Казка, яку розповіла музика (продовження)

Тема: Казка, яку розповіла музика (продовження)

Мета:

• навчальна: продовжити ознайомлювати учнів із поняттям «тембр», дати визначення понять «ударні інструменти», «валторна»; навчати учнів відчувати зміну тембрів; пояснити залежність характеру музичних образів від тембру інструмента;

• розвивальна: розвивати уявлення учнів про широкий світ музичних інструментів та їх можливості;

• виховна: виховувати культуру слухання симфонічної музики.

Музичний матеріал: С. Прокоф'єв. Тема Вовка із симфонічної казки «Петрик і Вовк»; аудіозаписи музики лісу, пісень жаби, лелеки, дятла; поспівка «Гойдалка»; І. Кириліна «Їжачок»; А. Кос-Анатольський «Чабанець».

Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети С. Прокоф'єва, І. Кириліної, А. Кос- Анатольського.

Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія; зображення ударних музичних інструментів, валторни.

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку

Учні входять до класу під музичний супровід (тема Петрика з симфо-нічної казки «Петрик і Вовк» С. Прокоф’єва).

1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання

2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда

* Хто нас радо зустрів на початку уроку? (Петрик із симфонічної казки «Петрик і Вовк»)

♦ Як ви здогадалися, що саме він, а не Вовк чи мисливці? (Учні розповідають про особливості казки з розподілом музичних інструментів для кожного персонажа.)

♦ Доберіть для голосів музичних інструментів казки — кларнета, фагота, флейти і гобоя — характеристики.

М’який Ніжний Радісний Дзвінкий Сиплий Теплий

Різкий Грубий Хриплий Низький Густий Високий

3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Кожен музичний інструмент має неповторний голос, що ми можемо легко відрізнити. Упевнений (-на), що ви хотіли б дізнатися продовження симфонічної казки «Петрик і Вовк»

С. Прокоф’єва.

4. ОСНОВНА ЧАСТИНА

Робота з поняттями

Тему Вовка виконує ще один духовий інструмент — валторна. На відміну від дерев’яних духових інструментів (флейти, гобоя, кларнета, фагота), цей інструмент зроблений з міді, тому голос у нього потужніший і нагадує голос Вовка.

Слухання музики

Учитель. У симфонічній казці Вовк дуже злий та страшний, і тому його тему виконують одразу три валторни. Послухайте тему Вовка та дайте відповідь на запитання.

♦ Яким є характер цього персонажа казки?

Слухання теми Вовка із симфонічної казки «Петрик і Вовк»

 С. Прокоф'єва

Хто захистить Пташку, Качку, Дідуся, Петрика від страшного Вовка? Уся надія на мисливців: постріли їхньої зброї обов’язково налякають злу тварину!

♦ Які інструменти ви б обрали, щоб зобразити постріли?

С. Прокоф’єв знайомить нас ще з однією родиною музичних інструментів: це ударні інструменти, до яких належать великий барабан і литаври.

♦ Послухайте тему мисливців. Які інструменти виконують цю тему?

Гра «Оркестр»

Учитель. Створімо незвичайний оркестр. Слухаючи казку «Петрик і Вовк», ви показуватимете, як грають на музичних інструментах — струнних, духових та ударних.

Слухання симфонічної казки «Петрик і Вовк» С. Прокоф'єва з імітацією гри на музичних інструментах

Вокально-хорова робота

Учитель. У нашому безмежному світі можна почути стільки голосів!

Звучить аудіозапис музики лісу. Учитель розповідає про голоси лісу (див. с. 67 цього посібника).

♦ Спробуймо повторити «голоси» різних предметів та істот!

Розспіванка «Хто чим співає?»

У кульбабок білих — виліталка (легко здувають уявний пух із долоньок).

У мотоцикла — ричалка («трр-трр»),

У годинника — спішилка (активно й чітко вимовляють склади «тік-так»).

У дівчат — смішинка (вимовляють склади «хі» та «ха» у фальцетному регістрі).

 У мишки — пищалка (вимовляють склад «пі» тоненько й швидко).

У вітру — здувалка (довго видихають повітря).

У каблучків — цокалка (легко й рухливо цокають язиком).

У носа — сопілка (легко й швидко шмигають носом).

У їжака — пихтілка (пошепки й неголосно вимовляють склад «пих»).

У телефона — дзвонилка («тру-у-у»).

А в сонця — світилка (кожна дитина співає будь-який звук).

Учитель. Отже, усі бажають співати. Можливо, ми цього навчилися у природи. Чи помітили ви, що у чоловіків голоси низькі, густі; у жінок — високі та мелодійні; у дітей — дзвінкі й тонкі. У всіх людей різняться тембри.

І слон, і комарик,

Краплинка і колос

Мають свій власний

Та рідкісний голос.

Тембри голосів тварин, птахів та музичних інструментів ми вже впізнавали, а тепер перевіримо, чи впізнаєте ви голоси своїх друзів. Спочатку вивчимо поспівку «Гойдалка».

Вивчення поспівки «Гойдалка»

Гра «Хто у класі обізвався?» (див. с. 68 цього посібника)

Учитель. На нас очікує зустріч ще з двома мешканцями природи. З якими саме — ви дізнаєтеся, послухавши пісню Ірини Кириліної.

Слухання та розучування пісні «Їжачок» і. Кириліної

Повторення пісні «Чабанець» А. Кос-Анатольського

4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Бесіда

♦ Що таке тембр?

♦ Про які музичні інструменти ми дізналися, слухаючи симфонічну казку «Петрик і Вовк»?

Учні виходять із класу під музичний супровід («їжачок» І. Кириліної).

Категорія: Музичне мистецтво | Додав: SYLER (10.01.2015)
Переглядів: 3835 | Рейтинг: 0.0/0
Оздоблення серветки ручним швом «уперед голку»
Урок-повторення. У комп’ютерному класі
Природа навколо нас
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 16 (РУХЛИВІ ІГРИ)
Об’ємні вироби із природних матеріалів. Виготовлення виробів із каштанів та ж...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]