Детектив - жанр літератури, характерні ознаки жанру.
Тема. Детектив - жанр літератури, характерні ознаки жанру.
Мета: ознайомити учнів з новим жанром – літературним детективом і його прикметами та особливостями, навчити працювати з літературознавчими термінами;
розвивати навички дослідницької діяльності учнів, уміння працювати з додатковою літературою, навички усного мовлення, виразного читання;
формувати інтерес до літератури, пізнання незвичайного, загадкового, проникнення в таємничий світ художнього твору.
Тип уроку: урок формування нових знань, умінь, навичок.
Форма уроку: урок- розслідування
Обладнання: портрети письменників, ілюстрації до творів, книжкова виставка, картки
Хід уроку
Детективний роман - це вища форма загадки.
Валерій Брюсов
Детектив – чудова школа допитливості й логіки.
Наум Берковський
Детективи домінують серед книг, які вийшли
в світ протягом більшої частини ХХ століття.
М. Коен
І. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу
У літературі є такі твори, що не залишають байдужими ні дорослих, ні дітей. До них весь час повертаються, їх перечитують, із величезним задоволенням дивляться екранізації. Добро і зло, кохання і ненависть, людина і суспільство, війна і мир – ось далеко не повний перелік тих проблем, що хвилюють письменників всіх часів і народів. Завжди актуальною, на жаль, залишається проблема злочину та кари. Саме про такі твори йтиме мова на сьогоднішньому уроці.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку. (Запис теми уроку).
Асоціативна розминка.
- Які образи виникають у вас, коли ви чуєте слово «детектив»? (таємниця, загадка, розум, логіка, спостережливість, кмітливість, уважність, цілеспрямованість).
ІІІ. Формування нових знань, умінь, навичок.
Детективний жанр дуже популярний серед читачів, але на уроках зарубіжної літератури ми вперше знайомимось із такою літературою. На сьогоднішній день одним з найпопулярніших жанрів є детектив. Першими детективами зазвичай вважають розповіді Едгара По, написані у1840-х роках, але елементи цього жанру використовувалися багатьма авторами й раніше. Саме Едгар По ввів у сюжет детектива ідею суперництва в розкритті злочину між приватним детективом і офіційною поліцією, у якому приватний детектив, як правило, бере гору. Саме його вважають засновником детективного жанру.
Проте історію детективного жанру можна простежити з глибокої давнини. Його елементи виявляють у Біблії (в історії Каїна та Авеля маємо злочин, убивцю, жертву, причину злочину, докази, спробу приховати злочинця навіть знаряддя вбивства; цар Соломон влаштовує психологічну пастку псевдоматері тощо). Історія детективу як жанру починається тоді, коли в англосаксонських країнах сформувалася дійова система дотримання суспільного порядку. В Англії це сталося на початку ХІХ ст., а вже в середині цього століття вийшли в світ перші класичні зразки: між 1840 і 1845 роками Едгар Алан По створив п’ять новел
Наступною віхою в розвитку англійського детективу стала публікація “Етюду в багрових тонах” А. Конан Дойла у 1887 році.
НА ДОШЦІ. Робота з епіграфом (записаний на дошці):
Запитання:
 Як ви розумієте вислови, що стали епіграфом уроку?
 Чи співзвучні вони з темою заняття? Доведіть свою думку.
Слово вчителя. Допитливим та кмітливим повинен бути головний герой детективних творів - сищик. Ще якими якостями, на вашу думку, повинна володіти ця людина?
Вправа «Ланцюжок».
(Учні по черзі називають якості детектива, записують їх в зошити).
Робота з картками.
Самостійне опрацювання з записами в зошит.


Елементи твору Характеристика
Тема Таємниця, злочин
Сюжет Процес розслідування, розгадування таємниці
Герой Вигадана розумна особа, яка розгадує таємницю
Стиль Інтелектуально-ігрове начало (гра з читачем), стислість описів, виразність дета¬лей, увага до найменших дрібниць

Пафос Боротьба добра і зла з обов'язковою перемогою добра (істини) над злом (лжею)

