Сонце та його значення для життя на Землі

Урок 17

Тема. Сонце та його значення для життя на Землі

Мета: формувати в учнів уявлення про Сонце, про значення сонячного світла і тепла для рослин, тварин, людини; показати значення Сонця в житті тварин і рослин; розкрити значення сонячного світла і тепла в житті людини; учити спостерігати за висотою Сонця і встановлювати найпростіші зв'язки між висотою Сонця і кількістю тепла, яке Сонце посилає на землю; сприяти формуванню в учнів потреби до пізнання світу.

ХІД УРОКУ

I . Організаційний момент

• Вправа «Погода»

— Який сьогодні день?

— Яке число і місяць?

— Який стан неба?

— Чи був вітер, коли ви йшли до школи?

— А опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

• Робота над загадками

• Вдень у небі гуляє,

А ввечері на землю сідає. (Сонце)

• Постійного місця не має,

День і ніч бродить,

Весь світ обходить. (Сонце)

• Гарне, добре, на всіх дивиться,

А людям на себе дивитися не дозволяє. (Сонце)

— Сьогодні я розповім вам про Сонце та його значення для життя на Землі.

III. Вивчення нового матеріалу

1 Гра «Дари Сонця»

На дошці — велике сонечко. Діти повинні назвати, що сонечко дарує землі, (наприклад: тепло, світло, енергію, життя, красу, можливість зростання). Усе назване дітьми записують на промінцях сонця.

— Сонце — джерело життя на нашій планеті. Життя на Землі неможливе без енергії сонячних променів.

2 Розповідь учителя

1) Сонце і тварини.

— М. Пришвин писав: «Усе прекрасне на Землі — від Сонця...».

Для жителів планети Земля велике значення мають сонячне світло і тепло. Сонце зігріває й освітлює Землю. Завдяки цьому тварини бачать навколишній світ.

— Чи всім тваринам потрібне сонячне освітлення?

— А тим тваринам, у яких немає очей?

— Чи всім тваринам потрібне сонячне тепло?

— Сонячні промені допомагають виробляти в тілі тваринних організмів дуже корисні речовини — вітаміни. М. Зверев розповідає про прийняття борсучатами сонячних ванн: «Нора борсучат — біля невеликої полянки. Щойно прогріється земля, витягує борсучиха усіх своїх дитинчат на сонечко. Борсучата на галявинці деякий час вовтузяться і засинають, пригріті сонцем. Тільки потягне свіжий вітерець, починають незадоволено повискувати. Мати-борсучиха затягує всіх в нору. Вітер стихне, знову у борсучихи робота: борсучат по одному за комір витягувати на галявинку. Люблять сонячне тепло і комахи, і змії, і ящірки. Від нього вони стають рухливими, швидкими». Г. Скрябицький розповідає: «Ви йдете по лісовому узліссю або вздовж канави. Уважно оглядайте кожен великий камінь. Камені так нагрілися на яскравому сонці, що руці гаряче. Дивитеся: на камені лежить ящірка. Тіло розпластала, лапки широко розставила, очі замружила. Вона нещодавно опритомніла від зимівлі в земляній норці. Опритомніла і вибралася погрітися на сонечко. Зігріється ящірка, зробиться швидкою і рухливою, і візьметься за полювання. Бережіться, мухи, слизняки й інша дрібна живність!»

2) Сонце і рослини.

— Сонячне світло і тепло потрібні не лише тваринам, але й рослинам.

Вони ростуть, цвітуть, дають плоди і насіння в теплу погоду.

Узимку рослини сплять. Спекотного літнього дня, коли Сонце нещадно палить, тварини можуть сховатися в тіні. А рослинам нікуди втекти і сховатися. Ось і покривають вони свої листочки товстим шаром воску або білими волосками. Віск і волоски захищають листя від опіків. Якщо тварини можуть жити без сонячного світла в печерах і під землею, то рослини жити без сонячного світла не можуть. Сонце допомагає рослині живитися. як саме?

Послухайте про це казку.

Живуть у листі рослин маленькі чарівники — хлорофілові зернятка. Вони такі малі, що розглянути їх можна тільки під мікроскопом. Колір їх яскраво-зелений. І листя рослин зелене через те, що хлорофілових зерняток у них багато. Рано-вранці, щойно Сонце протягне свої промені, прокидаються чарівники — хлорофілові зернятка. Відразу беруться до роботи. Корінцям наказують: «Корінці, корінці, беріть воду із землі». Стеблинці віддають команду: «Стеблинко, стеблинко, подавай воду від корінців до листочків». Листочку наказують: «Листочок, листочок, відкривай стоми, подавай нам повітря». (Стоми — це такі віконця в шкірці листа, в які входить і виходить повітря та пари води.) Потім зелені чарівники беруть сонячні проміннячка. Проміннячками змішують воду і вуглекислий газ, який узяли з повітря. І ось диво! З води і вуглекислого газу утворюється цукор та кисень. Цукром годуються і корінець, і стеблинка, і листочки, і плоди, і насіння. Вони їдять цукор і ростуть. Кисень, який усім потрібний для дихання, хлорофілові зернятка віддають у повітря. З повітрям їм теж розрахуватися потрібно. Увесь день зелені чарівники перемішують сонячними проміннячками воду і вуглекислий газ, годуючи рослини і вдосконалюючи повітря. Сонечко спати лягає, і хлорофіловим зерняткам настає час відпочити. Ми повинні їм подякувати за те, що вони повітря вдосконалюють і рослини годують. А ви подумайте, перш ніж зірвати або пошкодити лист рослини, скільки чарівних зерняток можете згубити!

