Передавання простору. Небо і хмари

Передавання простору. Небо і хмари

Мета:

навчальна: продовжувати закріплювати розуміння учнями поняття «композиція», знання про лінійну перспективу як засіб передавання простору; навчати спостерігати за красою навколишнього світу, дотримуватися в зображенні пропорцій та розмірів;

розвивальна: розвивати в дітей комбінаторні здібності, навички та вміння передавати простір лінійними засобами; формувати образне, логічне, просторове мислення; продовжувати формувати вміння аналізувати природну форму; навчати міркувати; розвивати окомір, дрібну моторику руки;

виховна: виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу, стимулювати розвиток допитливості.

Обладнання: навчальні плакати, репродукції картин відомих художників і навчальні роботи з методичного фонду, що зображують глибоку перспективу; матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання роботи.

Матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий олівець; гумка; гуаш; пензлі № 4, 6; свічка або біла воскова крейда; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра.

Тип: комбінований урок.

Методи і засоби роботи: евристична бесіда; практична робота на базі засвоєного матеріалу.

Коментар

На цьому уроці учні мають зробити маленьке відкриття: вони неодноразово бачили захмарене небо — увечері на прогулянці або вранці дорогою до школи, влітку за містом або у вихідні в парку.

Тому важливо присвятити заняття небу — дивовижному природному об’єкту, зміни характеру якого ми можемо спостерігати постійно: вранці, вдень та ввечері, сонячного дня чи в негоду, будь-якої пори року, відкриваючи для себе щось нове.

За бажання учитель може продовжити вивчення теми в позаурочний час та під час тематичного тижня.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Бесіда за питаннями

(Учитель пропонує учням охарактеризувати живопис як вид образотворчого мистецтва; пригадати матеріали та інструменти живопису; виражальні можливості цього виду мистецтва; згадати вже знайомі учням види композиції та композиційні прийоми.)

М. Реріх «Небесний бій» (1909)

І. Левітан «Над вічним спокоєм» (1894)

• Як художники передають на площині глибину простору? (За допомогою розподілу простору на плани.)

• Які зображення розташовують на першому (передньому), середньому, дальньому планах?

• Як змінюється колір під час передавання глибини простору?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя

Для художників, які зображують дію, що відбувається поза приміщенням, дуже важливі небо й погода. Погано намальованим небом легко зіпсувати найкращу роботу.

Коли художник хоче привернути нашу увагу до неба, він опускає лінію горизонту нижче від середини аркуша й намагається правильно передати положення сонця, світло й тіні.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Організація сприйняття творів мистецтва

Учитель пропонує учням розглянути репродукції картин, що зображують простір неба, виконані видатними художниками, пропонує уважно роздивитися картини, визначити, якими засобами виразності скористався художник для відображення свого ставлення.

Важливо звернути увагу учнів на те, що художникам часто вдається передати те, що не в змозі передати людське мовлення: це не тільки дивовижні колірні поєднання, але й ледве вловимі відтінки настрою.

Творче завдання

Слово вчителя

Небо легке, безмежне, світло проникає крізь хмари. Часом вони нагромаджуються, немов гори, і, ліниво пропливаючи, тануть у блідо-блакитному небесному мареві. Часом здіймаються свинцевими громадами, рокочуть, гримотять, зіштовхуються, як небесні війська. А іноді застигають у спокійній величі й тиші. Дуже цікаво спостерігати за мінливістю хмар. Ще цікавіше експериментувати, щоб передати цю мінливість на папері.

Намалюйте хмари, що пливуть, намагаючись передати настрій.

Пояснення до творчого завдання

Змочіть водою аркуш паперу, змішайте розведені водою фарби безпосередньо на аркуші. Щоб зберегти білі ділянки, до яких не торкнулися кольором, скористайтеся білим восковим олівцем або свічкою.

Індивідуальна робота за творчим завданням

Учні виконують творчу роботу. Учитель допомагає учням проаналізувати правильність виконання композиції та виправити помилки, надає індивідуальну допомогу.

V. Підбиття підсумків

Обговорення учнівських робіт

Після завершення роботи відбувається обговорення учнівських малюнків. Створені малюнки поповнюють виставку «Безкраї простори».

Коментар

Під час уроку учні мають демонструвати знання про композицію як один з основних засобів виразності; орієнтуватися в методах передавання глибини простору на площині; свідомо поділяти просторове зображення на перший, середній та дальній плани; демонструвати початкові навички з передавання простору, освітлення, настрою, визначення тону.

VІ. Домашнє завдання

Обсяг роботи не дозволяє завершити малюнок за один урок. Учням пропонується зробити це вдома.

Додатковий матеріал

* * *

Пливуть хмаринки білі-білі,

Наче човники красиві,

Наче баранці пухнасті,

Нам несуть краплинки щастя.

Хмари сірі наповзають —

Дощем землю всю вмивають,

Чорні хмари насувають,

Грім і блискавку ховають.

Хмарки, хмароньки, хмарини —

Всі вони струмка родина.

Н. Горошко



Джерело: noindex
Категорія: Образотворче мистецтво | Додав: SYLER (11.10.2014)
Переглядів: 2412 | Рейтинг: 0.0/0
І. Жиленко «Доброго ранку!..», Т. Коломієць «Задзвонив синенький дзвоник». В....
Екскурсія на пришкільну ділянку. Спостереження за осінніми змінами в живій і ...
Я. Щоголів «Зимовий ранок». М. Рильський «Зима». Леся Українка «Сніг з морозо...
Місця підвищеної небезпеки у школі
Аплікація з кольорового паперу «святкова листівка»
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]