1. Словникова робота. Записи в зошити.
• Детектив (англ. detective — агент розшуку, лат. deteсtіо — розкриття) — жанровий різно¬вид пригодницької літератури, передовсім прозові твори, в яких розкривається певна таємни¬ця, пов'язана зі злочином.
• Дедукція - (Від латинської deduco – відводжу, виводжу) – метод дослідження, за яким окреме ( деталь, факт) пізнається на основі знання загального ( кінцевого) результату.
• Дедуктивний метод — спосіб дослідження, при якому окремі положення логічно виводяться із загальних положень (аксіом, постулатів, законів). У літературі його започаткував Е. По.
• Інтрига - потаємні, переважно непорядні, дії, вчинки, спрямовані на досягнення якої – небудь мети.
• Пергамент — спеціально оброблена шкіра молодих тварин. До винайдення паперу — матеріал для писання.
• Криптограма — напис, виконаний тайнописом, зрозумілим тільки для обі-знаних із ним.
Слово вчителя. Мабуть, кожен із вас хотів би відчути себе в ролі сищика, перевірити, чи притаманні вам риси, які необхідні справжньому детективу. Зараз у вас з’явиться така можливість.
Робота в групах «Детективна задача».
(На партах учнів лежать портрети авторів, учні формують групи - «фан - клуби» Едгара По, Конан Дойла, Агати Крісті).

Завдання. Прочитати детективну задачу і знайти «розгадку» таємниці.
Історія 1.
Злочин не відбувся
За деякими відомостями, які отримали співробітники поліції міста Сан – Франциско, можна було зробити висновок, що готується викрадення коштовностей дружини мільйонера – місіс Андерсон.
Місіс Андерсон проживала в одному з першокласних готелів. Мабуть, тут же мешкав і злочинець, який замислив злочин. Декілька днів чергував детектив у номері місіс Андерсон, сподіваючись спіймати негідника, але безрезультатно. Мільйонерша вже почала підсміюватися над ним, як раптом сталося наступне. Увечері хтось постукав у двері номера. Потім двері відчинилися, і до кімнати заглянув чоловік. Побачивши місіс Андерсон, він вибачився, сказавши, що помилився дверима.
- Я був абсолютно впевнений, що це моя кімната, - збентежено промовив він. – Адже тут усі двері такі схожі.
Тут детектив вийшов із засідки і заарештував незнайомця.
Що змогло переконати поліцейського в тому, що перед ним зловмисник?
Відповідь.
Якщо людина була впевнена, що йде у свій номер, навіщо їй стукати в двері?

Історія 2 Коштовності вдови
Пані Сідні, вдова, якій, як вважали, належали вісім з чвертю відсотків усього Нью – Йорка, могла задовольнити будь – яку свою примху, окрім однієї. Вона ніколи не могла заплутати сищика, доктора Хеліджана.
Одного разу при зустрічі пані Сідні стала розповідати про неприємність, яка сталася з нею.
- Ви повинні мені повірити, наскільки я минулої ночі була близька до загибелі і втрати своїх коштовностей, - почала вона.
- Була приблизно третя година ранку, коли мене розбудив шум. Людина в масці стояла в моїй кімнаті, направила на мене зброю і наказала, щоб я не кричала.
В місячному світлі я побачила ще двох чоловіків, які залазили у відкрите вікно. Мене зв’язали, заткнули рот і грубо кинули спиною на крісло, а це жахливе створіння пішло до моїх коштовностей. Безпорадна, я спостерігала, як лиходії заповнили мішок коштовними каменями. Через страх за своє життя я не змогла що – небудь зробити до тих пір, поки вони не вилізли через вікно. Як тільки останній з них виліз, я закричала і почала кликати на допомогу. На щастя, патрульний Кейсі знаходився через квартал і почув мене. Втікаючи від нього, злодії в поспіху кинули коштовності. Але я цілий місяць опам’ятовуватимуся від переляку!
Хеліджан іронічно посміхнувся.
- Моя дорога пані Сідні, - сказав він, – ваше одужання після неприємності, якої не було, буде дуже швидким.
Що було не так в цій історії?
Відповідь.Оскільки пані Сідні була «безпорадна», оскільки була зв’язана і їй «заткнули рот», то вона не могла кричати настільки голосно, щоб її почув патрульний Кейсі за квартал від її будинку.
Історія 3 Дворецький завдає удару
Доктор Квік піднявся удосвіта. Коли через годину він закінчував сніданок, пролунав телефонний дзвінок.
- Даруйте, це Чанг Лоу, дворецький Джеймса Гудвіна. Я тільки що ввійшов до будинку господаря і виявив, що хтось убив і пограбував його! – промовив голос в телефонній трубці.
Доктор Квік прибув на місце події за лічені хвилини, і дворецький провів його у вітальню, залиту яскравим, теплим сонячним світлом. Там на підлозі лежало тіло вбитого.
- Ви виявили його саме тут? – запитав доктор Квік.
- Так. Рівно 20 хвилин тому, коли я прийшов на роботу. Я проходив через вітальню і спіткнувся в темряві об тіло. Я так злякався, що кулею помчав до телефону, розташованого біля вхідних дверей, і подзвонив вам, - сказав Чанг.
Доктор Квік окинув поглядом кімнату з розкішними шкіряними меблями, дорогими шторами на вікнах і ворсистим килимом на підлозі. Нарешті він вимовив:
- Пролийте трохи світла на цю таємницю і розкажіть, навіщо ви це зробили.
Чому доктор Квік запідозрив Чанга?
Відповідь.
Вітальня була «залита сонячним світлом», а дворецький сказав, що 20 хвилин тому він спіткнувся об тіло в темноті.

