Побудова розповіді – опису на тему «Яблуко»

Тема. Побудова розповіді – опису на тему «Яблуко»

Мета. Навчати дітей словесно описувати предмет, добирати потрібні слова, послідовно й повно розкриваючи тему опису; розвивати мовленнєві навички; виховувати в учнів потребу монологічного мовлення.

Обладнання: дрібні речі (годинник, гребінець, ґудзик, ручка, блокнот, гумка тощо); аркуші, олівці; картки із зображенням яблук; репродукція картини К.Білокур «Яблука».

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ.   Актуалізація опорних знань учнів.

1) Бесіда про овочі і фрукти

2) Гра «Впізнай за описом»

 - Діти, погляньте на стіл. Тут лежать різні предмети. Виберіть собі той, який  найбільше сподобався. При цьому зробіть це так, щоб ніхто не побачив, який предмет ви обрали.

 (Школярі розглядають предмети.Кладуть у паперовий пакет той предмет, який найбільше сподобався).

Завдання

- А зараз кожен із вас повинен так розповісти про обраний предмет, щоб ми відгадали, що знаходиться в пакеті.

Орієнтовний план розповіді

Де вам траплявся такий предмет?

Яку користь він приносить?

Для чого застосовується?

ІІІ. Повідомлення теми і мети

Учитель. Сьогодні на уроці ми з вами навчимося описувати предмет, будемо думати, творити, доводити, мислити, розповідати, збагачувати своє мовлення, а також гратися.

ІV. Робота над матеріалом теми

Гра «Майстерня художника»

Діти, ви любите малювати? Уявіть, що на деякий час ви станете художниками.

Що потрібно художнику для роботи?

А ще художник повинен добре мислити і мати гарну уяву. Давайте перевіримо, як ви умієте добре мислити. Відгадайте загадку:

На Я починається,

На Я кінчається.

У саду росте,

На ній плоди є. (Яблуня)

Які плоди ростуть на яблуні? (Яблука) 

Учитель. Отже, сьогодні ми з вами навчимося розповідати про яблуко, але давайте спочатку намалюємо його. Уявіть яблуко, візьміть аркуші, олівці і починайте.

Коли  діти намалюють контур, учитель запитує:

Що ви зобразили на своїх малюнках? (Яблуко, форму яблука).

А можливо це помідор чи куля,чи м’яч?

Що ж потрібно зробити ще, щоб дізнатися, що це яблуко? (Розфарбувати)

Самостійна робота учнів

Обговорення

Що ви щойно робили? (Розфарбовували).

І що вийшло? (Яблуко).

Якого кольору яблучко? (Червоне, рожеве, жовте, зелене).

Учитель. Так, яблука бувають різного забарвлення. А якби ви не розфарбували форму, чи змогли б ви упевнено сказати, що це яблуко? (Ні).

Тож які головні ознаки цього предмета, за чим можна його визначити? (Формою, розміром).

Учитель. Правильно, без форми й кольору ми не змогли б не лише намалювати яблуко, а навіть уявити цей предмет. Форма і колір – це основні ознаки предметів. Їх потрібно називати в першу чергу, коли розповідаємо про якийсь предмет.

А яку ознаку предметів можна ще помітити? (Розмір).

Так, якщо подивитись на яблуко, то можна сказати велике воно чи маленьке.

А яке яблуко на дотик? (Тверде).

Як використовують люди яблука? (Варять повидло, компот, роблять сік, так їдять...)

Учитель. Бачите, як багато ви знаєте про яблуко і можете розповісти про нього. Давайте ще раз скажемо, на які ознаки потрібно звернути увагу. (На форму, колір,  розмір, смак, користь для людей).

Усний опис яблука (Робота в парах )

На кожній парті лежить картка із зображенням яблука (різні за кольором, формою, розміром)

Використання методу «Кубування»

(На кожній грані кубика напис із вказівкою щодо напряму мислення)

1). Описати це. (Колір, форма, розміри).

2). Порівняти це. (На що це схорже? Від чого це відрізняется?).

3). Про що це тобі нагадало? (Про що це вас змушує думати? Що спадає на думку у зв’язку з цим?)

4). Проаналізувати це. (Скажіть, яким чином це зроблено? Ви це знаєте?)

5). Знайти застосування. (Яким чином це може бути застосовано?)

6). Добре чи погано? (Застосувати аргументи « за» або «проти» цього. Займіть певну позицію).

Гра «Художник у країні забудьків»

Ведучий виходить із класу, решта домовляється, який предмет цей художник має зобразити на їхне замовлення, і стають «забудьками» – не знають, як повідомити художника про своє замовлення. Вони тільки можуть відповідати на його запитання:

1) Який предмет за формою?

2) Який він за розміром?

3) Кольором?

4) Який на дотик?

5)  На смак?

6) До якої групи належить?

Знаючи відповіді, учень розпочинає змальовувати предмет за ознаками.

І нарешті здогадуєтся, що за предмет.

Бесіда за картиною К.Білокур «Яблука»

Уявіть, що ви ввійшли в картину. Що відчуваєте?

Опишіть яблука, зображені на картині.

V. Підсумок уроку

Вправа «Мікрофон»

Що сподобалося на уроці?

Що найбільше запам’яталося?

Чи важливо людині вміти описувати речі?

Де можна це використати?

Категорія: Розвиток зв’язного мовлення | Додав: SYLER (31.12.2013)
Переглядів: 7825 | Рейтинг: 1.0/1
Екскурсія на пришкільну ділянку. Спостереження за осінніми змінами в живій і ...
Риби
Розвиток просторової уяви. Комп’ютерна підтримка уроків математики
Симетрія в природі. Згинання паперу. Вирізування деталей симетричної форми
Безпека на відпочинку. Практична робота: моделювання правильних і неправильни...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]