Майстерня скульптора. Частини і ціле. Ліпимо тварин. Зайчик та лисичка

Майстерня скульптора. Частини і ціле. Ліпимо тварин. Зайчик та лисичка

Мета:

навчальна: продовжувати надавати учням відомості про скульптуру як вид мистецтва, поглиблювати знайомство з видами скульптури; ознайомлювати учнів із поняттями «кругла скульптура», «пам’ятник», «статуя», «статуетка», «рельєф»; закріплювати навички роботи з пластиліном (глиною); продовжувати ознайомлювати з поняттям «анімалізм» як жанром образотворчого мистецтва;

розвивальна: збагачувати та закріплювати в дітей уміння сприймати, розрізняти та аналізувати характерні особливості об’ємної форми; закріплювати навички основних видів ліплення, передавання форми та побудови предметів; розвивати дрібну моторику руки; виховна: виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу; стимулювати розвиток допитливості; виховувати екологічну культуру.

Обладнання: навчальні плакати, репродукції картин відомих художників і навчальні роботи з методичного фонду; об’ємні зображення.

Матеріали та інструменти: дошка для ліплення, пластилін (глина), стеки, простий олівець, матеріали для відбитка.

Методи і засоби роботи: евристична бесіда; практична робота на базі засвоєного матеріалу.

Коментар

Враховуючи, що запропоновані вироби є достатньо складними за будовою, під час уроку варто використовувати заготовки, що наочно демонструють послідовність ліплення.

Тип: комбінований урок.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Запитання

• Які види образотворчого мистецтва ви знаєте?

• З якими матеріалами та інструментами вони працюють?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя

(Учитель викладає загальні відомості про скульптуру як вид образотворчого мистецтва та її різновиди, використовуючи ілюстративний та допоміжний матеріал на власний розсуд.)

Наскальна ліпнина виникла задовго до появи перших наскальних малюнків.

Можливо, хтось із первісних людей випадково залишив відбиток на вологій глині та, зацікавившись, провів по цій глині пальцем. Потім людина зрозуміла, що можна узяти грудку вологої глини й перетворити її на об’ємне зображення. Згодом грудки глини ставали все більше схожими на фігурки людей і тварин.

Коли прадавня людина створювала об’ємні фігурки, їй вдалося уникнути найскладнішого в скульптурній роботі. Фігурка створювалася з «одного шматка», тобто руки та ноги не виступали за основний контур. Первісні скульптури створювали з каміння, схожого за формою на того чи іншого звіра, птаха або людину. Лише згодом люди навчилися відокремлювати частини, що виступають, та винайшли для Індонезія (бл. XIII ст.) цього багато способів ліплення.

Статуя Ганеші.

Пам’ятник Богданові Хмельницькому. Київ (1866—1868)

Сьогодні під час створення скульптурних зображень складної форми з м’яких матеріалів художники-скульптори використовують три способи ліплення: конструктивний (скульптуру складають з окремих частин); скульптурний (створення скульптури з цілого шматка за допомогою видалення непотрібних фрагментів об’єму) і комбінований.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Пояснення до творчого завдання Роздивіться уважно зображення зайця та лисиці.

• 3 яких частин складається тіло кожної з тварин?

• Якими є форма й пропорції тіл тварин та їхніх окремих частин?

(Учитель пропонує виліпити з глини або пластиліну фігурки зайця та лисиці за запропонованою схемою. Якщо рівень підготовки класу дозволяє, можна запропонувати передати в скульптурній роботі рух тварини за власними спогадами або фотографіями.)

Давньоримський рельєф (І ст. н. е.)

Є. Білашова «Шопен» (1968)

Послідовність ліплення фігурки зайця комбінованим способом

Послідовність ліплення фігурки лисиці комбінованим способом

Починати ліплення конструктивним способом потрібно з найбільших частин (у тварин — це тулуб і голова), потім виконати частини, менші за розміром (лапи, вуха, хвіст, шию).

Під час ліплення весь час порівнюйте розміри й пропорції окремих частин тіла. Частини скріпіть між собою промазуваннями.

V. Підбиття підсумків

Учитель разом з учнями перевіряє створені статуетки, спонукає учнів виявляти помилки одне в одного та шукати шляхи їх виправлення. Особливу увагу учнів потрібно приділити ліпленню кінцівок тварин. Виконання тулуба не повинно бути для них занадто важким.

VI. Домашнє завдання

Удома учні мають виліпити з глини або пластиліну добре знайому тварину, передати пропорції та характерні риси її тіла.

Додатковий матеріал

Скульптура — вид образотворчого мистецтва, вироби якого мають об’ємну форму.

Круглу скульптуру можна побачити з усіх боків, обійти навколо.

Скульптури, створені на честь історичних подій чи видатних людей, називають пам’ятниками.

Ці скульптурні вироби великі за розміром, виконані з довговічних матеріалів: бетону, каменю, металу. Встановлюють пам’ятники на вулицях і майданах, у садах, парках, скверах.

Зображення, не дуже велике за розмірами, називають статуями. Статуї призначені для прикрашання приміщень. Їх виконують з мармуру, бронзи або деревини.

Декоративні скульптурки, призначені для прикрашання меблів, — це статуетки. Їх виконують із глини, бронзи, деревини, скла, напівкоштовних каменів і дорогоцінних металів.

Рельєф — скульптура, обмежена площиною фону. Барельєф виступає з площини, а горельєф, навпаки, заглиблений. Рельєфи прикрашають стіни будівель зовні й усередині.

* * *

Зайчик в зарості забіг,

Щоб ніхто зловить не зміг,

І сидить тихенько Боягуз маленький.

Г. Чубач

* * *

Лис, лисиця й лисеня Ходять полем навмання.

Їх мисливці не знаходять,

Бо самі стежками ходять.

Г. Чубач

Методи роботи з пластичними матеріалами: а — розкочування; б — скачування; в — сплющування; г — защипування; д — прищипування; е — вдавлювання



Джерело: noindex
Категорія: Образотворче мистецтво | Додав: SYLER (11.10.2014)
Переглядів: 2189 | Рейтинг: 0.0/0
Незабаром літо. Спостереження за природою влітку
Прикраси для ялинки
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКІВ № 24
Робота з папером. Іграшки зі складеного аркуша
Ще про клавіатуру
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]