Представлення результатів роботи груп.
4.Учням пропонується провести детективне дослідження. Детектив йде по слідах.
В одній країні спеціальною міркою вимірюють стопу ноги. Кого розшукували в цій країні?

Проста «працівниця» сільського господарства створює виріб з коштовного металу. Її господарі — літнє подружжя — починають випробовувати його на міцність. Несподівано з’являється незнайома і розбиває скарб. Як вона це зробила?

Фермер виростив на ділянці рекордний врожай. Для того, щоб зібрати «врожай», він запросив ще п’ять помічників. Хто вони?

Одна вельможна пані за допомогою спеціального приладу з’ясовує місце знаходження своєї родички і завдає їй смерті за допомогою фрукту. Померлу поміщають в кришталеву труну. Але, на щастя, вона оживає, після поцілунку свого нареченого. Як звуть нареченого героїні?


ІV. Застосування нових знань, умінь та навичок.
Колективна робота над складанням схеми.
ДЕТЕКТИВНИЙ ЖАНР

В основі В центрі Персонажі


Детектив, жертва,
Інтрига злочину Опис загадкової події,
переслідування

5.Робота в групах.
1 група. Розшифрувати криптограму. Ключ український алфавіт.
«10,6,1,23,18,12,22,23,31/21,19,10,24,17,12,23,11/3,7,16,11,15,19,4,19/20,19,7,23,1/19,10,18,1,28,1,8/17,1,24,9,7/6,19,21,12,3,18,33,23,1 1,22,33/6,19/14,19,4,19/23,1,16,1,18,23,24/»
4,7,18,21,12/16,19,18,4,25,7,16,16,19/
«Здатність розуміти великого поета - озна¬чає майже дорівнятися до його таланту» (Генрі Лонгфелло).
2 група. Знайти слова, які відповідають даній темі уроку.
Р П И А О Ю Т Ь М П
А В І Р Л Б И Т С Е
Й Д У С П Е К Е З Р
Ш Е Р Л О К М С Ж Г
У Д Е Т Е К Т И В А
Ф У О И Д Т Ь Щ Я М
Л К М А Г Р Н И Х Е
Я Ц А П А Т О К Ю Н
Ч І Н Т Р И Г А Р Т
І Я М Д Ж Є Т В Б З
V. Узагальнення вивченого.
• «Мікрофон».
Питання для обговорення:
 Чи легко було знайти відповіді на поставлені питання?
 Що вам допомогло?
 Чи можна вважати дані тексти детективними історіями?
 Які ознаки детективу в них відображені?
 Які композиційні особливості цих творів?
Слово вчителя. Виконавши таке складне завдання, відчувши себе «детективами», ви готові дати відповідь на питання, поставлене на початку уроку.
Вправа «Незакінчене речення»
«Причини популярності детективної літератури в тому, що…»
Слово вчителя. Люди захоплюються детективами, тому що в них захоплюючий сюжет, часто ці твори мають несподіваний фінал. І за даними психологічних досліджень - читання детективної літератури допомагає людині відволіктися від життєвих негараздів.
VІ. Підбиття підсумків уроку.
Заповни¬ти роздані анкети.
Анкета
Що нового ви дізналися на уроці?
Які завдання були для вас найцікавішими і чому? .
У яких життєвих ситуаціях ви могли б ско¬ристатися матеріалом сьогоднішнього уроку?
Ваші зауваження та пропозиції.
VІІ. Домашнє завдання.
Підготувати повідомлення про Е.По., прочитати «Золотий жук».
Написати невеличке оповідання –детектив.
Зробити ілюстрації до одного з творів (за бажанням).
Категорія: Зарубіжна література | Додав: kutysha1969 (10.08.2017)
Переглядів: 3678 | Рейтинг: 0.0/0
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКІВ № 24
Г. Демченко «Калинка». Загадки
Загальні уявлення про папір та його виробництво. Види паперу. Економне викори...
Будівельний конструктор
Охайність й особиста гігієна першокласників: як пра­вильно вмиватися, купатис...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]