Тема. Г.К.Андерсен. Утвердження сили кохання й відданості в казці «Непохитний олов’яний солдатик». Мета: розвивати образне мислення, творчі здібності, здатність сприймати різні види мистецтв. Виховувати любов до художнього слова, формувати інтерес дітей до класичного мистецтва; в моральному аспекті орієнтувати на загальнолюдські цінності та ідеали. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань учнів. Бесіда. - Що таке казка? - Які бувають казки? - Що у них спільного і чим вони відрізняються? - Які недоліки людей засуджуються в казках ? - А які позитивні людські якості високо оцінюються в казках ? - "Сказка - лож, да в ней намек, добрим молодцам урок " . А.С. Пушкін ( на дошці ) Ці слова належать А.С. Пушкіну . - Як ви розумієте ці слова? ( Казка завжди чомусь вчить , багато в ній казкового , вигаданого , але вона мудра і повчальна ) . П. Повідомлення теми і мети уроку. У мене в руках стара олов'яна ложка . З неї то й почнеться наша подорож. А). Прочитайте заголовок казки . - Що можна дізнатися з заголовка ? - Прочитайте значення слова СТІЙКИЙ . (Міцний , неослаблений ; Непохитний , завзятий, твердий духом). Б). Розгляньте ілюстрації. - Що можна припустити ? - Значить , у якому значенні, на вашу думку , вжито слово стійкий у заголовку ? ( Непохитний , завзятий, твердий духом ) . - Як ви думаєте , яка це казка? 1 . Сумна або весела ? 2 . Чарівна або анімалістична ? 3 . Народна чи авторська ? - Хто автор казки? - Що про нього вам відомо ? ( Виступ дітей). Геннадій Циферов в книзі "Мій Андерсен " пише: " Знаєш ти , наприклад , як ллють дзвіночки ? У кожен дзвіночок обов'язково додають краплю срібла. Ось він і дзвенить : " Якщо в смішну казку додати краплю чистого смутку , вона теж дзвенить . Щоразу після казки Андерсена ми немов чуємо дзвін , довгий і боязкий . Потім навіть можна забути про що вона , але боязкий дзвін завжди залишиться в серці . Вчитель: Багато літературни казок беруть свій початок з народної казки . - Як ви гадаєте, що могло послужити поштовхом до написання казки? (Розповідають , що одного разу , йшов Андерсен по вулиці. Маленький хлопчик грав біля вікна . Коли він побачив улюбленого казкаря , то подарував йому олов’яного солдатика . Стверджують, що так і народилася казка) . Учитель. Продовжуємо роботу по казці. І в кінці уроку ми повинні відповісти на найголовніше питання - Яку думку автор заховав між рядків ? - Які почуття в читачів викликає ця казка ? (Смуток , жалість , біль , викликані загибеллю героїв. І радість , пов'язана з тими дивами , які відбуваються в казках). Висновок вчителя: - У перших же фразах казки звучать два головні мотиви твору і взагалі творів Андерсена. Мотив світлої радості , пов'язаної з очікуванням дива . Мотив смутку , печалі , від розуміння короткочасності , крихкості дива ІІІ . Аналіз казки ( вибіркове читання ) . I частина Ключове питання : - Чому так склалася доля олов'яного солдатика ? - Яку думку автор хотів донести до читача таким фіналом казки? - Чим був цікавий останній солдатик ? (він особливий , самий чудовий :) - Що говорить про його внутрішніх якостях ? (Так , він уміє бачити красу. ) - Що зближувало солдатика і танцівницю ? (він побачив свою схожість , спорідненість поки зовнішнє з нею ) - Про що він подумав ? ( От би мені таку дружину) - Про що говорять його перші слова ? Вчитель: Краса танцівниці викликає у нього егоїстичне бажання , корисливу думка: " От би мені " Він забуває про все: про своє військовий обов'язок , про своє головне призначення на землі , але розумом розуміє він нереальність здійснення свого бажання . - Тому виникає нова думка , яка? ( "Але познайомитися з нею " ) - Навіщо ? ( Позалицятися для гри , для забави ) . - Як ці думки і почуття характеризують солдатика ? - Розкривають вони головне в ньому ? (адже легковажність , грайливість не відповідає тому образу героя , який створюється в тексті казки ) - Яким ми бачимо солдатика у казці ? ( серйозним , закоханим ) Андерсен хотів показати , що в людині спочатку закладено добро і зло , така людська природа і він сам робить вибір і несе відповідальність за цей