— Діти, вам сподобалася казка?

— Навіщо рослинам сонячні промені?

Висновок. У природі все починається з Сонця, що послало на вологу землю свої золоті теплі промені й пробудило до життя всі травички, билинки, кущики і дерева. Під цими ласкавим теплом і світлом на чистому повітрі вони виросли і дали їжу всім рослиноїдним тваринам. Ті, у свою чергу, дали їжу для дрібних хижаків, якими живляться великі за розмірами хижі звірі й птахи.

3) Сонце і людина.

— Сьогодні ми багато говорили про те, що і рослинам, і тваринам потрібні сонячні світло і тепло.

— Чи потрібні сонячні світло і тепло людині?

— Навіщо? (Розповіді дітей.)

— Згадайте казку К. Чуковського «Викрадене Сонце».

— Що сталося на Землі без Сонця?

— Чи можливе життя на Землі без їжі?

— Що, окрім сонячного світла, тепла і ґрунту, потрібно рослинам для росту і розвитку?

• Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1 Бесіда за малюнками

На дошці — малюнки, на яких зображено Сонце у різні пори доби.

— Що трапилося б, якби раптом зникло Сонце?

— А що трапилося б із живою природою?

— У яку пору доби Сонце гріє найтепліше?

— Чому вранці та ввечері воно дає мало тепла?

— Чи видно Сонце, коли небо затягнуте хмарами?

— Чому хмарного дня прохолодніше?

— Яка пора доби зображена на кожному з малюнків? Чому ви так уважаєте?

— Як високо перебуває сонце над землею протягом дня?

— Чому влітку вранці та ввечері прохолодніше, а в полудень — спекотно?

2 Гра «Хрестики-нулики»

Уранці та ввечері Сонце стоїть низько над землею і дає мало

тепла.

Сонце завжди гріє однаково.

Хмари затримують тепло сонячних променів.

Без тепла проростає насіння, квітують рослини, достигають

плоди.

У полудень сонце піднімається високо і дає більше тепла.

Сонце потрібно всьому живому.

3 Вікторина

• Коли доба коротша — взимку чи улітку?

• Якщо небо закрито хмарами, чи є за ними сонце?

• Якщо небо закрито хмарами, чи світить воно?

• Що дає Землі світло і тепло?

• Коли сонце дужче гріє: опівдні, вранці чи ввечері?

4 Пояснення вислову: «Сонце світить, сонце сяє—вся природа воскресає»

5 Робота над загадками

• В небі я труджуся,

Знає мене кожен.

Я на всіх дивлюся,

На мене ж — не можна.

• Всі його люблять,

Всі на нього чекають,

А хто подивиться —

Кожен скривиться.

• Гріє, гріє, припікає,

Всіх у воду заганяє. (Сонце)

Висновок. Життя на Землі без Сонця неможливе: якщо перестане світити Сонце, то зелені рослини загинуть, адже вони не можуть жити без тепла і світла; тваринам і людям нічим буде харчуватися. Усе живе замерзне від нестерпної холоднечі.

— Проте, цього не станеться, тому що Сонце — зірка, яка випромінює у простір силу-силенну тепла і світла. На небі Сонце здається маленьким сліпуче-яскравим кружечком лише тому, що нас від

Сонця відділяють 150 млн. км. Температура сонячної поверхні — 6000 градусів, а біля центру — 15 млн. градусів. Учені підрахували, що Сонце світитиме ще мільярди років.

V. Підсумок уроку

— Що таке Сонце?

— Далеко чи близько воно від нас?

— Що Сонце дає людині?

— Кому, крім людей, ще потрібне Сонце?

— Чи потрібне Сонце рослинам?

— Що Сонце дає тваринам?

— Чи однаково світить і гріє Сонце у різні частини доби? у різні пори року?

— Які загадки про Сонце ви запам'ятали?



Джерело: noindex
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (05.08.2013)
Переглядів: 17487 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 3.5/2
Риби
Ще про клавіатуру
Колір як засіб створення образу. Практична робота «В гостях у казкового персо...
Урок-повторення. У комп’ютерному класі
Повітря. Рух повітря — вітер. Як дбати про чистоту повітря
Всього коментарів: 1

avatar
0
1 Каріна • 20:30, 24.11.2013
нема те що я питала
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]