У переддень літніх канікул

УРОК 15

Варіант З

Тема. У переддень літніх канікул

Мета: продовжити знайомство дітей із нормами поведінки в суспільстві, передбачити можливі ситуації на канікулах і вчити учнів правильно в них поводитися; розвивати вміння аналізувати пропоновані ситуації; виховувати чуйність, уважність, доброту, шанобливе ставлення до оточуючих, бажання, бути вихованим у життєвих ситуаціях.

Обладнання: написи на дошці, пам’ятки, костюми Мальвіни та Бу-ратіно, малюнки, аудіозаписи співу пташок; вислови видатних людей:

У людини повинно бути все прекрасне: і обличчя, і одяг, і душа, і думки.

А.П.Чехов.

Найбільша розкіш на світі — це розкіш людського спілкування.

А.де Сент-Екзюпері

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

— Любі друзі! У кожного з вас є улюблена пора року. З якою порою року вам хочеться зустрітися найшвидше? (З літом!)

Інсценізація вірша «Прихід літа»

А хто з вас знає, діти,

Чи скоро буде літо?

Бурчить ведмідь в барлозі:

— Вже іде десь на возі!

їжак на те ведмедю:

— Ні, на велосипеді!

Кричать зайці вухаті:

— Скоріш на самокаті!

Присвиснув дрізд: — Та що там!

На літаку з пілотом!

— Брехня! — дирчить сорока, —

У мене гостре око!

Торік я літо в маї Угледіла в трамваї!

— А то і ні! Бо зникло Воно до мотоцикла!

— Але ж приїде нині На легковій машині!

— Ні, в літа є коляска!

— Коляска? То вже казка!

Воно приплине скоро

А човнику з мотором!

— А літо йшло пішечки,

Воно вже недалечко.

І вкрились луки цвітом,

Вітаючись із літом!

(Ян Божехва)

— Діти, а чому це вам там хочеться найшвидше зустрітися з літом? (Бо влітку — найдовші канікули!)

Діти по черзі декламують вірш А. Костецького «Канікули».

«Канікули! Канікули!» —

Співає все навколо.

Канікули, канікули,

Канікули у школі!

А що таке — канікули?

Це літні дні барвисті,

Це час, коли нам ніколи Хоча б на мить присісти,

Бо треба мчати босими Навипередки з вітром,

З густих лісів приносити Горіхів повні відра.

Це час, коли за хлопцями Ми скучимо як ніколи!

І нам страшенно схочеться Скоріше знов до школи!

II. Мотивація навчальної діяльності

— Ви вже, мабуть, здогадалися, що ми будемо говорити сьогодні про ваш літній відпочинок. Адже й під час канікул потрібно пам’ятати про етичні норми поведінки, спілкування, тобто про ввічливість; про увагу до старших; про чарівні слова; про чемність; про доброту і милосердя.

Під час канікул ви побуваєте у лісі, на лузі, біля моря, в гостях, на екскурсіях, у храмах та музеях, та зрештою, просто вдома на вулицІ. І скрізь вам потрібно буде спілкуватися з людьми. Дома — з батьками, дідусем і бабусею, з братиками і сестричками, з сусідами; в магазині — з продавцями, незнайомими людьми; на вулиці — з перехожими, однолітками. І навіть спілкування з природою теж вимагає від нас певних знань і вмінь.

Ми прагнемо спілкуватися, щоб порадитися з кимось, розв’язати наші проблеми, відчуваємо потребу бути комусь необхідним. Здавалося б, спілкування— це природна річ, якій не треба вчитися. Та інколи людям важко спілкуватися, особливо з дорослими. Для початку запам’ятайте: основою спілкування є доброзичливість та доброта.