вибір . II частина - Розкажіть , що робили іграшки вночі ? - Про що говорить характер і сама послідовність цих ігор? - Що ми можемо сказати про дітей , сім'ї , про атмосферу цього будинку ? ( Іграшки грають так само, як діти : спочатку в гості , потім у війну , і закінчують балом ) . ( Це говорить про культуру дівчинки і жінки , про шанобливе ставлення хлопчиків і дівчаток , про дружбу та злагоді , любові і поезії в цьому будинку. ) - Де навіть птахи розмовляють як ? - Яке диво сталося з солдатиком і танцівницею ? ( Зародилися таємнича і безкорислива любов) - Але що сталося далі - Чим цікава була табакерка ? - Хто такий троль ? ( Злий чарівник , чортеня ) - Звідки він узявся і за що мстить солдатика ? ( Троль - це втілення внутрішнього зла , яке є в кожній людині , а в солдатику проявилося у вигляді низьких почуттів : заздрості , про які ми говорили раніше. І за це мстить йому троль ) . - А яким далі ми бачимо солдатика ? - Що сталося вранці ? - Що випало на долю нашого героя? ( Випробування ) - І перше випробування солдатик витримав як ? - Чому він не став кричати і кликати на допомогу? - Які ще випробування на міцність волі випали солдатика ? Висновок:.Навіть у важку хвилину людина повинна постійно пам'ятати про почуття власної гідності , про честь . Починаючи з того моменту , коли солдатика почав відчувати троль , герой усвідомив своє вище призначення і залишається воїном з чистою і безкорисливою любов'ю вже до самого кінця казки . У всіх випробуваннях він ні в чому не зраджує собі : він тримається стійко , як годиться справжньому солдатові і під час небезпечного плавання , в паперовій човні , і коли велика водяний щур пливла за ним навздогін , люто клацаючи зубами і коли став тонути , і в шлунку у великої риби . У мовчазною стійкості олов'яного солдатика , в його поведінці розкривається істинно християнське ставлення до світу: у нього немає ненависті до бридкому тролеві з табакерки , він не проклинає " вуличних хлопчаків " , він зі смиренням приймає свою долю і стійко переносить всі випробування , перед що загрожує загибеллю , пам'ятаючи тільки про свою честь і " милою Плясун " . - Які чудеса сталися ? Чому ? ( Заслужена нагорода за стійкість ) . Висновок: Ось це " чудное мить " і є щастя. Таке щастя дається недарма , не приходить саме . Його потрібно заслужити , вистраждати , пройти через спокусу , перемогти зло і гідно витримати випробування . - Прочитайте , що відчував солдатик , опинившись в грубці . - Що залишилося від танцівниці і від солдатика ? III. Підсумок. - Щасливий чи кінець у казки ? ( І так і ні ) Отже, ми знову підійшли до найголовнішого питання , проблеми казки . - Яку думку автор заховав між рядків ? У цій казці подвійний зміст : Стійкість - вміння впевнено стояти на одній нозі. І другий - стійкість - це сила духу. Події в казці дитячі , а почуття справжні , гідні поваги . І читач разом з олов'яним солдатиком долає , перемагає в собі слабкість. Душа очищається , стає сильнішою духом. - Чи почули ви дзвін смутку у цій казці ? - Про що дзвенить казка стійкий оловяний солдатик ? Отже, ми підійшли до кінця нашого незвичайної подорожі по казці. Але це не остання подорож з великим казкарем , воно буде продовжуватися завжди , все життя. Андерсен вірний друг і добрий порадник для всіх дітей , а значить і для всіх людей. У казках Андерсена поряд живуть сльози і сміх , горе і радість - все як у справжньому житті . А життя ця незвичайна людина знав дуже добре. І не випадково великому казкарю " Королю казок " у столиці Данії , Копенгагені споруджено пам'ятник . А також пам'ятник одному з героїв казок - Русалоньці . Русалонька стала символом данської столиці і вже багато років сидить на березі моря і дивиться вдалину . VI . Домашнє завдання . Намалюйте ескіз пам'ятника улюбленим вами героям казок Андерсена і поясніть свій вибір. | |
| |
Переглядів: 4087 | |
Казка Н. Забіли «Вовк і козенята». Прислів'я |
Робота з папером. Вітальна листівка до 8 Березня |
Ще про клавіатуру |
Панно для класної кімнати. Підбір технік для виготовлення |
Чим розпізнаємо запах і смак |
Всього коментарів: 0 | |