Урок-аукціон "Самостійні частини мови. Узагальнення."
Тема. Самостійні частини мови. Узагальнення.
Мета: узагальнити знання про іменник, прикметник, дієслово; розвива¬ти вміння відрізняти частини мови за їх лексичним і граматичним значен¬ням; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати інтерес до навчання; викликати бажання і далі працювати над вивченням частин мови.
Обладнання: гонг, картки з назвами частин мови, програвач, платівки із за¬писами веселої музики для фізкультурних та музичних пауз, таблиця-словник, ребуси.


Охтирська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2

Урок-аукціон
САМОСТІЙНІ ЧАСТИНИ МОВИ

Вчитель початкових класів
Кучер Ю.О.

УРОК-АУКЦІОН

Тема. Самостійні частини мови. Узагальнення.
Мета: узагальнити знання про іменник, прикметник, дієслово; розвива¬ти вміння відрізняти частини мови за їх лексичним і граматичним значен¬ням; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати інтерес до навчання; викликати бажання і далі працювати над вивченням частин мови.
Обладнання: гонг, картки з назвами частин мови, програвач, платівки із за¬писами веселої музики для фізкультурних та музичних пауз, таблиця-словник, ребуси.

ХІД УРОКУ
І. Оголошення теми та мети уроку
Сьогодні в нас аукціон —
Підіб'є підсумки він.
Тоді, хто більше, краще знає,
Нагороду отримає.
(На дошці табличка-надпис. де пояснюється слово аукиіон.)

Аукціон — це публічний розпродаж, на якому покупцем стає той, хто за¬пропонує найвищу ціну.
— Сьогодні на аукціоні — незвичайний товар! На моєму столі лежать картки з написаними назвами частин мови. Цей «товар» ви можете «купити», продемонструвавши свої знання. Отже, аукціон починається!

II. Узагальнення знань про іменник
1. — Першим на аукціоні виставлений... Відгадайте! Книжка, дошка, кабінет, Печиво, повидло, мед, Чоботи, штани, кашкет, "Мотоцикл, велосипед — Знайте, діти, наперед: Кожен з них — це є предмет. Тож хто це і що це — уже не секрет. Ім'я своє і назву поверне предмет. Що це?— Вареник. Хто це? — Письменник. Поверне предметам їх назви — Іменник!
— Що ви можете розповісти про цю частину мови? (Діти розповідають.)
• Слова, що відповідають на питання хто?що? і є назвами предметів, називаються іменниками.
• Іменники, що є назвами істот (людей і тварин), відповідають на питання хто?
• Іменники, що є назвами неістот, відповідають на питання що?
• Власні іменники пишуться з великої букви.
• Загальні іменники пишуться з малої букви.
— Хто більше?
• Іменники бувають чоловічого, жіночого і середнього роду.
• Іменники, до яких можна підставити слова мій, він, — чоловічого роду.
• Іменники, до яких можна, підставити слова моя, вона, — жіночого роду.
• Іменники, до яких можна підставити слава моє, воно, — середнього роду.
• Іменник мають два числа: однину і множину.
• Іменники, що означають один предмет, знаходяться в однині.
• Іменники, до означають два і більше предметів, знаходяться у мно¬жині.
• Іменники змінюються за питаннями.
• Іменник у реченні може бути підметом і другорядним членом речення.
• Іменники, які відповідають на питання хто? або що? в реченні, — підмети.
• Іменники, які відповідають на інші питання, — другорядні члени речення.
• Іменник дуже таємничий — він лише називає себе (говорить «ім'я» своє), а все інше (який він? що має робити?) тримає в секреті. Живе за правилом: «Не хвали сам себе, хай тебе інші похвалять». І тими «іншими» є всі частини мови, крім нього самого, звичайно.
— Хто більше?
«Товар» проданий!
Власником «товару» — картинки з написаною назвою частини мови —стає учень, який виступив останнім.

2. Вправи, щ
1) Записати слова, які ви бачите на дошці, і визначити рід іменників. (Запитати одного учня і виставити оцінку за правильність виконання.) Узлісся, галявина, майданчик, гойдалка, рюкзак, похід.

2) Вибірковий диктант.

СВЯТО ЛІСУ.
Що ми саджаємо, саджаючи ліс?
Крила, щоб в небо літак нас поніс;
Парту і зошит, і ручку й пенал,
Книжку, лінійку, газету, журнал.
Що ми саджаємо, саджаючи ліс?
Пущу, де жив би і заєць, і лис,
Пущу, де в білки малята в дуплі
Й дятли вистукують дріб на гіллі.

— Запишіть іменники (окремо в однині і множині), ставте їх у форму називного відмінка.
(Після виконання перевірити і виставляли оцінки двом учням.)
3. Музична пауза.

III. Узагальнення знань про прикметник
— На аукціоні — прикметник.

Ходжу я по базару,
Шукаю собі пару.
Хто ж мені допоможе?
Я ж без пари не можу.

1. Пропоную вам ребуси-іменники. Доберіть до цих іменників відповідні прикметники.
(Діти розгадують ребуси і добирають прикметники, активним виставити оцінки.) — Аукціон триває, наступний «товар» — прикметник. Що ви можете роз¬повісти про прикметник?

