Осінь. Рослини восени. Охорона здоров'я восени

УРОК-ЕКСКУРСІЯ 11

Тема. Осінь. Рослини восени. Охорона здоров'я восени

Мета: виявити зміни, що сталися восени в неживій природі, в житті рослин; встановити причини, що зумовлюють ці зміни; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати; ознайомити з принципами охорони здоров'я восени; виховувати дбайливе ставлення до рослин, до свого здоров'я.

Обладнання: папки, плакат, листки клена, берези, дуба, хвоя.

Підготовка до уроку-екскурсії.

1. Вивчити вірш на уроці читання.

2. Дати індивідуальне завдання:

а) вивчити вірш М. Підгірянки «Співанка про місяці»; М. Сингаївського «Вересень»; Н. Забіли «Жовтень»; Я. Купала «Листопад»; М. Підгірянки «Ліс восени»

б) Підготувати повідомлення «Чомучок»: про березу, клен, ялину, дуб, ліщину, калину, шипшину.

Хід уроку

І. Організаційний момент до уроку-екскурсії

1. Бесіда в класі.

— Сьогодні ми з вами підемо на екскурсію в ліс.

Там побачимо рослини лісу, дізнаємось, як вони пристосувались до життя в цьому середовищі. Пригадаємо правила поведінки на екскурсії:

а) Потрібно бути дисциплінованими і уважними.

б) Слухати, що говорить учитель, екскурсовод.

в) Не відокремлюватися від групи.

г) Не ламати гілок і не рвати без потреби квітів.

д) Поводитися тихо, щоб не налякати мешканців лісу.

є) Не руйнувати мурашники.

— Нагадайте, що бере кожний учень з собою на екскурсію?

Тож рушаймо в країну, яка зветься «Лісом». Ця країна дуже цікава, і ми з вами будемо знайомитися з її життям.

2. По дорозі до лісу діти спостерігають яка погода, які зміни відбулися в природі. (Записують у блокноти.)

II. Сприйняття та усвідомлення нової теми

1. Бесіда.

— Ми підійшли до лісу. Подивіться на його красу.

Які зміни ви помітили? Осінь господарює скрізь, куди не глянь. Що вона зробила з деревами? Дивишся і милуєшся: чарівниця пофарбувала усе навколо в червоні, жовті, багряні й мідні кольори. Уже деякі дерева скинули листя. Ось подув вітер, помилуйтеся, як падає листя.

Згадаймо віршик, який вивчили на уроці читання. (Листочки-парашутики).

— Діти, ми заходимо в ліс, будемо спостерігати, які зміни в ньому відбулися порівняно з літом, зберемо листя і насіння дерев, кущів, пограємо в цікаві ігри, почитаємо вірші.

Зупинка № 1 — «Листяні дерева».

— Погляньте довкола. Як багато різних дерев. На які види вони поділяються (листяні і хвойні).

За якими ознаками їх можна розпізнати? Ось листяні дерева. Які вони різні. На цьому листочки жовті, а тут багряні, а он — зовсім голе.

2. Гра «Відшукай дерево».

Вчитель називає дерево, діти підбігають до нього.

3. Повідомлення «Чомучок».

Діти розповідають про березу, дуб, клен. Всі підходять до цих дерев — малюють листочки, кладуть у папку.

4. Гра «Порівняй дерева».

Порівняти спільні і відмінні риси (береза, дуб, клен): колір, форма, розмір.

Учні читають вірші «Вересень», «Жовтень», «Листопад».

Зупинка № 2 — «Кущі».

— У нашому лісі росте багато кущів — ліщина, глід, калина, шипшина. Яка найважливіша відмінність куща від дерева?

— Послухаємо цікаві повідомлення «Чомучок» про ліщину, калину, шипшину. (Діти підходять до певного куща під час розповіді про нього, записують цікаве.)

Гра «Впізнай рослину на дотик».

Діти заплющили очі, вчителька дає в руки плід шипшини, калини; листочки ліщини, шипшини.

Зупинка № 3 — «Хвойні дерева». Діти підходять до сосни чи ялинки. Роздивляються, торкаються до кори, хвоїнок.

Чомучки розповідають цікаве про ці дерева.

Гра «Впізнай дерево на дотик».

Два учні будуть називати спільні і відмінні риси ялини та сосни.

Слово вчителя.

— Опале листя — це лісова підстилка, яка взимку охороняє від холоду і морозу землю, зберігає коріння дерев, а влітку зберігає вологу, захищає від жаркого сонечка, збагачує лісовий ґрунт поживними речовинами. Ось чому не треба руйнувати листяну підстилку лісу — все в природі відбувається розумно, на користь, не на шкоду. Шкодить тільки людина. Приходить людина в ліс, смітить. Ліс приймає людей, як добрих гостей. А вони залишають після себе купу сміття.

Пам'ятка

Щоб газета, кинута в лісі, змішалась із землею, потрібен рік; порожня бляшанка — 10 років; поліетиленовий пакет — сотні років; скло розбитої банки буде псувати ліс віками.

— Дерева ростуть повільно, тому їх треба насаджувати після вирубування. Які вирубувати, знають тільки лісники і тому будь-хто рубати не має права.

Молоді дерева треба оберігати. У хвойних лісах легшее дихати, вони очищують повітря від шкідливих бактерій. І тому санаторії будують переважно недалеко від лісу.

6. Зупинка М 4 — в класі.

— Як треба одягатися восени? Це важливо для здоров'я. Щоб не захворіти, слідкуйте, щоб одяг відповідав погоді: не перемерзайте, не намочіть ноги.

III. Домашнє завдання

Намалюйте свої враження від осіннього лісу.

Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (24.10.2013)
Переглядів: 4007 | Рейтинг: 0.0/0
«Крашанки і писанки» (за О. Менем). «Гей, Великдень!». К. Пере лісна «Писанка...
Симетричне вирізування
Будівельні споруди. конструювання з деталей набору «казкового містечка»
Українська народна казка «Лисиця та їжак»
Робочий стіл. Піктограми
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]