Урок 25 Тема. Оповідання та казки про тварин. Ян Грабовський «Рекс» Мета: ознайомити учнів з оповіданням польського письменника Яна Грабовського; вчити називати основні ознаки оповідання як жанру, знаходити у структурі тексту художні описи тварин, пояснювати їх роль у творі; пробуджувати інтерес учнів до тваринного світу; розвивати навички виразного читання і стислого переказу тексту; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до неї. Обладнання: таблиця складів; мапа Європи; таблиця до гри «Знайди пеньок»; картини із зображенням вовка; робочий зошит. Хід уроку І. Емоційне налаштування на урок Сьогодні у нас незвичайний урок, Сьогодні ми зробимо ще один крок В країну відому, в країну чудову, Що нас так чекає й збагачує мову. Щоб нам швидше до неї потрапить, Потрібно екзамен кмітливості скласти. Тож сядьте рівненько, стежте уважно, Щоб здогадатись було нам неважко. — Щоб здогадатися, до якої країни ми сьогодні потрапимо, потрібно пригадати, які країни є нашими сусідами. В одній із цих країн і проживав автор дуже цікавого оповідання, з яким ми сьогодні ознайомимось. Але перед тим, як почати працювати, підготуймося до роботи. II. Вправи на вдосконалення читацьких навичок 1 Розчитування За таблицею учні читають склади. 1 к ак ок ук ик ік ек єк як юк 2 л ла ло лу ли лі ле лє ля лю 3 л ал ол ул ил іл ел єл ял юл 4 м ма мо му ми мі ме мє мя мю 5 м ам ом ум им їм ем єм ям юм 6 н на но ну ни ні не не ня ню 7 н ан он ун ин ін єн єн ян юн 2 Вправа на розвиток уважності ►► Гра «Знайди пеньок» У таблиці записані однакові слова, а серед них є таке, що відрізняється лише однією літерою. Слова показують дітям протягом кількох секунд. За цей час вони мають знайти і назвати це слово, тобто «пеньок». Нісгнівносили нісгнавносили рісгнівносили нісгнівкосили III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку — З давніх-давен тварини живуть поряд з людьми. Про їх дружбу написано безліч творів. «Мову» звірів, птахів, комах може зрозуміти лише той, хто доброзичливо спостерігає за ними, не втручається в їх життя, але потрібної миті приходить на допомогу. Твір, що ми опрацьовуватимемо сьогодні, напевне викличе у вас теплі почуття і бажання більше знати про братів наших менших та оберігати їх. Ви правильно сказали про наші сусідні держави. І в одній з них — у Польщі — жив і творив чудовий письменник Ян Гра-бовський. Покажіть на мапі, де знаходиться ця країна. — Про кого ми сьогодні будемо читати, дізнайтеся самі, відгадавши загадку. Сірий звір, гострий зір, Він чатує біля нір, Хижий чи ледачий, — Спить і здобич бачить. (Вовк) — Сьогодні ми прочитаємо оповідання «Рекс». Будемо вчитися виразно читати текст, пояснювати роль тварин у нашому житті, висловлювати свою думку щодо прочитаного. IV. Робота над новим матеріалом 1 Ознайомлення з біографією письменника — Інколи здається: ну що можна сказати нового про звичайних коней, собак, кішок, курей чи овець? Виявляється, дуже багато. Польський письменник Ян Грабовський розповів про своїх улюбленців такі невигадані та незвичайні історії, що почнеш читати — і не одірвешся! Його герої часто розмовляють одне з одним, жартують, сперечаються. І хоч ми чудово розуміємо, що тварини насправді розмовляти не вміють, у нас ані на мить не виникає відчуття, що автор це вигадав. У чому ж тут секрет? А в тому, що Ян Грабовський дуже любив тварин. І не лише любив. Він їх уважав друзями, помічниками людини. А ще він дуже любив дітей, які все життя його оточували. Тому твори письменника сповнені невичерпної доброти. Ян Грабовський прожив довге життя. Майбутній письменник народився у маленькому містечку Рава Мазовецька. За освітою він був інженером-хіміком, але захоплювався й багатьма іншими професіями: вивчав історію мистецтв, викладав у гімназії, складав математичні задачки, писав путівники рідним краєм, який чудово знав і любив. Та справжнім покликанням Яна Грабовського була література. Тому його книжки «Рекс», «Пуцек», «Крилата братія», «Улюблений звіринець» добрі, мудрі та світлі, їх дуже люблять польські дітлахи, та й не тільки польські, бо твори письменника перекладено багатьма мовами світу. Тепер про нього знатимете і ви. 2 Читання тексту вчителем 3 Словникова робота — Поясніть, як ви розумієте значення слів: бовкнув (сказав, проговорився), пожитки (речі, гостинці, клунки), лемент (крик, гамір), прожогом (дуже швидко). 4 Читання казки учнями (ланцюжком) 5 Аналіз змісту з елементами вибіркового читання — Як вовк потрапив до людської оселі? — За що люди полюбили його? — Які повадки хижої тварини проявилися в Рекса? — Прочитайте, як господар провчив вовка за те, що він ловив курей. — Чому саме вміння бути вірним другом згубило Рекса? Зачитайте. 6 Хвилинка-цікавинка — Своєю зовнішністю звичайний, або сірий, вовк нагадує великого сильного собаку. Проте його дуже легко впізнати за властивими лише вовкам ознаками. У нього широколоба голова з масивною видовженою мордою, могутні ікла. Хвіст завжди тримає опущеним. Гострі вуха або стирчать догори, або притиснуті назад і ніколи не згинаються вниз, як у собак. У багатьох, певне, склалося враження, що вовк — могутній цар усього тваринного світу України і сильнішого звіра за нього немає. Він на всіх нападає (навіть на ведмедя), усі його бояться. Кожна тварина, зачувши дух сіроманця, прожогом утікає світ за очі. Але ні. Є в природі і той, кого вовк боїться дужче за мисливця. Це орел-беркут, найбільший хижий птах. — Подивіться на дошку, я покажу вам картини із зображенням вовка. — Чим він відрізняється від звичайного собаки? 7 Розвиток зв'язного мовлення 1-ша група Розказати, якою ви уявляєте дівчинку Крисю, яка у неї вдача, зовнішній вигляд 2-ша група Розказати, яким ви уявляєте двір, у якому жили господарі і Рекс 8 Робота в зошиті V. Узагальнення й систематизація знань — Чи погоджуєтеся ви з думкою, що домівка диких тварин — ліс? Обґрунтуйте свої міркування. VI. Підсумок уроку — Що повчального для вас у цьому оповіданні? — Які почуття викликає у вас така кінцівка твору? — Чи справді таке може статися у реальному житті? Завдання для ерудитів — Прочитайте самостійно інші твори Яна Грабовського про дітей і тварин, сповнені невичерпною добротою. Це оповідання «Мітка», «Чорний півень». | |
| |
Переглядів: 4168 | |
Урок людяності «Краса і добро врятує світ» |
Пошиття виробів з тканини. Шви «уперед голку», «через край» |
Твоя країна — Україна. Символи держави |
Чорне та Азовське моря. Значення морів |
Робота з тканиною. Ручні шви. Шов «уперед голку». Шов «ручна строчка» |
Всього коментарів: 0 | |