III. Оголошення теми та мети уроку

— Отже, на сьогоднішньому уроці ми з вами будемо вчитися спілкуватися з однолітками і дорослими людьми. Поговоримо про поведінку дівчаток та хлопчиків, а також засвоїмо правила поводження в гостях, під час подорожей та екскурсій, які відбудуться влітку. А для цього здійснимо уявну мандрівку «Стежками літніх канікул». І допоможуть нам у цьому наші давні друзі — казкові персонажі Буратіно і Мальвіна (переодягнені вожаті-старшокласники).

IV. Робота над новим матеріалом.

— Людина знаходиться у постійному спілкуванні із знайомими і незнайомими людьми: в школі, на вулиці, в кіно, в бібліотеці, в магазині, в транспортІ. Поведінка однієї людини, привітно чи грубо сказане слово нерідко залишають в душі іншої людини слід на весь день. Часто гарний настрій у людини залежить від того, чи були з нею уважні, привітні, доброзичливІ. І як образливо буває від неуваги, грубого, злого слова.

Входять Мальвіна і Буратіно, між ними зав’язується діалог.

Мальвіна {привітно). Добрий день, діти!

Буратіно {бурчить під ніс). Здрастьтє!

Мальвіна. Що такий невеселий, Буратіно?

Буратіно. Невеселий і все! Чого тобі від мене треба?

Мальвіна {ображається). Чому ти мені так відповідаєш? Адже я хочу знати, що з тобою сталося, може, тобі треба допомога?

Буратіно. А що я тобі такого сказав?

Мальвіна. Нічого особливого, але ти так говориш, що неприємно навіть слухати.

Буратіно. Ну от іще! Хто не хоче, хай зі мною не розмовляє!

Мальвіна. Буратіно, що у тебе за тон?

Буратіно. Звичайний! Я ж ні з ким не сварюсь!

Мальвіна. Я помітила, що ти часто так говориш не тільки з товаришами, а навіть з татом Карло!

Буратіно. Подумаєш! Може, я інколи й розмовляю трохи голосно чи грубо, зате я хороший друг, веселий, навіть допомагаю, люблю розвеселити. Тільки дехто не розуміє моїх жартів. Ось, наприклад, вчора ми з П’єро йшли берегом річки. П’єро спілкувався та як плюхнеться у воду. Я, звісно, засміявся і запитав його: «Ну, як пройшла посадка?» А він образився і пішов. А що поганого я йому сказав?

Мальвіна {звертаючись до дітей). Діти, поясніть Буратіно, чому образився П’єро. Чому йому був неприємний «жарт» Буратіно? {Діти висловлюють свою думку.)

Буратіно. А хіба я один так розмовляю і жартую? Я вчусь у дітей. Вони й самі так говорять. Є такі, котрі навіть називають один одного грубими словами, дражнять. Давайте не будемо думати, хто гірше поводиться, а просто станемо кращими. Добре я придумав, Мальвіно?

Мальвіна. Дуже добре, Буратіно! Потрібно завжди пам’ятати, що від доброго слова у людей стає тепліше на серці, а від злого дружба може зруйнуватись.

Учитель. Так. Шановна Мальвіно. І на основі цих слів ми можемо допомогти учням створити правила для хлопчиків і дівчаток, які стануть запорукою їхньої дружби.

Я сподіваюсь, що дотримуючись цих правил, ви гарно відпочинете і ще більше зміцните вашу дружбу.

Правила для хлопчиків

• Не ображати дівчаток і не глузувати з них.

• Поступатися дівчаткам місцем.

• Допомагати нести важкі речі.

• Заступатися за дівчаток не дозволяти їх кривдити.

• Робити дівчаткам гарні компліменти

Правила для дівчаток

• Не обзивати хлопців.

• Обговорювати з хлопцями прочитані книжки.

• Допомагати хлопцям прибирати робоче місце.

• Прости в хлопців допомоги.

• Радіти за гарні вчинки хлопців

Правила поведінки в гостях

Мальвіна. Влітку вам не раз трапиться побувати гостях. Запам’ятайте, є правила для господарів і гостей.

