Прийоми розвитку музики. жанровий і симфонічний розвиток

Урок № 19. Прийоми розвитку музики. жанровий і симфонічний розвиток    
 

Вступ
Сьогодні ми продовжимо розглядати різноманітні прийоми розвитку музики.

Слухання та аналіз музичного твору
Прослухайте музичний твір, визначте його назву та автора. Поміркуйте, яку картину хотів намалювати композитор звуками та різними засобами музичної виразності.
(Звучить „Ранок” Е. Гріга)
Ми прослухаали твір Едварда Гріга „Ранок”. У цій п’єсі композитор зображає музичну картину сходу сонця північного ранку. Світла мелодія твору побудована на народних пастуших награваннях. Вона наповнена радісним світосприйманням, передає спокій і тишу. Де-не-де чується відгомін мисливських ріжків та ніжні голоси птахів.
Потрібно також звернути увагу на різнобарвність динамічних відтінків (від ніжного мерехкотіння піаніссімо до величного, урочистого форте).
Основну тему розвивають і передають різні групи симфонічного оркестру. П’єса Едварда Гріга „Ранок” – яскравий приклад тембрового та динамічного розвитку музики.

Слухання та аналіз музичного твору
Прослухайте новий музичний твір і спробуйте дати відповіді на такі запитання:
Яку картину можна намалювати під враженням від твору? Які почуття втілені в ньому?
В українській народній пісні „Верховино, світку ти наш” висловлена безмежна любов до рідного карпатського краю, оспівана неповторна краса природи. Пісня складається з широкого протяжного заспіву та швидкої коломийки.

Коломийка – це українська народна гуцульська пісенька типу частівки.

У пісні „Верховино, світку ти наш” відчувається жанрова відмінність між заспівом і приспівом. Це приводить до висновку про велике виразне значення жанрового розвитку в музиці.
Розучіть заспів цієї пісні. Зверніть увагу на дотримання ритму (протягування довгих звуків затактів і спокійне, вчасне виконання коротких), а також на економний розподіл дихання.

Розучування пісні «Верховино, світку ти наш»

Слухання. Г. Майборода. „Гуцульська рапсодія” (фрагмент)
Прослухайте наступний музичний твір „Гуцульська рапсодія” і поміркуйте, що знайомого ви в ньому помітили.

Аналіз прослуханого твору
У виконанні симфонічного оркестру ми почули мелодію знайомої нам української народної пісні „Верховино, світку ти наш”. Видатний український композитор Георгій Майборода ввів у свій твір, який називається „Гуцульська рапсодія”, мелодію відомої української народної пісні.

Рапсодія – це п‘єса на теми народних пісень і танців.

У вільному розвитку кількох контрастних тем розгортається розповідь про життя та природу мальовничого Прикарпаття. У виконанні симфонічного оркестру мелодія пісні набула нових якостей. Тут поряд із жанровим, динамічним, темповим і тембровим прийомами розвитку музики існує й симфонічний розвиток.

Підсумки уроку
Сьогодні ми поповнили наш умовний ланцюжок прийомами розвитку музики. У музичних творах можуть використовуватися виконавські, симфонічні, жанрові, динамічні, темпові, ладові та темброві прийоми розвитку музики. Також ми прослухали п’єсу Едварда Гріга „Ранок”, познайомилися з українською народною піснею „Верховино, світку ти наш”.

Урок № 20. Розвиток музики і розвиток образу    
 

Вступ
Ми знаємо різноманітні прийоми розвитку музики. Серед них: виконавські, симфонічні, жанрові, динамічні, темпові, ладові та темброві.

Бесіда про твори Едварда Гріга
На уроках музики вже звучали твори норвезького композитора Едварда Гріга. Пригадайте, які саме?

Симфонічні п’єси „Ранок” і „Весільний день у Трольхаугені”.

Слухання та аналіз п’єси Едварда Гріга
Щоб перевірити свої знання та вміння визначати прийоми розвитку музики, прослухаємо ще один із творів норвезького композитора Едварда Гріга.
Поміркуйте, що композитор хотів намалювати засобами музики.
Які прийоми розвитку музики використав Едвард Гріг?