2. Діти розповідають про частину мови — прикметник,
• Слова, які відповідають на питання який? яка? яке? які? і вказують на ознаку предметів, називаються прикметниками.
• Прикметники в реченні пов'язані з іменниками, питання ставимо від іменника до прикметника. Наприклад: огірок (який?) зелений.
• Прикметник завжди узгоджується з іменником у числі. Зелений дуб — зе¬лені дуби.
• У множині всі прикметники мають закінчення -/.
— Хто більше?
• В однині прикметники змінюються за родами. Прикметники чоловічого роду мають закінчення -ий, -ій (дерев'яний стіл, вечірній час), жіночого роду а, -я (дерев'яна шафа, вечірня зоря), середнього роду — -є, -є (дерев'яне ліжко, вечірнє небо).
• У множині прикметники за родами не змінюються. Для всіх родів вони мають однакове закінчення.

ПРИКМЕТНИК
Прикметник — це частина мови,
Без неї нам не обійтись.
Ти вслухайся у слово пречудове,
Йому, як другові, всміхнись.
Земля — ласкава, люба, рідна,
А сонце — щире, золоте,
А небо — лагідне й блакитне,
Життя — прекрасне, дороге.
А очі в мами — добрі, ніжні,
А голос — чистий і дзвінкий,
А руки — теплі і надійні,
А погляд — сонячний, ясний.
Квітки у полі — білі, сині,
Червоні, жовті, голубі,
Хмарки у небі — бистрокрилі,
Весняні, літні, зимові.
Усі ознаки називає
Прикметник як частина мови,
І жодної не обминають
Слова ці, справді, пречудові. (Л. Лужецька)

— Хто більше?
«Товар» проданий!

IV. Фізкультхвилинка
Гра «Фея бадьорого настрою»
Під звучання бадьорої, ритмічної музики до учнів підходить дитина з «чарівною паличкою». Це — Фея бадьорого настрою.

В цей ранковий добрий час
Музика прийшла до нас.
В нас енергію вселяє,
І на працю надихає.

Фея проходить повз ряди, доторкуючись до плеча тих, хто цього по-требує.
Подивилися на мене,
Посміхнулися усі.
Хто готовий до роботи?
Хто бадьорий?... Молодці!

V. Узагальнення про дієслово
1. — Аукціон триває. Хто більше знає про дієслово? Відповіді учнів.
• Слова, що відповідають на питання що робить? що зробить? що роблять? що зроблять ? що будуть робити ? і означають дію предмета, називаються дієсловами.
• Дієслова змінюються за часами, мають три часи: теперішній, минулий, майбутній. Наприклад: летить, летів, летітиме. Дієслова теперішнього часу відповідають на питання що робить? що роблять? Минулого — що робив ? що зробив ? Майбутнього — що буде робити ? що робитиме ? що зро¬бить?
• Дієслова минулого часу, які означають дію одного предмета, змінюють¬ся за родами.
• Дієслова в неозначеній формі відповідають на питання що робити ? що зробити ?
• Дієслова в неозначеній формі закінчуються на -ти або -тися, -тись, рід¬ше на -ть, -ться. Наприклад: вчити, вчитися, вчитись.
• Не пишеться з дієсловами окремо: не зазнаватися, не хвалитися. — Відповідей більше немає?
«Товар» проданий!
2. Вправа (записана на переносній дошці).
Потрібно відгадати загадки, а також із речень-загадок виписати дієсло¬ва та визначити час дієслів.
• Прозорий мов скло, а не вставиш у вікно. (Лід)
Сніг на полях,
Лід на річках,
Хуга гуляє.
Коли це буває? (Взимку)

Стоїть старий дуб,
На ньому дванадцять гілляк,
На кожній гілляці — по чотири гнізда,
А в кожному гнізді — по семеро яєць. (Рік, місяць, тиждень)

Біла латка, чорна латка по дереву скаче. (Сорока)
Вдень у небі гуляє, а ввечері на землю сідає. (Сонце)
Не стукне, не грюкне, а у вікно ввійде. (Ранок)

VI. Підсумки аукціону
(Учням, які «викупили» «товар», вручаються подарунки — вироби. Виставити оцінки, мотивуючи.)

VII. Завдання-змагання
Хто запише протягом хвилини найбільше слів та визначить, до якої час¬тини мови вони належать?
— Які ще частини мови ви знаєте?

VIII. Підсумок уроку
— Що найбільше вам сподобалось на уроці?
— Яку частину мови ви знаєте найкраще?

IX. Домашнє завдання
— Повторити про ту частину мови, яку знаєте слабше.
Категорія: Рідна мова | Додав: Юлія8021 (04.10.2016)
Переглядів: 1660 | Рейтинг: 0.0/0
М. Підгірянка «Загадка». О. Сенатович «Бігли діти повз ялинку...». Т. Коломіє...
Мистецтво оригамі
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 14
Елементи графічної грамоти. Виготовлення «Монгольської гри»
Прикраси для ялинки. Підбір матеріалів для виготовлення прикрас з паперу. Пос...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]