Уявіть, що надходить ваш день народження чи будь-яке свято, і ви чекаєте гостей. Потрібно все робити так, щоб гостям було не гірше, як дома. Давайте розкажемо і покажемо, що потрібно робити.

(Діти розігрують ситуацію «Гості».)

• Перш за все гостеві необхідно допомогти зняти верхній одяг і взуття.

• Потім — провести у кімнату. (В двері першими проходять гості.)

• Далі потрібно запропонувати гостеві сісти на зручне місце в кімнаті.

• Поки не сіли за стіл, спробуйте розважити своїх гостей: покажіть свої найкращі книги, іграшки, увімкніть музику, пограйте в спокійні ігри тощо.

Буратіно. А якщо ви самі прийшли в гості? Яких саме правил необхідно дотримуватися гостеві? Не знаєте? Я вам допоможу! (Читає вірш

В.Тименко «У гостях».)

Якщо в друга іменини,

Ти не гай ані хвилини.

Завітай до нього вранці,

Вмикни музику для танців,

Ще й пісні горлай щосили,

Щоб скоріше стіл накрили.

Подарунок лишай вдома —

Треба він тобі самому.

Торт хапай двома руками, їж великими шматками.

Після торту руку жирну Витри краєм скатертини.

А коли вікно є поруч,

Витри руки краєм штори.

А коли ступнеш на ґанок,

Скажи: «Стіл був препоганий!»

Стане соромно родині,

Особливо господині.

І тоді матуся вдруге Іменини зробить другу.

За один обід не варто Подарунок віддавати Загрібай цукерки в жмені І ховай їх у кишені.

— Чи можна погодитися з такими порадами? Чому?

— Яких помилок необхідно уникати, коли ви прийшли в гості?

V. Робота над прислів’ями (на дошці)

• Не дім господаря красить, а господар — дім.

• Слова щирого вітання дорожчі за частування.

• В чужому домі будь привітливий, а не примітливий.

Буратіно. Я дуже люблю гостей. Особливо — подарунки! Мальвіна. А чи вмієш ти робити подарунки?

Найпростіші правила

• Задоволення від подарунку має отримати в першу чергу той кому дарують а не навпаки.

• Подарунок має бути простим і недорогим він може бути зроблений своїми руками.

• Дарують тільки те що самому подобається.

• Ніколи не дарують те що ви самі отримали у подарунок.

• Необхідно дарувати із добрими почуттями

Буратіно. А ще я люблю сам ходити в гостІ. Особливо, коли гарно пригощають!

Мальвіна. Отже, ти вмієш поводитися за столом? А ви, діти, вмієте?

(Розігрується сценка поводження за столом між Буратіно та Маль-віною.)

Пам’ятка поведінки за столом

• Перед вживанням їжі бажають один одному «Смачного!»

• Сидять за столом прямо. Лікті на стіл не кладуть.

• Пережовують їжу тихо без зайвих звуків.

• Якщо потрібно розрізати якусь страву то виделка має бути в лівій руці а ніж — у правій.

• Хліб беруть рукою відламують маленькими шматочками.

• Не можна брати їжу із загальних тарілок своєю виделкою.

• Коли закінчили їсти то виделку ніж і ложку покладіть на тарілку.

• Не розгойдуйтеся на стільці не крутіться за столом. Мийте руки до і після їди. Коли поїли — подякуйте.

• Не забувайте сказати що все було дуже смачно

Фізкультхвилинка У транспорті

Учитель. Діти, подорожуючи під час літніх канікул, вам доведеться не раз користуватися громадським транспортом. Чи знаєте ви, як поводитися в ньому? (Відповіді дітей. На їх основі складаємо пам’ятку.)

 Правила поведінки в транспорті

• Заходьте в транспорт неквапливо.

• Не штовхайте інших пасажирів.

• Не забудьте купити квиток.

• Жінкам із маленькими дітьми людям похилого віку дівчаткам необхідно поступитися місцем.

