Орфограма слабкої позиції голосних звуків
Тема. Орфограма слабкої позиції голосних звуків
Мета: формувати поняття «орфограма»; повторити відомі орфограми (орфограма «Велика літера»); конкретизувати поняття орфограми, формуючи поняття «орфограми слабкої позиції звука»; формувати контрольно-оцінювальні дії під час розв’язання завдань на знаходження орфограми слабкої позиції звука в словах; виховувати уміння навчального співробітництва та розуміння необхідності колективних зусиль для досягнення певної мети.

Запропоновані розробки уроків відповідають Програмі з української мови
(система розвивального навчання Д.Б. Ельконіна - В.В.Давидова) для 1- 4 класів (автори СтарагінаІ.П., Перепелицина О .А., СосницькаН П.) , а також матеріалу «Експерементального робочого зошита №1 з української мови
для 2 класу» (автори Перепелицина О. А., Старагіна І.П.)

Тема. Орфограма слабкої позиції голосних звуків
Мета: формувати поняття «орфограма»; повторити відомі орфограми (орфограма «Велика літера»); конкретизувати поняття орфограми, формуючи поняття «орфограми слабкої позиції звука»; формувати контрольно-оцінювальні дії під час розв’язання завдань на знаходження орфограми слабкої позиції звука в словах; виховувати уміння навчального співробітництва та розуміння необхідності колективних зусиль для досягнення певної мети.
Обладнання: «Експериментальний зошит №1 з української мови» Перепе-
Лициної О.А., Старагіної І.П., СосницькоїІ.П.; записи до уроку на дошці, зав-
Дання для роботи в групах, силует Плямса.
Хід уроку
1Організація класу.
Стали , дітки, підтягнулись.
Один одному так щиро посміхнулись.
На урок старання не забудьте взяти.
Сіли всі рівненько, будем працювати.
2. Каліграфічна хвилинка з актуалізацією необхідних знань.
- Як завжди на уроках української мови одне з головних завдань – писати каліграфічно,
Красиво,розбірливо. Тож почнемо зі звичної для нас каліграфічної хвилинки.
Письмо великої та маленької літер Ю, ю.
Прописати слова «юнак», « Юрко».
- Чому однакові звуки (йу)в першому та другому словах ми позначаємо по-різному?
(Тому що, «юнак» - так називають будь – якого хлопця, а «Юрко» - це ім.,я, тому і пишемо з великої букви. ) Схема на боковій дошці.
- Як називається таке явище в мові,коли один і той самий звук позначається по-різному,ко-
ли не можна обрати букву,лише орієнтуючись на слух, коли потрібні певні правила?
( Орфограма «Велика літера»)
Вносимо уточнення до схеми.
3.Перевірка домашнього завдання з актуалізацією необхідних знань
Вправа № 42
Потрібно було записати зміни слів буквами, ураховуючи позиційне чергування звуків
М_жа - межі
Р_бро - ребра
Кл_ни - клин
Та пояснити написання літери Е чи И в словах.
- Звідки взагалі з,явилася проблема на позначення звука? Коли цей звук з,являється в словах? У якій позиції?
(Без наголосу . У слабкій позиції.)
- Як ми можемо з,ясувати, яку літеру Е чи И вибрати на позначення звука?
(Якщо звук чергується з (е),то ми обираємо літеру Е на його позначення, а якщо він чергується з (и), то літеру И)
Фізкультхвилинка.
4. Постановка та розв’язання навчального завдання.
- Отже, що ви можете сказати про позначення звука? Чи завжди він позначається однаковою літерою?
(На письмі цей звук може позначатися буквами Е або И залежності від позиційного чергування)
На дошці з’являється схема:
Як називається явище в мові, коли один і той звук позначається по-різному, коли не можна орієнтуватися лише на слух, коли потрібні певні правила позначення? (Орфограма)
- А у якій позиції нам трапилась ця орфограма?
(У ненаголошеній. У слабкій позиції.)
- Тож ця орфограма і має назву «орфограма слабкої позиції».

- На яку ще орфограму ми натрапляли сьогодні на уроці?
(Орфограма «Велика літера»)
- Чим відрізняються ці орфограми?
(Різні правила вибору букви. При роботі з орфограмою «Велика літера» ми обираємо між великою та малою буквою, а у випадку нової орфограми – між різними літерами.)
- Як називається ця нова орфограма? У якій позиції звука вона трапляється?
(Орфограма слабкої позиції звука)
- Як ви думаєте, чи є орфограмою букви, якими позначаються звуки а,о,у,і?
(Ні, бо ці звуки в сильній та слабкій позиції позначаються однаково)
5. Формування контрольно-оцінювальних дій.
1)Виконання вправи 43. Фронтально.
Знайти орфограми слабкої позиції. Обвести кружечком звуки, позначення яких на письмі є орфограмою.
2)Виконання вправи 44.
Затранскрибувати імена казкових героїв. Кружечком обвести звуки, позначення яких на письмі є орфограмою: Синім олівцем - «Велика літера», червоним олівцем - орфограми слабких позицій звука.
Форма взаємодії : групова.
- Як розподілите обов’язки у групі? (Кожен відповідатиме за одне слово.)
- Що в цей час робитимуть інші?(Контролювати, виправляти, вчити.
- Розподіліть обов’язки. Починайте працювати.
Перевірка робіт.
- Плямс виконав таке ж завдання. Звірте свої записи із Плямсиковими.
- Чи згодні ви з його роботою? Оцініть його роботу на чарівній лінієчці. Що ви йому побажаєте? (Бути уважним на уроці.)
6.Підсумкова рефлексія.
- Що нового ви дізналися?
- Чи можете навчити інших?
- Що розповісте про сьогоднішній урок батькам?
7.Домашнє завдання.
Вправа 45.Відгадати загадку. Зробити звукозапис відгадки. Обвести олівцем звуки, позначення на письмі є орфограмою.
Категорія: Рідна мова | Додав: bojelena67 (04.03.2016)
Переглядів: 5027 | Рейтинг: 1.0/1
Безпека на відпочинку
Збагачення палітри колірних відтінків. Малюнок на тему «Чарівник Смарагдового...
Найбільші річки та озера України, їх значення для людини
Прикраси для ялинки. Підбір матеріалів для виготовлення прикрас з паперу. Пос...
Риби
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]