкультхвилинка

III. Повідомлення теми і мети уроку

IV. повторення додавання двоцифрових чисел з переходом через десяток

 1 Поясніть способи додавання

57 + 26 = (57 + 20) + 6 = 77 + 6 = 83 57 + 26 = (50 + 20) + (7 + 6) = 70 + 13 = 83

 2 Перевірте результат віднімання 84 - 19 = 65 додаванням

 3 Розв'язування задач

1) У першому ящику 26 кг огірків, у другому ящику стільки ж, у третьому — на 14 кг огірків менше, ніж у першому. Скільки кілограмів огірків у трьох ящиках?

— Що треба дізнатися спочатку? Якою дією? Чому?

— Що треба дізнатися другою дією?

— Якою дією відповісти на питання задачі? Чому?

— Змініть умову і питання так, щоб задача розв’язувалася виразом:

(26 + 26) - 14

2) Для шкільної столярної майстерні купили 10 пилок, стамесок — у 2 рази більше, ніж пилок, а молотків — на 5 менше, ніж стамесок. Скільки купили молотків?

V. Розвиток математичних знань

 1 Знаходження невідомих компонентів дій

1) 16 - □ = 7□+8 = 16□ ■ 9 = 9

2) Один доданок дорівнює 15, сума дорівнює 24. Знайдіть інший доданок.

3) Сума двох однакових доданків дорівнює 18. Знайдіть один з цих доданків.

 2 Пояснення розв'язання прикладів

— Ми знаємо, що при перестановці доданків сума не змінюється. Користуючись цією властивістю, можна іноді обчислення сум зробити простішими.

Наприклад, обчислити:

41 - 23 + 7 = 7 + 41 - 23 = 48 - 23 = 25 (переставили доданки 7 і (41 - 23));

45 + 46 - 12 = 46 - 12 + 45 = 34 + 45 = 79 (переставили доданки 45 і (46 - 12));

 3 Розв'язування задач

1) У їдальні обідають 46 учнів. За великим столом розмістилися 14 учнів, а решта розмістилися порівну за чотирма маленькими столами. Скільки учнів сидять за одним маленьким столом?

2) Тато купив 12 цукерок, а мама — 15. У сім’ї троє дітей. Куплені цукерки батьки розділили між дітьми порівну. Скільки цукерок дісталося кожному з дітей?

— Складіть подібну задачу, використовуючи вираз:

(14 +18):4=

 4 Офтальмологічна пауза

 5 Розв’язування логічних завдань

1) Із 4 однакових на вигляд монет одна фальшива. Як знайти її зважуваннями на чашкових вагах, якщо відомо, що вона легша за інших?

Розв’язання. Потрібно зважити дві монети. Потім порівняти монети з легшої пари.

2) Як двом розбійникам розділити навпіл здобич, щоб ніхто не міг поскаржитися, що інший його обдурив при розподілі?

Розв’язання. Треба вникнути в умову. У розбійників немає засобу для точного ділення здобичі навпіл. Тому ділити доводиться на око. Розв’язання тут єдине: один ділить здобич на дві частини, а інший вибирає частину, яка йому сподобалася.

Детальніше це виглядає так.

Спочатку розбійники кидають жереб, хто з них ділитиме здобич, а хто буде вибирати. Перший розбійник ділить здобич на дві однакові (на його думку) частини. Другий з цих двох частин вибирає ту, яка йому більше подобається.

Умова задачі виконана, оскільки жоден розбійник не може поскаржитися, що його обдурили: перший сам ділив, другий сам вибирав.

Відповідь: один ділить, інший вибирає.

VI. Підбиття підсумків. Рефлексія

Категорія: Математика | Додав: SYLER (07.01.2014)
Переглядів: 12214 | Рейтинг: 0.0/0
Розмітка за зразком, клітинками та лінійкою
Природа в місті (селі) та його околицях
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 17
М. Підгірянка «Ходить, ходить зима гаєм...». Леся Українка «Красо України, По...
А. Григорук «Той ще не музика, хто в дудку дме». Підсумок теми
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]