• Якщо вам необхідно вийти попросіть ввічливо пропустити вас вперед.

• Якщо випадково когось штовхнули то вибачтеся

У музеї

— Збагатити духовний світ, поповнити знання ви можете в музеї. У великих містах музеїв багато. Важливо вміти розповісти, що ви там бачили, що припало до душІ. Як правило, у музеї проводять екскурсії. Тож ви уважно слухайте, що розповідає екскурсовод. Ходіть тихенько, не човгайте ногами. Можливо, вам захочеться щось запитати в екскурсовода? Як почнете своє речення?

«Живий» фільм «У музеї» розігрують діти.

1 серія «Дорога до музею».

Шикування, культпохід у музей. (Один учень вибігає з колони, двоє голосно розмовляють.)

2 серія «Каса».

Діти в черзі стоять, купують квитки. (Один хлопчик намагається купити квиток без черги.)

З серія «У музеї».

Розповідь екскурсовода. Уважне і неуважне слухання; доторкання до картин руками.

У храмі

Учитель. Під час канікул будуть релігійні свята. Які саме? (Діти відповідають.)

— У такі свята ви з батьками, бабусями підете до храму (церкви). Чи знаєте ви, як там необхідно поводитися? (Діти висловлюються.)

На природі

Мальвіна. Буратіно, а чи любиш ти відпочивати на природі?

Буратіно. Ну, звичайно! Особливо я люблю купатися в морі або в річцІ. Я дуже гарно плаваю!

Мальвіна. То, мабуть, ти і поводитися на природі вмієш?

Буратіно. Що, і тут правила? Ну, вже ні! Набридли мені повчання!

Мальвіна. Як тобі не соромно, Буратіно! А ось малята знають, як поводитися, щоб не турбувати природу, не завдавати їй шкоди.

(Діти розповідають правила поводження у природІ. Читають вірш.)

Йтиму садом, полем, чи лугом,

Буду я природі вірним другом.

Не столочу навіть і трави,

Я скажу їй: — Зеленій, живи!

Коли лісом буду я йти,

Теж посію зерна доброти.

Побажаю дереву і пташці,

Щоб віки вони жили у мирі й щасті!

(С. Жупанин)

Учитель. А хто ж це до нас прилетів? Синичка! А в дзьобику в неї якийсь листок. Подивимось!

(На дошці прикріплює зображення Синички і листок — «Кодекс поведінки у природі». Цей листок не простий, а намальований.)

(Кожний малюнок перекреслений.)

Буратіно знаходить касету.

— Послухаймо, що тут записано! (Діти слухають спів солов’я, зозулі тощо.)

— Закрийте очі та уявіть, що ви у лісі...

VI. Підсумок уроку

— Що нового ви дізналися на уроці?

— Про що повинні ми пам’ятати, готуючись до літніх канікул?

— Отже, давайте будемо пам’ятати, що ми в цьому світі не одні, і що настрій — наш та інших людей, залежить від нас самих.

Закінчимо наш урок такими словами:

У людини все має бути прекрасне: і обличчя, і одяг, і душа, і думки.

Я вам бажаю, щоб обличчя ваші були осяяні доброю усмішкою, думки спрямовані на добрі справи, а душа, щоб ніколи не зачерствіла до рідних і до чужих людей, які чекають від вас доброти.

Щасливих вам літніх канікул!

VII. Домашнє завдання

Написати коротенький план-мрію «Як я хочу провести літні канікули».

Категорія: Етика | Додав: SYLER (08.05.2014)
Переглядів: 2316 | Рейтинг: 0.0/0
Формування художньо-конструктивних навичок роботи в техніці паперопластики. П...
У школі детективів
На уроці образотворчого мистецтва. Побудова і записування речень, що передают...
Мистецтво оригамі
Об’ємні вироби з паперу. Виготовлення ялинкових прикрас. Новорічна гірлянда
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]