Рослини: органи, розвиток і умови життя
Тема. Рослини: органи, розвиток і умови життя.
Мета: розширити знання учнів про види рослин; ознайомити їх з будовою  та  розвитком рослин; розвивати мовленнєві вміння; виховувати екологічну культуру школярів.
Обладнання: картки «Дерева. Трави. Кущі», заготовки до аплікації «Кульбаба», аудіозаписи «Звуки лісу» та релаксаційної музики, таблиця-аплікація «Умови життя і розвитку рослин», корінь малини, гербарій рослин.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Підготовча частина
1.    Організація класу
2.    Загально-корекційна підготовка
Вправа «Квіти»
— Прокидаються квітки, розпускають пелюстки (руки вгору, через сторони опустити вниз);
— Вітерець дмухнув тихенько (подути);
— Квіточки гойднув легенько (руки на пояс, нахили тулуба вправо-вліво);
— Вечоріє. І квітки закривають пелюстки (руки опустити вниз і присісти);
— Тихо засинають, голівками гойдають (нахили голови вперед-назад у повільному темпі).
Вправу повторити 3 рази

ІІ. Основна частина
1.    Пропедевтична підготовка учнів до сприймання
1.1 Актуалізація опорних знань
— Діти, нас оточує дуже багато предметів. Ми вчили, що одні предмети  належать до живої природи, а інші — до неживої. Назвіть, будь-ласка, предмети, що належать до живої природи.
— А тепер назвіть  предмети, що належать до неживої природи. 
— А чому рослини ми відносимо до живої природи?
1.2.    Дослідження «Види рослин».
— А чи є у нас за вікном рослини? 
— Діти, так у нас за вікном є багато рослин. Але я помітила, що усі рослини різні. Назвіть мені, будь-ласка, найвищі рослини за вікном. (Дерева)
— А як називаються рослини середнього зросту? (Кущі)
— А як називаються найменші рослини? (Трави)
— Повторимо хором: Дерева, кущі, трави.
— А тепер по-одному.
— Отже, діти, які є види рослин?
( Відкриваю дошку, діти підходять, читають і показують на картках види рослин)
 
Фото 1
2.    Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці, діти, ми будемо говорити про чарівний світ рослин, ми пригадаємо будову рослин, дізнаємось, як рослини з’являються  та живуть у цьому світі. І розпочнемо ми нашу розмову з казки, яка називається « Хто виростив квітку?»
2.1.    Казка «Хто виростив квітку?»
Знайшла дівчинка на землі гарну квітку, подивилася на неї і сказала: «Дякую, квіточка, що ти є!»
— Чому ти мені не кажеш дякую? — почувся тонкий голосок. Я, Водичка, напувала твою квітку, щоб вона виросла.
— І мені забула подякувати, — прогудів низький голос. Я, Земля, годувала твою квітку, щоб вона стала гарною. 
— Мені теж ніхто не сказав дякую, — пролунав дзвінкий голос. — Я, Сонечко, гріло твою квітку, щоб вона не замерзла.

— Дякую Вам, Водичко, Земле і Сонечко, за те, що виростили для людей цю квітку, — промовила дівчинка й весело побігла додому. А вода, земля та сонце знову стали працювати і виростили багато нових квітів.
— Діти, а квіти — це рослини? А може тварини? Чому?
— До якого виду рослин належать квіти? Чому? (До трав)
— Отже, діти, давайте пригадаємо, що потрібно рослині для життя? (Світло, тепло, вода, ґрунт, вітер)
— Що дає світло і тепло? (Сонце)
— Звідки рослини беруть воду? (З  ґрунту, ще дощик напуває рослини)
— Повторимо:  Рослинам для життя необхідні сонце, вода,  ґрунт. (Робота за таблицею)
2.2.    Практична робота. Вивчення будови рослин.
( На кожну парту розкладаю листок із висушеною рослиною)
— Діти, у другому класі ми з вами ознайомлювалися з будовою рослин. Хто назве мені окремі частини рослини? ( Корінь, стебло, лист, квітка)
— Ці окремі частини рослин називаються органами. Повторимо: Органи – це частини рослини.
Я вам зараз роздам частинки рослин, які переплутані між собою. Ваше завдання: складіть їх у такій послідовності, щоб утворилася ціла рослина.
(Діти роблять аплікацію під аудіозапис «Звуки лісу»)
 