Композитор передає картину весняної природи. Можна відчути свіжий подих повітря, торкання ніжних промінців сонця, шепіт молодої травички, дивування красою перших весняних квіточок… Створити такий образ композитор зміг за допомогою змін динамічних відтінків і темпів. Саме тому п’єса Едварда Гріга „Навесні” є прикладом динамічного та темпового розвитку музики.

Продовження розучування української народної пісні
Наступною на уроці прозвучить українська народна пісня „Верховино, світку ти наш”.
У ній висловлена безмежна любов до рідного краю, оспівана неповторна краса природи Прикарпаття. Широкий протяжний заспів чергується зі швидкою коломийкою.
Сьогодні ми розучимо приспів.
Розучувати слід у повільному темпі, щоб добре засвоїти вигадливу мелодію коломийки. Зверніть увагу на розспіви шістнадцятими нотами та на необхідність легкості у їх виконанні. У швидкому темпі цей уривок спочатку заспівайте на склад «ля», що сприятиме вираженню його танцювального характеру, а надалі – вже зі словами.
Виконаймо всю пісню в характері із супроводом!

Караоке. Пісня „Верховино, світку ти наш”
 

 

Верховино, світку ти наш!
Гей, як у тебе тут мило!
Як ігри вод, плине тут час,
Свобідно, шумно, весело.
Приспів:
Ой немає краю, краю
На ту Верховину!
Коби мені тут побути
Хоч одну годину!
Ей, що ми там Поділля край!
Нам полонина – Поділля,
А бори – степ, ялиця – май,
А звіра голос – весілля!
Приспів:
Черемоше, Черемоше,
Бистра твоя вода!
Дівчинонько хорошая,
Гарна твоя врода!

 

 
Слухання. Г. Майборода. „Гуцульська рапсодія”
Український композитор Георгій Майборода ввів у свою «Гуцульську рапсодію» мелодію пісні „Верховино, світку ти наш”.
Прослухайте цей твір повністю, простежте за різноманітними прийомами симфонічного розвитку (жанровим, мелодійним, динамічним, темповим і тембровим).

Демонстрація української народної пісні „Грицю, Грицю, до роботи”
Композитор може використовувати різноманітні прийоми, щоб сприяти розвитку образу, який втілений у музичному творі.
Прикладом цього є українська народна пісня „Грицю, Грицю, до роботи”.
Прослухайте і поміркуйте, який характер цього твору? Про що в ньому розповідається?

Аналіз прослуханого твору
Пісня „Грицю, Грицю, до роботи” – жартівлива розповідь про ледачого Гриця. Робити не хоче, а як їсти, то він – перший.
Створенню саме такого образу сприяє темповий, динамічний, виконавський прийоми розвитку.
Цікаво, а чи буває в житті так, як у цій пісні?

Так. Це життєвий образ. Народ навіть вигадав прислів’я про ледарів. Наприклад, „Як їв – то впрів, як робив – то змерз”.

Розучування пісні „Грицю, Грицю, до роботи”
Тепер ми розучимо українську народну пісню „Грицю, Грицю, до роботи” і спробуємо виконати вивчений уривок у характері.

1. «Грицю, Грицю, до роботи!» -
В Гриця порвані чоботи.
«Грицю, Грицю, до телят!» -
В Гриця ніженьки болять.
2. «Грицю, Грицю, молотити!» -
Гриць нездужає робити.
«Грицю, Грицю, врубай дров!» -
А Грицько щось нездоров.
3. «Грицю, Грицю, роби хліб!» -
«Кахи, кахи! Щось охрип».
«Грицю, Грицю, іди їсти!»
«Ой, чекайте! Де б то сісти?»


Підсумки уроку
Сьогодні ми побачили, що композитор може використати різноманітні прийоми розвитку музики для створення яскравого музичного образу; прослухали твір Едварда Гріга „Навесні”, розучили українські народні пісні „Верховино, світку ти наш” та „Грицю, Грицю, до роботи”.  

Категорія: Музичне мистецтво | Додав: SYLER (09.05.2014)
Переглядів: 4474 | Рейтинг: 0.0/0
Коли щось робиш, думай про наслідки. Болгарська народна казка «Виноград і змі...
Дикі та свійські тварини
Техніка виконання розпису пензлем. Виконання візерунків
Формування художньо-конструктивних навичок роботи в техніці паперопластики. П...
Робочий стіл. Піктограми
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]