Фото 2


 – Діти, так як сьогодні на уроці ми говоримо про рослини, то і фізкультхвилинка в нас також буде про рослини.
Фізкультхвилинка
Трава низенька-низенька,дерева високі-високі!
Вітер дерева колише, гойдає. 
То направо, то наліво нахиляє .
То вперед, то назад.
Птахи летять, відлітають,
А учні тихенько за парти сідають.
(Вправу повторити 3 рази)
3.    Повторне звернення до щойно отриманих знань.
(На магнітній дошці викладена рослина без кореня)
— Діти, а якого органу рослини не вистачає? ( Кореня)
— А чому ми не бачимо корінь у рослин? (Тому що він знаходиться у землі)
— До нас сьогодні у гості завітав дідусь Корінь. (На кожну парту роздаю викопаний корінь малини)
— Послухайте, будь-ласка його розповідь .
Розповідь дідуся Кореня
— Я сьогодні завітав до Вас, щоб ви, діти, почули мою розповідь. Коріння є у кожної рослини: у дерева, у куща, у травички. І чим більша рослина, тим більше її коріння. Корінь тримає рослину у землі, коренем рослина дістає із землі усі поживні речовини, які потрапляють до стебла, листочків і квітки.
— Діти, а для чого потрібне стебло? (Тримає лист і квітку)
— Для чого потрібне листя? (Ловить сонячне проміння, листям рослина дихає)
— Для чого потрібна квітка? (У ній утворюються насіння і плоди)
— А для чого квітці насіння? (Із насіння потім утворюються нові квіточки. Із насіння ромашки, коли його посіяти у ґрунт, виросте лише ромашка, з насіння чорнобривців виростуть лише квіти чорнобривці, з насіння кульбаби виросте тільки кульбаба тощо)
— Отже, діти, повторимо, для чого рослині корінь, стебло, листя, квітка та насіння?
— Як ви гадаєте, чи зможе рослина жити без будь якої частини? Чому?
4. Тренувальні вправи на закріплення нового матеріалу
4.1 Вивчення швидкомовки .
— Діти, як називається квітка, з якої ми робили аплікацію? (Кульбаба)
— А якої пори року з’являється ця квітка? (Весною)
— Так, діти, кульбаба – це одна з найперших весняних квіток. А які ви ще знаєте першоцвіти? (Пролісок, крокус)
— Зараз, щоб потренувати наші язички, ми вивчимо швидкомовку про кульбабу.


Швидкомовка
Бубоніла діду баба: «Ой, не дмухай на кульбабу, бо з кульбаби полетять сто маленьких кульбенят».
4.2 Робота за таблицею-аплікацією «Умови життя і розвитку рослин»  
Фото 3.
— Діти, давайте розглянемо нашу таблицю. 
— Яку користь нам приносять рослини? (відповіді дітей)
— Чи потрібно охороняти рослини?
— Давайте з вами разом складемо правила охорони рослин: не можна рвати квіти, не можна ламати гілки дерев і кущів, не можна робити надрізів на корі дерев.
— Повторимо ці правила.
5. Систематизація та узагальнення знань учнів
— Назвіть органи рослини.
— Що необхідно рослині для життя?
— Чи необхідно охороняти рослини? Від кого їх потрібно охороняти?
ІІІ. Заключна частина
1.    Підсумки.
2.    Домашнє завдання. Розмальовка «Рослини».
3.    Психогімнастика
«Квітка» (під релаксаційну музику)
— Діти, станьте у коло.
—    З чого виростає квітка? (З насіння)
—  Уявимо, що ми – це квіточки, які ростуть із насіннячка. Насіння посадили у холодний ґрунт. Теплий промінчик сонця впав на землю і зігрів насіння. Воно стало проростати, рухатися і повільно потягатися: ніжки-корінці, ручки-листочки починають повертатися до сонечка. Із росточка виросла справжня квіточка. Ручки – листочки, спинка – стеблинка, голівка — квіточка. Повільно випрямляємось, плавно, легенько піднімаємо ручки і виконуємо нахили тулуба. Спинка м’яка, ручки вільні. Вітерець гойдає тулуб-стеблинку то в один, то в інший бік. Тільки ніжки-корінці  міцно-міцно тримаються за землю. Ніжиться квітка на сонці, їй тепло і затишно…
— Дякую за роботу на уроці. Сподіваюсь, що сьогодні на уроці ви дізналися багато цікавого про життя рослин і зможете вдома розповісти про них.
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (16.02.2016)
Переглядів: 1071 | Рейтинг: 0.0/0
П. Воронько «Липка». В. Сухомлинський «Покинуте кошеня». Г. Могильницька «Баб...
Спостереження та досліди
Вітальна листівка до дня матері
Заготівля і зберігання природного матеріалу.
Після уроків. Висловлення істинні і хибні
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]